lauantai 15. marraskuuta 2014

Elias Lönnrotin patsas

Yksi Helsingin mielenkiintoisimmista patsaista - Elias Lönnrotin patsas - sijaitsee Vanhan kirkon ja Ressun lukion välissä. Tätä patsasta on moni muukin ihmetellyt ja ihan syystäkin. Kyseessä on jälleen esimerkki siitä, miten "Eliitti" piilottaa esoteerisen viestin julkiselle paikalle.

Katsotaanpa ensin patsaan taustoja. Aikaisemmassa kirjoituksessani totesin, että Elias Lönnrot kuului monien muiden tunnettujen aikalaistensa tavoin vapaamuurareihin. Lönnrot oli mukana perustamassa Suomalaisen Kirjallisuuden Seuraa, joka toimi tämän monumentin tilaajana. On melko todennäköistä, että tällä yhdistyksellä on ollut ja on yhä läheinen suhde vapaamuurareihin.

Patsaan tehnyt Emil Wikström on mitä suurimmalla todennäköisyydellä kuulunut myös vapaamuurareihin. Ainakin hänen tiedetään olleen ystävänsä Akseli Gallen-Kallelan (vapaamuurari) kanssa kiinnostunut okkultismista. Toisaalta vain tämän patsaan symboliikkaa tutkimalla voi päätellä, että Wikström on ollut melko varmasti vapaamuurari.


Lönnrotin patsas edestä.


Jos patsasta katsoo suoraan edestä, monumentin muoto on ensimmäinen vihje kohti vapaamuurareita. Vapaamuurareilla on erityisen läheinen suhde obeliskeihin ja pyramideihin, mikä selittyy heidän muinaiseen Egyptiin johtavilla "henkisillä juurilla". Katsokaa tuota jalustaa ja sen muotoa. Katsokaan miten kolme hahmoa on aseteltu siihen jatkamaan tuota jalustasta lähtevää linjaa. Tämä on harkittu asetelma, jolla saadaan aikaan vaikutelma kolmiosta. Kun sama muotokieli jatkuu patsaan sivuilla, nähdään kolmiulotteisen muotokielen hakevan pyramidin muotoa.


Lönnrotin patsas sivulta.


Moni on kiinnittänyt huomiota sivulla olevaan pentagrammiin ja väärin päin olevaan kasvokuvaan. Viimeistään tässä vaiheessa "Eliitin" symboliikkaa tunteva tietää katsovansa vapaamuurarien esoteerista teosta.





Koska "piilotettu" kasvokuva on niin ilmeinen, sitä ei ole voitu sivuuttaa patsaan eksoteerisessä selitteessä.
Veistoksen kivisen jalustan sivulla on kalevalaisen tietäjän Antero Vipusen "piilokuva". Vipusen viiksekkäät kasvot ovat kohokuvana ja ylösalaisin Väinämöisen alla. Vipunen oli tietäjä-jättiläinen, jolta Väinämöinen meni kysymään neuvoa ja tiedustelemaan puuttuvia sanoja. (Kalevalan 17. runo). Väinämöinen lipesi Vipusen suuhun ja joutui tämän vatsaan, josta sai lopulta taiteiltua itsensä ulos. Vipusen otsaan kuvanveistäjä on hakannut viisisakaraisen merkin, pentagrammin, jolla lienee kalavalais-kosmisia maailmaan syntyyn liittyviä mystisiä merkityksiä.  - Helsingin kaupungin taidemuseo
Tämä on patsaan symboliikan eksoteerinen taso. Se on tavallaan totta, mutta jättää tarinan niin vajaaksi, että se on tietynlaista harhaanjohtamista.

Aina kun katsoo vapaamuurarien tai vastaavien "Eliitin" salaisjärjestöjen symboliikkaa, sitä tulee peilata esoteerisia oppeja vasten, jotka "Eliitti" tuntee erittäin hyvin. Jos pohdit mitä joku kuva tai symboli esittää, vastaus löytyy yllättävän usein jostain näistä neljästä esoteerisesta aihealueesta: astrologiasta, numerologiasta, kabbalasta tai tarotista.

Tämä patsaassa oleva "piilokuva" on vähän muutakin kuin vain Antero Vipunen. Se on myös tarotin kortti "Paholainen".


Tarot - Paholainen (the Devil)


Jos "piilokuvan" hahmon piirteet eivät riitä vakuuttamaan tarot-yhteydestä, viimeistään käänteinen pentagrammi otsassa varmistaa asian. Tarot-kortissa on myös mies- ja naishahmot edustamassa maskuliinia ja feminiiniä. Nekin löytyvät patsaasta Väinämöisen ja Ainon (virallisesti Kantelettareen Impi, mutta veikkaan silti sen olevan Aino) muodossa , "kiinnitettyinä jalustaan" - aivan kuten kortissakin. Niin ja naishahmohan on tietenkin pitänyt laittaa alemmaksi - kuinkas muutenkaan.

"Mitä!? Onko tämä nyt jotain saatananpalvontaa?!"

No niin, no niin. Ihan rauhassa. Asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Vaikka tietyissä "Eliitin" salaisissa menoissa harrastetaankin satanismia, en ehkä tällä kertaa lähtisi vetämään johtopäätöksiä siihen suuntaan.

Paholainen on tarotin yksi mielenkiintoisimmista ja väärinymmärretyimmistä korteista. Meillä on niin voimakkaan latautuneet ennakkokäsitykset jo pelkkää sanaa paholainen kohtaan, että se helposti sumentaa mielemme. Täytyy muistaa, että symbolit eivät ole koskaan itseisarvoltaan negatiivisia tai positiivisia - ainoastaan niiden käyttö voi olla negatiivista tai positiivista.

Se mitä Paholainen tarotissa edustaa on ihan oma tarinansa. Merkitykset voivat olla hyvinkin monisyisiä ja monitasoisia. Siitä löytyy pilvin pimein tietoa, jota jokainen voi itse tutkia.

Mutta miten tarotin Paholainen liittyy Antero Vipuseen? Vastaus löytyy jumalhahmosta nimeltä Baphomet. Tarotin Paholaisella otsan pentagrammi on ylösalaisin - Baphometilla se on oikein päin. Tämä pieni ero kertoo kaiken oleellisen: Paholainen on korruptoitunut versio Baphometista. Alkuperäinen sarvipäinen jumalhahmo on lukemattomista kansantarinoista ja mytologioista eri muodoissa löytyvä jumala, johon ei liitetty mitään "saatanallista" tai pahaa - päinvastoin, se oli jumalista pyhin ja tärkein. Monessa kulttuurissa "jumalien kuningas" on kuvattu sarvipäisenä.

Baphometin arkkityyppi oli kauan sitten "Eliitille" niin suuri uhka, että sen maine piti tuhota. Tuo operaatio onnistui näppärästi uskontojen kautta, kun ihmisiä alettiin pelotella pahalla sarvipäisellä Jumalan vihollisena, joka houkutteli ihmisiä syntiin ja lankeemukseen. "Paha paha paha!" Valitettavasti tuo propagandaoperaatio onnistui vähän liiankin hyvin - niin negatiivinen maine tuolla sarvipäisellä jumalhahmolla tänä päivänä on. Mutta sekin on oma tarinansa, joka vaatisi oman artikkelinsa.


Baphomet


Palataan Antero Vipuseen. Hän on Baphomet. Nämä kaksi ovat saman arkkityypin kaksi eri inkarnaatioita. Kalevalaisessa mytologiassa mahtavan Väinämöisen loitsusta puuttuu luoteita (sanoja), joita hänen on pakko lähteä hakemaan Antero Vipuselta. Miettikääpä tätä: Kalevalan kovin jätkä, koko eepoksen suurin ja mahtavin hahmo, joutuukin toteamaan omien loitsujensa vajaavaisuuden ja joutuu turvautumaan Antero Vipusen tietämykseen. Mitä se kertoo Antero Vipusesta?

Tämä on erittäin merkittävä vertauskuva. Se on tarina vapaamuurarien taustalla toimivan "Eliitin" tuhansia vuosia vanhasta historiasta. Valitettavasti se on niin tolkuttoman pitkä ja monisyinen tarina, että sitä on aivan mahdoton yrittää sisällyttää tähän kirjoitukseen.

Yksi suomalaisessa mytologiassa esiintyvä sarvipäinen hahmo on Joulupukin esikuva Nuuttipukki. Toinen vastaava sarvekas hahmo Suomessa on Kekripukki. Niin ja jännitämmehän me täällä Suomessakin joka vuosi miten Gävlen olkipukille käy. Näitä vastaavia sarvipäisiä jumalhahmoja löytyy joka maasta ja joka kulttuurista.


Nuuttipukki

Kekripukki

Gävlen olkipukki


Jotain tämän sarvekkaan arkkityypin merkityksestä "Eliitille" kertoo se, että he julkisissa tilaisuuksissa usein poseeraavat näiden käsimerkkien kanssa:















Toisaalta heistä julkaistaan joskus - täysin harkitusti - sellaisia kuvia, joissa taustalla on sopivasti jotain sellaista, mikä piirtää henkilölle sarvet päähän. Miettikää miten tarkkaan esimerkiksi Yhdysvaltojen presidentin PR-kuvaa viilataan. Jokainen pienikin yksityiskohta on tarkkaan harkittu. Haluan kuitenkin edelleen toistaa, että tällä ei ole mitään tekemistä satanismin kanssa.






Mutta miksi tarotin Paholainen on laitettu Elias Lönnrotin patsaaseen? Vastauksia on varmasti monia, koska "Eliitin" symboliikka toimii yleensä monella tasolla. Alussa mainitsemani pyramidi-muoto antaa ainakin yhden vihjeen. Pyramideilla, kuten myös obeliskeilla, on "Eliitin" esoteeristen uskomusten mukaan kyky vaikuttaa ihmisten tietoisuuteen. Tiedän, kuullostaa hullulta, mutta näin "Eliitti" tosiaan uskoo. Pyramidit ja obeliskit ovat heille tavallaan energialaitteita, joilla voi vaikuttaa ihmisten mieliin. Kun pyramidin kylkeen laitetaan tarotin Paholainen, se on eräänlainen "suodatin", joka määrittää tietoisuuteen vaikuttavan energian "taajuuden".

Paholainen liitetään tarotissa mm. sellaisiin asioihin kuin "vallanhimo", "materialismi", "seksuaalinen himo", "maallinen ahneus" ja "auktoriteetin valtaan alistuminen".

Niin, kuullostaako tutulta? Millaisten arvojen maailmassa me nykyään elämme?

Miksi erityisesti johtavat poliitikot näyttävät käsimerkein näitä sarvia? Tai esiintyvät kuvissa sarvekkaina hahmoina? Se on viesti meidän alitajunnallemme: "Minä olen auktoriteetti ja sinun kuuluu totella minua!" Ja se toimii. Katsokaan nyt miten kiltisti ihmiset alistuvat näiden psykopaattien vallan alle! "Ai tänään pitää taas aloittaa uusi sota, jossa kuolee tuhansia siviilejä ja jonka avulla öljy-yhtiöt saavat itselleen taas uusia öljykenttiä? Okei!"

Toinen vihje Lönnrotin patsaan esoteerisesta merkityksestä on sen Kalevala-teema. Kalevalaa on alleviivattu monumentissa hyvin voimakkaasti. Huomatkaa myös jalustassa oleva laatta, jossa on lainaus Kalevalasta: "sain sanat salasta ilmi". Olisikohan tämä kenties joku vihje?

Tämä monumentti julistaa: "Kalevala on meidän ("Eliitin") kirjoittama. Sinne olemme kätkeneet salaisuutemme, jotka vain salaisuuksiin vihityt voivat ymmärtää."

Lisää Lönnrotin patsaaseen liittyvästä symboliikasta kirjoituksessa Kolme tarot-patsasta.


5 kommenttia:

  1. Taas "sattumalta" tällainen sarvikuva Obamasta: http://www.theamericanmirror.com/cameras-catch-obama-with-horns-next-to-pope/

    VastaaPoista
  2. "Niin mutta näitä sarvikuvia on ollut niin paljon ennenkin!"

    http://www.marmai.fi/uutiset/time-lehti-puolustautuu-trump-ei-ole-ainoa-jolla-nayttaa-olevan-sarvet-lehden-kannessa-6605686

    Niinpä.

    VastaaPoista
  3. Sain sana(t) salas(t)a ilmi! Nuo kaksi t-kirjainta oli hopeiset muut kirjaimet viereitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielenkiintoista. TT on lyhenne musiikkitermille "tritone" (tritonus).

      https://en.wikipedia.org/wiki/Tritone
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Tritonus

      "Dissonoivan luonteensa vuoksi tritonusta pidettiin keskiajalla paholaisena musiikissa ("diabolus in musica"), ja sen käyttö oli pannassa."

      Poista
    2. Tritonesta:

      https://www.youtube.com/watch?v=KpbHU4ImdaQ

      Poista