Loistava video! Nykyiset some/puhelin narkit käyttäytyvät alkuperäisten virkaveljiensä tapaan. Pieni tarina hammaslääkärin vastaanotolta: noin kymmenkunta eri ikäistä ja rotuista ihmistä istuskelee odotushuoneessa kaikilla nenä kiinni älylaitteessaan, pientä hörähtelyä ja hymähtelyä lukuunottamatta hiljaista, istun penkille ja EN kaiva omaa puhelinta taskusta(en istu rinkiin). Alle minuutin päästä ihmiset alkavat nostaa päätään laitteistaan ja vilkuilevat minua epäluuloisena, viidessä minuutissa osa ei pysty istumaan tuolillaan rauhassa vilkuilu kiihtyy ja huoneen ilmapiiri on muuttunut ärtyisäksi. Vihdoin kaivan puhelimen taskusta ja alan tuijottaa sitä (istun rinkiin) alle puolessa minuutissa odotushuone on palannut alkutilaansa. Oli hankala hoitosessio, kun pyrki naurattamaan niin vietävästi.
Mietin vain tuota "ongelma ei ole käyttäjissä" -kohtaa. Olen vähän eri mieltä. Vaikka nämä palvelut onkin suunniteltu riippuvuutta aiheuttavaksi, yksilöllä on aina vastuu ja vapaus omien valintojen tekemiseen.
On paljon ihmisiä, jotka eivät jää näistä palveluista riippuvaisiksi, vaikka ovat niitä joskus käyttäneet. Se, että joku jää riippuvaiseksi, johtuu aina yksilötason ongelmista. Toki yksilö voi olla näiden ongelmien syntyyn syytön (esim. aiheuttajana lapsuuden traumatisoivat kokemukset), mutta ongelma itsessään ei ole yksilön ulkopuolella.
Miltä se kuullostaisi, jos alkoholisti sanoisi "Ongelma ei ole minussa, vaan siinä että maailmassa on viinaa." Ongelmaa ei voi ratkaista, jos ei suostu katsomaan missä se ongelma oikeasti sijaitsee.
Mutta ymmärrän kyllä pointtisi. Se, että nämä palvelut on suunniteltu koukuttamaan mahdollisimman tehokkaasti, on asia josta pitäisi puhua enemmän - varsinkin kun puhutaan lasten kasvatuksesta. Jos palvelun liiketoimintamalli perustuu ihmismielen heikkojen kohtien hyväksikäyttöön, se on moraalisesta näkökulmasta aika kyseenalaista. Sitä voi sitten jokainen miettiä, että haluaako osallistua tällaisen liiketoiminnan tukemiseen.
Loistava video!
VastaaPoistaNykyiset some/puhelin narkit käyttäytyvät alkuperäisten virkaveljiensä tapaan.
Pieni tarina hammaslääkärin vastaanotolta: noin kymmenkunta eri ikäistä ja rotuista ihmistä istuskelee odotushuoneessa kaikilla nenä kiinni älylaitteessaan, pientä hörähtelyä ja hymähtelyä lukuunottamatta hiljaista, istun penkille ja EN kaiva omaa puhelinta taskusta(en istu rinkiin). Alle minuutin päästä ihmiset alkavat nostaa päätään laitteistaan ja vilkuilevat minua epäluuloisena, viidessä minuutissa osa ei pysty istumaan tuolillaan rauhassa vilkuilu kiihtyy ja huoneen ilmapiiri on muuttunut ärtyisäksi. Vihdoin kaivan puhelimen taskusta ja alan tuijottaa sitä (istun rinkiin) alle puolessa minuutissa odotushuone on palannut alkutilaansa.
Oli hankala hoitosessio, kun pyrki naurattamaan niin vietävästi.
Tämä on erittäin tärkeä aihe josta pitäisi puhua enemmän.
VastaaPoistaOngelma ei ole käyttäjissä eikä teknologiassa vaan palveluissa jotka on tarkoituksella kehitetty riippuvuutta aiheuttaviksi.
Suosittelen tutustumaan seuraaviin käsitteisiin:
#Attention Economy
#Dopamine Driven Feedback Loop
Muutama linkki aiheeseen liittyen:
Chamath Palihapitiya: Social Media Is 'Ripping Apart' Society
https://www.youtube.com/watch?v=PMotykw0SIk&feature=youtu.be&t=21m18s
Brainstorm Health 2018: The Smartphone-Acid Dopamine-Driven Feedback Loops
https://www.youtube.com/watch?v=Rp3JWtaXkh4
Kiitos.
PoistaMietin vain tuota "ongelma ei ole käyttäjissä" -kohtaa. Olen vähän eri mieltä. Vaikka nämä palvelut onkin suunniteltu riippuvuutta aiheuttavaksi, yksilöllä on aina vastuu ja vapaus omien valintojen tekemiseen.
On paljon ihmisiä, jotka eivät jää näistä palveluista riippuvaisiksi, vaikka ovat niitä joskus käyttäneet. Se, että joku jää riippuvaiseksi, johtuu aina yksilötason ongelmista. Toki yksilö voi olla näiden ongelmien syntyyn syytön (esim. aiheuttajana lapsuuden traumatisoivat kokemukset), mutta ongelma itsessään ei ole yksilön ulkopuolella.
Miltä se kuullostaisi, jos alkoholisti sanoisi "Ongelma ei ole minussa, vaan siinä että maailmassa on viinaa." Ongelmaa ei voi ratkaista, jos ei suostu katsomaan missä se ongelma oikeasti sijaitsee.
Mutta ymmärrän kyllä pointtisi. Se, että nämä palvelut on suunniteltu koukuttamaan mahdollisimman tehokkaasti, on asia josta pitäisi puhua enemmän - varsinkin kun puhutaan lasten kasvatuksesta. Jos palvelun liiketoimintamalli perustuu ihmismielen heikkojen kohtien hyväksikäyttöön, se on moraalisesta näkökulmasta aika kyseenalaista. Sitä voi sitten jokainen miettiä, että haluaako osallistua tällaisen liiketoiminnan tukemiseen.