maanantai 20. helmikuuta 2017

Kokko, hauki ja Ilmarinen


Akaan Toijalassa on Emil Wikströmin vuonna 1891 valmistunut veistos Kokko, hauki ja Ilmarinen.






Veistoksen eksoteerinen taso kuvaa Kalevalan 19. runoa, jossa Ilmarinen takoo kokon, eli kotkan, pyydystämään hänelle Tuonelan joen hauen. Ilmariselle meinaa käydä huonosti, kun hauki hyökkää hänen kimppuun. Syntyy kohtaus, jossa Ilmarisen takoma kotka säntää apuun ja puolustaa Ilmarista raivoisassa taistelussa haukea vastaan.

Tuo kokko, komea lintu, lenteä lekuttelevi;lenti hauin pyyäntähän, hirmuhampahan hakuhun,tuonne Tuonelan joelle, Manalan alantehelle.Yksi siipi vettä viisti, toinen taivasta tapasi,kourat merta kuopaeli, nokka luotoja lotaisi.

Siitä seppo Ilmarinen lähtevi haroamahantuota Tuonelan jokea, kokko luona vahtimahan.

Vetehinen veestä nousi, koppoi kiinni Ilmarisen.Kokko niskahan kohahti, Vetehisen päätä väänti,polki päätä pohjemmaksi, kohti mustia mutia.

Jo tulevi Tuonen hauki, ve'en koira vengottavi.Ei ole hauki pienen pieni eikä hauki suuren suuri:kieli kahta kirvesvartta, hampahat haravan varren,kita kolmen kosken verta, selkä seitsemän venehen.Tahtoi seppoa tavata, syöä seppo Ilmarisen

Wikström oli näkyville piilotetun esoteerisen symboliikan mestari. Tämä Kalevalan runo tarjosi Wikströmille hienon eksoteerisen kulissin vapaamuurariaiheiselle teokselle, jonka esoteerinen taso on kunnianosoitus patsaan tekohetkellä eläneelle (valmistumisvuonna kuolleelle) maailman vaikutusvaltaisimmalle vapaamuurarille, Albert Pikelle.

Patsaassa on kolme hahmoa. joilla kaikilla on yhteys vapaamuurareihin. Kokko, eli kotka, on yksi tunnetuimmista vapaamuurarisymboleista. Hauki on puolestaan sanaleikki, jolla viitataan vapaamuurariguru Albert Pikeen ["pike" = "hauki"]. Ilmarinen puolestaan viittaa seppänä vapaamuurarien vasaraan - mestarimuurarin (jollainen myös Pike oli) työkaluun.


33. asteen vapaamuurari Albert Pike, kaulassaan vapaamuurarien kotka

Vapaamuurarisymboliikkaa: vasara


Albert Pikesta ja hänen merkityksestään vapaamuurariudelle enemmän kirjoituksessa Laulupuut. Kotkan symboliikasta enemmän kirjoituksessa Kotka. (Lue myös: Merikotkat.) Vasaran symboliikasta enemmän kirjoituksessa Kolme seppää.

Lue myös Wikströmin muista esoteerista symboliikkaa sisältävistä teoksista:

  1. Elias Lönnrotin patsas
  2. J.V. Snellmanin patsas
  3. Tukinuittaja

Muita esimerkkejä veistoksiin piilotetusta esoteerisesta symboliikasta välilehdellä Esoteeriset patsaat.


Emil Wikström


5 kommenttia:

  1. Ootko muuten käynyt Helsingissä metropolian agricolan kadun koulussa. Siellä on alaaulassa ja kolmannen kerroksen aulassa mielenkiintoisia kattomaalauksia joyka vilisee vapaamuurari symboleita?

    VastaaPoista
  2. Suunniteltiin 1891. Valmistui vasta 1994.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sadan vuoden jälkeen? Erikoista. Onko sinulla lähdettä?

      Poista
  3. Tuosta on olemassa tälläinenkin kappale:

    https://www.rantapallo.fi/tastytravelissimo/files/2014/07/IMG_9079-%E2%80%93-kopio.jpg

    VastaaPoista