keskiviikko 3. kesäkuuta 2015

Pyhä Yrjänä ja lohikäärme


Helsingin Etu-Töölössä on Gunnar Finnen vuonna 1938 valmistunut veistos Pyhä Yrjänä ja lohikäärme. (Gunnar Finne tunnetaan myös veistoksista Taru ja Totuus ja Habsburg-höyrylaivan muistomerkki.) Helsingin kaupungin taidemuseo kertoo:
"Gunnar Finne teki Pyhää Yrjänää ja lohikäärmettä esittävän veistoksensa kipsiluonnoksen jo 30-luvulla. Helsingin kaupunki hankki veistoksen sijoitettavaksi ruotsinkielisen työväenopiston Arbiksen puistoon (kaupunginhallituksen pöytäkirja 2.7.1959). Finne itse oli alun perin ajatellut veistoksen sijoitettavaksi Ritarihuoneen puistoon.

Arbiksen rakennuksen suunnitellut arkkitehti piirsi Pyhä Yrjö ja lohikäärme -suihkukaivoveistokselle altaan, ja veistos paljastettiin Arbiksen edessä 1962. Altaan pohja maalattiin altaan reunakivien punagraniitin sävyihin ja vesisuihkuja korjattiin kesällä 2000, mutta suihkujen säätöjen kanssa on ollut ongelmia. Altaan pieni koko asettaa rajoituksensa kunnon suihkuille.

Kuvanveistäjä Johan Finne, Gunnar Finnen poika, on tehnyt lohikäärmeen päät, joita on 8 kpl." 


Pyhä Yrjänä ja lohikäärme


Patsaan aiheena oleva Pyhä Yrjö on hahmo kristillisestä mytologiasta. Wikipedia kertoo:
"Pyhä Yrjö eli Pyhä Yrjänä oli roomalainen sotilas, kristittyjen marttyyri, legendaarinen hahmo ja monien maiden ja ryhmittymien, muun muassa partiolaisten suojelupyhimys. Ortodoksit käyttävät hänestä kunnianimeä Pyhä Suurmarttyyri Georgios Voittaja. Georgios -nimi tulee kreikkalaisista sanoista "ge" = maa ja "ergon" = työ ja merkitsee talonpoikaa.
Legendan mukaan Yrjö syntyi 200-luvulla kristittyyn perheeseen. Hänen isänsä oli Kappadokiasta, nykyisestä Vähästä-Aasiasta ja äitinsä Lyddasta, Palestiinasta. Isä palveli armeijan upseerina ja äiti jäi leskeksi nuoren poikansa kanssa, jolle hän kuitenkin järjesti hyvän koulutuksen.
Yrjön sanotaan liittyneen armeijaan isänsä tavoin ja nousseen tribuuniksi ja kreiviksi (lat. comes) ja palvelleen keisari Diocletianuksen (hallitsi 284–305) henkivartiokaartissa. Vuonna 303 Diocletianus määräsi kristittyjen vainon Rooman valtakunnassa. Hänen caesarinsa Galerius vaikutti kertomuksen mukaan päätökseen ja jatkoi vainoa omalla keisarikaudellaan 305–311.
Yrjö kieltäytyi toteuttamasta käskyä ja tunnustautui itse kristityksi ja arvosteli keisarillista päätöstä. Diocletianus raivostui ja määräsi petturin kidutettavaksi ja teloitettavaksi. Kidutuksen jälkeen hänen kaulansa katkaistiin Nikomedian muurin vieressä 23. huhtikuuta 303.
Hänen kärsimyksensä vakuutti keisarinna Alexandran ja pakanapapin kääntymään kristityiksi ja heidät teloitettiin samalla. Yrjön ruumis palautettiin Lyddaan haudattavaksi, ja kristityt kunnioittivat Yrjöä marttyyrina."

Pyhän Yrjänän tarinaan kuuluu myös lohikäärme. Wikipedia jatkaa:
"Tarun mukaan lohikäärme teki pesänsä Silene- tai Selem-nimisen kaupungin lähteen lähelle Libyassa. Saadakseen vettä lohikäärmeen valloittamasta lähteestä kaupunkilaisten oli tehtävä sopimus lohikäärmeen kanssa, joka vaati itselleen joka päivä lampaan ja neitsyen.
Uhrattava jouduttiin valitsemaan arpomalla, mutta eräänä päivänä arpa osui prinsessa Cleolindan kohdalle. Kuningas anoi tyttärelleen armoa ja tarjosi kyläläisille kaiken kultansa ja hopeansa, mutta viimein prinsessa jouduttiin tarjoamaan lohikäärmeelle. Prinsessa vietiin lähteelle, jossa hän epätoivoissaan kääntyi rukoukseen. Tällöin matkustava Yrjänä sattui paikalle ja ritarilupaukselleen uskollisena uhmasi lohikäärmettä ja surmasi sen iskemällä miekkansa sen kitaan pelastaen prinsessan ja kyläläiset. Lohikäärmeen verestä versoi ruusupensas täynnä verenpunaisia ruusuja. Kiitollisena kyläläiset hylkäsivät pakanallisuuden ja kääntyivät kristityiksi.
Toisissa versioissa Yrjö surmaa lohikäärmeen peitsellä tai haavoittaa sitä niin, että prinsessa kesyttää sen kietomalla vaatteensa sen kaulan ympäri. Kuninkaan kerrotaan myös rakentaneen lohikäärmeen surmaamispaikalle kirkon Neitsyt Marialle ja pyhälle Yrjölle, ja lähteen veden kerrotaan tästä alkaen parantaneen kaikki sairaudet."

Rafaelin "Yrjö ja lohikäärme"


Pyhä Yrjö on yllättävän isossa roolissa "Eliitin" symboliikassa. Esimerkkejä:


Pyhän Yrjön risti Englannin lipussa

Pyhän Yrjön risti ja lohikäärmeet City of Londonin vaakunassa. "The City" on oma valtionsa keskellä Lontoota, jolla on oma hallinto ja omat lait - näppärä "erikoistalousalue"suurpankeille.

Pyhän Yrjön risti ja temppeliritarit

Venäläinen Order of St. George -ritarikunnan kunniamerkki

Pyhä Yrjö Venäjän vaakunassa

Pyhä Yrjö Georgian vaakunassa

Englannin kuninkaallisten  ruususymboliikka liittyy Pyhän Yrjön tarinaan. Kuvassa Elisabeth I kädessään Tudor-suvun tunnus, ruusu.

Pyhä Yrjö ja englantilainen kolikko

Pyhä Yrjö ja venäläinen kolikko


Gunnar Finnen veistoksella on todella monta "sisarta" maailmalla:


Pyhän Yrjön patsas New Castlessa

Pyhän Yrjön patsas Moskovassa

Pyhän Yrjön patsas Berliinissä

Pyhän Yrjön patsas Bratislavassa

Pyhän Yrjön patsas Italiassa (Ragusa)

Pyhän Yrjön patsas Ranskassa (Saverne)

Pyhän Yrjön patsas Tukholmassa


Maailmalta löytyy satoja Pyhän Yrjön patsaita. Mutta miksi? Miksi Pyhä Yrjö on atonistiselle "Eliitille" niin tärkeä symboli?

Symboliikan esoteerisia tasoja on monia:

Taso 1 - Seth


"Eliitin" kaukaisten esi-isien, Hyksos-kuninkaiden, tiedettiin palvovan Egyptissä Seth-jumalaa. Egyptiläisessä mytologiassa on tarina, jossa Seth surmaa pahan käärmedemonin Apepin (Apophis) pitkällä keihäällä. Tässä kontekstissa Pyhä Yrjö on päivitetty versio Sethistä. Sethin merkityksestä "Eliitille" enemmän kirjoituksessa Sininen ja punainen.


Seth surmaa Apepin

Taso 2 - Quintessence


Lohikäärme on quintessence-symboli. Lohikäärmeessä yhdistyvät symbolisella tasolla neljä elementtiä (siivet - ilma; suu - tuli; suomut - vesi; kynnet - maa), josta syntyy viides elementti, quintessence.

Tässä kontekstissa lohikäärmeen "surmaaminen" / "voittaminen" tarkoittaa quintessence-tietoisuuden saavuttamista.

Taso 3 - Druidismin tuho


Symboliikassa lohikäärmeellä ja käärmeellä on sama alkuperä. Molemmat juontavat juurensa Lohikäärmeen tähdistöön - latinaksi Draco ("suuri käärme"). Käärme oli Muinaisten viisaiden kulttuurissa keskeinen jumalattaren symboli. (Aiheesta enemmän kirjoituksessa Silmän ja käärmeen alkuperä.)


Draco - Suuri käärme


Druideja kutsuttiin "käärmepapeiksi". Tässä kontekstissa Pyhän Yrjön ja lohikäärmeen voi nähdä vertauskuvana atonistien tekemään massamurhaan, jossa Muinaisten viisaiden druidilaisen koulukunnan edustajat tapettiin satoja vuosia kestäneessä operaatiossa.

Taso 4 - Patriarkaalisuuden nousu


Lohikäärme on feminininen arkkityyppi. Tässä kontekstissa lohikäärmeen surmaaminen ei voi tarkoittaa "tuhoamista", koska arkkityyppejä ei voi tuhota. Tästä näkökulmasta lohikäärmeen surmaaminen tarkoittaa "paikan ottamista". Matriarkaalinen jumalatartraditio "jäi patriarkaalisuuden jalkoihin", ja vanhat feminiiniset traditiot saivat maskuliinisen naamion. 

"Eliitin" esoteeriseen viisauteen perustuva valta rakennettiin Muinaisten viisaiden jumalatartraditioiden "päälle" (patsaissa lohikäärme aina alapuolella ja "jalkoihin jääneenä"). Aiheesta enemmän kirjoituksissa Atonin etymologia, Valtaistuin ja Ratsastajapatsaat

Taso 5 - Tarot


Pyhän Yrjön ja lohikäärmeen tarina muistuttaa melko paljon kreikkalaisen mytologian tarinaa, jossa Perseus pelastaa neidon pulasta. Tämä ritarillinen rakkauden puolesta taisteleva hahmo löytyy monesta jumaltarustosta ja mytologiasta. Näitä "neidonpelastajia" tarotissa edustaa kortti Maljojen Ritari. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Ehrensvärdin hauta.


Maljojen Ritari


1 kommentti:

  1. Viikonloppuna tuli jälleen käytyä Hollolan kirkossa. Siellä on pyhää yrjänää kuvaava puuveistos. Kesti hetkisen ymmärtää mitä se esitti. Muutakin symboliikkaa löytyi paljon. Aurinkoristit nyt huomaa heti, mutta saarnastuolin katossa oleva aurinko ei ole näkyvissä ellei mene ihan sen alle. Saarnastuolissa myös eilaisia muita symboleja jotka ei ihan heti avaudu. Oisko se kyyhkynen myös katossa? Oletko käynyt? On aika upea mesta kyl. Ja tutkittavaa riittää.

    VastaaPoista