tiistai 17. toukokuuta 2016

Portti ja Keisarien kivet


Lappeenrannan Pusupuistossa on Antero Toikan vuonna 1998 valmistunut teos Portti. Lappeenranta.fi kertoo:
Pusupuiston eteläpäädyn Kurun harmaagraniitista valmistettu Portti ohjaa kävelijän kapean polun kautta syvemmälle vehreään puistikkoon kohti Otto-Iivari Meurmanin (1890-1994) suunnittelemaa laululavaa. Portti ja polut johtavat Linnoitukseen tai Nuolilinnoitukselle tutkimaan erikoisia rakenteita. Teoksen omistaa taiteilija. Teos liittyy vuoden 1998 kivitapahtumaan ja näyttelyihin Lappeenrannan kaupungissa.

Portti


Porttisymboliikka kuuluu olennaisena osana druidismiin. Sana druidi on suomeksi portti tai oviaukko. Muinaisten viisaiden (druidit) pyhille rituaalipaikoille kuljettiin portin kautta.

Mytologioissa aurinkosankarit laskeutuvat usein manalaan (underworld) pyhän portin tai oviaukon kautta. Tämä kuvastaa auringon vuorokautista tai vuosittaista sykliä. Illalla aurinko laskee horisontin taakse, eli "laskeutuu manalaan". Vastaavasti syyspäiväntasauksessa aurinko siirtyy vuoden pimeämmälle puoliskolle, eli "laskeutuu manalaan".


Aurinkosankari Gilgamesh laskeutumassa portin kautta manalaan


Druidistisessa maailmankuvassa manala ei ole mitenkään paha tai ikävä paikka. Vaikka kristillinen helvettikonsepti on osittain otettu druidismista (ja vääristetty karmeaksi irvikuvaksi alkuperäisestä), manala ei todellakaan ole millään tavalla kristinuskon helvettiä vastaava paikka. Manala on vertauskuva henkiselle tilalle, jossa ihminen työstää itseään, itseyttään, pelkojaan, henkistä kasvuaan, ihmisenä olemista ja tutkii mystiikkaa ja maailmankaikkeuden mysteerejä. Esimerkiksi psykologiasta tuttu jungilainen varjotyöskentely on eräänlaista manalaan laskeutumista.

Druidien pyhille rituaalipaikoille kuljettiin portin kautta, koska nämä rituaalipaikat olivat niin pyhiä, että ne eivät olleet "tästä maailmasta". Ne olivat "manalassa" - pyhän portin toisella puolella. Kun druidit kulkivat tuosta pyhästä portista, he "laskeutuivat manalaan" mytologioiden aurinkosankarien tavoin.

Muinaisten viisaiden pyhien paikkojen porttisymboliikkaa löytyy joka puolelta maailmaa. Aiheesta enemmän kirjoituksissa Pyhä ovi ja Porkkalan palauttamisen muistomerkki.


Aurinkoportti Tiwanakussa (Bolivia)

Shintolainen pyhä portti torii


Lappeenrannasta löytyy toinenkin porttiteos, vuonna 2006 valmistunut Saimaan kanava 150-vuotta -keisarien kivet. Lappeenranta.fi kertoo:
Paljastettiin Saimaan kanavan varteen Saimaan kanavan 150-vuotisjuhlien yhteydessä 9.9.2006.
Saimaan kanavan rakentaminen ei olisi ollut mahdollista ilman keisari Nikolai I myötävaikutusta. Hän tiesi kanavan merkityksen Suomelle ja näki myös sen hyödyllisyyden Venäjän valtapolitiikan kannalta. Myös hänen seuraajansa Aleksanteri II oli kiinnostunut kanavasta. Hän vieraili kanavatyömaalla kesällä 1856. Kanavan vihkiäisjuhlapäiväksi valittiin hänen kruunajaispäivänsä 7.9.1856. Venäjän keisarit ja Suomen suuriruhtinaat Nikolai I ja Aleksanteri II halusivat tulla muistetuksi merkittävästä saavutuksesta, joten keisarien nimet hakattiin Tuohimäen kallioon sekä Lauritsalan rullasillan kivikaarien ylle. Saimaan kanava oli Suomen suuriruhtinaskunnan taloudellisen nousun ja teknisen osaamisen symboli. Kanavan maisemankin haluttiin heijastavan sen merkitystä, joten sulkuympäristöt ja osia kanavasta maisemoitiin tyylikkäin istutuksin ja rakennuksin.
Kanava rakennettiin uudelleen sotien jälkeen ja avattiin liikenteelle 1968. Mukana juhlallisissa avajaisissa oli mm. tasavallan presidentti Urho Kekkonen, jonka mukaan nimettiin pieni puistikko Mälkiän sulun alueella. Vanhat keisarien muistolaatat olivat joutuneet tässä vaiheessa kanavan penkalle ja unohdettu sinne. Kanavan 150-vuotisjuhlan myötä nämä muistolaatat tuotiin uudelleen esiin arvoiseensa ympäristöön, vanhan Mälkiän sulun äärelle. Laatat on kiinnitetty samanmuotoiseen jalustaan, johon ne aikanaan oli sijoitettu.  





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti