keskiviikko 20. tammikuuta 2016

Taidepoliisi


Espoon Tapiolassa on Pekka Kauhasen (OksapoikaPullopostia) vuonna 2006 valmistunut veistos Taidepoliisi.  EMMA-taidemuseo kertoo:
Pekka Kauhasen veistosta Taidepoliisi (2006) ei voi olla ohittamatta, kun saapuu taidemuseo EMMAan. Se seisoo keskellä liikenteenjakajaa ja viittoo museon suuntaan. Teos tilattiin kuvanveistäjältä tiettyyn paikkaan, uuteen kiertoliittymään. Se julkistettiin uuden museon avajaisten kynnyksellä 4.10.2006. Haastattelin Pekka Kauhasta 18.5.2011 ja hän kertoi, mistä idea veistokseen syntyi.
”Mietiskelin, että kiertoliittymä ja sitten tällainen henkisempi, WeeGee-talo, kahden kulttuurin yhdistäminen, liikennekulttuuri ja sanoisiko nyt korkeakulttuuri, että miten saisin yhdistettyä nämä asiat. Olin tehnyt pukuteemoja aiemmin ja tällaista pikkupoika, jokapoika… ja näistä fiksaamalla se pikkuhiljaa lähti tulemaan.”

Kauhanen on suunnitellut veistoksen niin, että se on helppo havaita myös liikkeessä. ”Heti oli mielessä sellainen ruostumattoman teräksen ja tumman pronssin yhdistäminen. Musta patina pysyy ja se näkyy siluettina taivasta vasten. Idea oli se, että tumman figuurin hahmottaa yhdellä vilkaisulla: no siinähän oli pikkupoika poliisina ja kolme kättä, että se huitaisee noin. Sen pitää tulla heti sen idean sieltä, että se ei olisi kovin monimutkainen.”

Kauhanen (s. 1954) on kotoisin Leppävirralta, Savosta, mutta on ollut tapiolalainen jo neljännesvuosisadan. Hän työskentelee samassa ateljeessa, jossa kuvanveistäjä Heikki Konttinen aikoinaan. Koska Tapiolan muut veistokset ovat pääosin esittäviä, niin oli selvää, ettei Kauhanen halunnut tehdä abstraktia teosta.

Teosta tehdessä on otettu huomioon paikka, mihin se on suunniteltu ja mietitty sen pohjalta erilaisia ratkaisuja. ”Se lähti tilanteen ja sen liikenneympyrän pohjalta. Ja sitten nostin sen aika ylös, koska siitähän liikkuu myös busseja, jotkut katsojat ovat aika korkealla. Teoksen kokonaiskorkeus on noin viisi metriä, ja se on minusta melkoisen varma merkki, jos on siinä viiden metrin korkeudessa kuten Havis Amandakin, että jos niinkin suuri mestari kuin Ville Vallgren on sen jo kerran hahmotellut, että se toimii ulkotilassa aika hyvin.”

Korkeus tuo omat vaatimuksensa teokselle. ”Ne on sellaiset isohkot kuperat silmämunat. Kokeilin tässä työhuoneella silloin kun tein sitä, että se ikään kuin katsoo aurinkoon päin, suurensin niitä ja suurensin, ennen kuin olin tyytyväinen. Katsoin tuolta rinteeltä ikkunan läpi, että milloin ne ovat oikean kokoiset. Kun se on ylhäällä, niin sen pitää näkyä kunnolla, pitää tulla se efekti hyvin. (…) Sellainen ihmettelyn tuntu ikään kuin että suu auki ja silmät levällään.”

Vartalon pinta on muhkurainen, niin että valo heijastuisi siitä eri tavalla kuin jalustan sileästä teräksestä. Joka suunnalta veistos on ehyt kokonaisuus. Takaa katsottuna suurikokoinen lakki on juuri sopivasti kallellaan ja muodostaa tasaisenkauniin ympyrän. ”Mutta kuitenkin siinä on, niin kuin hyvässä veistoksessa pitää olla, sellaisia epävarmuustekijöitä, mutta sillä tavoin, että katsoja ei niitä huomaa, mutta ne vaikuttavat siihen teokseen.”

”Mutta sitten tämä nimi, Taidepoliisi, siinähän on pieni jekku sisällä. Toiset olivat heti sitä vastaan, että ei missään nimessä taidepoliisi. Pidin pääni. (…) Jotkut näkivät siinä tiettyjen jo edesmenneitten maitten tällaista puuttumista asioihin... Jotkut olivat niin herkkiä, että tämä Taidepoliisi saattoi viitata ihan oikeasti tällaiseen valvomiseen ynnä muuta. Mutta en minä sitä itse ihan niin rajuna tarkoittanut. Mutta vähän sinne päin kuitenkin. Kyllä meitä isoveli valvoo vaikka oltaisiin missä yhteiskuntamuodossa tahansa. Juurihan tässä vähän aikaa sitten eräs puolue tässäkin maassa vähän ennen vaaleja pisti teesit seinään, että se on näin.”


Taidepoliisi


Taiteilija kertoo pitkät pätkät veistoksestaan, mutta jättää vastaamatta siihen kysymykseen, joka nousee mieleen jokaiselle patsasta katsovalle: Miksi sillä on kolme kättä?

Niinpä. Miksi tosiaan?


Ardhanarishvara 


Taidepoliisin kolmen käden symboliikka on lainaus hindulaisesta perinteestä. Hindu-mytologiassa on kaksijakoinen androgyyni jumala/jumalatar Ardhanarishvara ("the Lord who is half woman"), joka on Shiva ja hänen puolisonsa Parvati samassa hahmossa.

Hahmolla voi olla kaksi, kolme, neljä tai kahdeksan kättä. Kolmikätisessä versiossa kaksi kättä kuuluvat maskuliiniselle Shivalle ja yksi käsi feminiiniselle Parvatille, joka on ikään kuin vähäpätöisemmässä tai alisteisessa asemassa Shivaan nähden.
The icon usually is prescribed to have four, three or two arms, but rarely is depicted with eight arms. In the case of three arms, the Parvati side has only one arm, suggesting a lesser role in the icon. (Wikipedia)

Symbolisessa mielessä kolmikätinen Ardhanarishvara on tilassa, jossa maskuliinisuus ja feminiinisyys eivät ole tasapainossa. Tämä yksityiskohta on Taidepoliisin esoteerisen symboliikan kannalta paljastava. Aivan kuten Kauhasen Oksapoika- ja Pullopostia-teoksissa, Taidepoliisin symboliikka tulee tarotista.

Taidepoliisi kuvaa tarotin korttia Paholainen.

Taidepoliisi:
  1. Kolmikätisyys edustaa feminiinin ja maskuliinin epätasapainoa. Tätä kutsutaan myös maskuliinin ja feminiinin eriytymiseksi, mikä on vastakohta valaistumiselle tai korkeamman tietoisuuden saavuttamiselle. (Lue: Vastakohdat ja Psyyken tasapaino)
  2. Poliisi seisoo jalustalla.
  3. Jalustan ympärillä on "rengas" - liikenneympyrä. 
  4. Poliisi on auktoriteetti, jolla on valta-asema muihin ihmisiin nähden.
  5. Patsaan "maskuliinisen puolen" kädet näyttävät "pirunsarvet"-käsimerkkejä. (Käsimerkistä esimerkkejä kirjoituksessa Elias Lönnrotin pastas.) Käsimerkki viittaa temppeliritarien Baphometiin, jonka alkuperä on irlantilaisessa Cernunnos-jumalassa. (Lue: Baphomet ja Cernunnos) Vastaavasti myös Shiva (varhaisimmat versiot) perustuu Cernunnokseen.

Paholainen:
  1. Kortin mies ja nainen on erotettu toisistaan kahleilla. Tarotissa tällä viitataan maskuliinin ja feminiinin eriytymiseen - taantuvaan tietoisuuteen, josta seuraa mm. itsekeskeisyyttä, pinnallisuutta ja materialismia.
  2. Paholainen seisoo jalustalla
  3. Jalustassa on rengas. (Saturnus-symboliikkaa)
  4. Paholainen on valta-asemassa oleva auktoriteetti. Kortti edustaakin mm. vallanhimoa ja auktoriteetin valtaan alistumista. Kortin eläinratamerkki on Kauris, jonka hallitseva planeetta on Saturnus. Poliisit, papit, tuomarit ja monet muut auktoriteetit käyttävät monessa yhteydessä Saturnus-symboliikkaa. Tällä korostetaan auktoriteettien valta-asemaa ja sen uskottavuutta alitajuisella tasolla. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Saturnus-kultti.
  5. Paholaisella on sarvet. Tarotin Paholainen on korruptoitunut versio Baphomet/Cernunnos/Shiva -arkkityyppisestä sarvipäisestä jumalasta.


Paholainen


Lisää tarot-patsaita välilehdellä Esoteeriset patsaat.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti