Helsingin Etu-Töölössä on Gunnar Finnen vuonna 1938 valmistunut veistos
Pyhä Yrjänä ja lohikäärme. (Gunnar Finne tunnetaan myös veistoksista
Taru ja Totuus ja
Habsburg-höyrylaivan muistomerkki.) Helsingin kaupungin taidemuseo kertoo:
"Gunnar Finne teki Pyhää Yrjänää ja lohikäärmettä
esittävän veistoksensa kipsiluonnoksen jo 30-luvulla. Helsingin kaupunki
hankki veistoksen sijoitettavaksi ruotsinkielisen työväenopiston
Arbiksen puistoon (kaupunginhallituksen pöytäkirja 2.7.1959). Finne itse
oli alun perin ajatellut veistoksen sijoitettavaksi Ritarihuoneen
puistoon.
Arbiksen rakennuksen suunnitellut arkkitehti piirsi Pyhä Yrjö
ja lohikäärme -suihkukaivoveistokselle altaan, ja veistos paljastettiin
Arbiksen edessä 1962. Altaan pohja maalattiin altaan reunakivien
punagraniitin sävyihin ja vesisuihkuja korjattiin kesällä 2000, mutta
suihkujen säätöjen kanssa on ollut ongelmia. Altaan pieni koko asettaa
rajoituksensa kunnon suihkuille.
Kuvanveistäjä Johan Finne, Gunnar Finnen poika, on tehnyt lohikäärmeen päät, joita on 8 kpl."
|
Pyhä Yrjänä ja lohikäärme |
Patsaan aiheena oleva Pyhä Yrjö on hahmo kristillisestä mytologiasta. Wikipedia kertoo:
"Pyhä Yrjö eli Pyhä Yrjänä oli roomalainen sotilas, kristittyjen marttyyri, legendaarinen hahmo ja monien maiden ja ryhmittymien, muun muassa partiolaisten suojelupyhimys. Ortodoksit käyttävät hänestä kunnianimeä Pyhä Suurmarttyyri Georgios Voittaja. Georgios -nimi tulee kreikkalaisista sanoista "ge" = maa ja "ergon" = työ ja merkitsee talonpoikaa.
Legendan mukaan Yrjö syntyi 200-luvulla kristittyyn perheeseen. Hänen isänsä oli Kappadokiasta, nykyisestä Vähästä-Aasiasta ja äitinsä Lyddasta, Palestiinasta. Isä palveli armeijan upseerina ja äiti jäi leskeksi nuoren poikansa kanssa, jolle hän kuitenkin järjesti hyvän koulutuksen.
Yrjön sanotaan liittyneen armeijaan isänsä tavoin ja nousseen tribuuniksi ja kreiviksi (lat. comes) ja palvelleen keisari Diocletianuksen (hallitsi 284–305) henkivartiokaartissa. Vuonna 303 Diocletianus määräsi kristittyjen vainon Rooman valtakunnassa. Hänen caesarinsa Galerius vaikutti kertomuksen mukaan päätökseen ja jatkoi vainoa omalla keisarikaudellaan 305–311.
Yrjö kieltäytyi toteuttamasta käskyä ja tunnustautui itse kristityksi
ja arvosteli keisarillista päätöstä. Diocletianus raivostui ja määräsi
petturin kidutettavaksi ja teloitettavaksi. Kidutuksen jälkeen hänen
kaulansa katkaistiin Nikomedian muurin vieressä 23. huhtikuuta
303.
Hänen kärsimyksensä vakuutti keisarinna Alexandran ja pakanapapin
kääntymään kristityiksi ja heidät teloitettiin samalla. Yrjön ruumis
palautettiin Lyddaan haudattavaksi, ja kristityt kunnioittivat Yrjöä
marttyyrina."
Pyhän Yrjänän tarinaan kuuluu myös lohikäärme. Wikipedia jatkaa:
"Tarun mukaan lohikäärme teki pesänsä Silene- tai Selem-nimisen kaupungin lähteen lähelle Libyassa.
Saadakseen vettä lohikäärmeen valloittamasta lähteestä kaupunkilaisten
oli tehtävä sopimus lohikäärmeen kanssa, joka vaati itselleen joka päivä
lampaan ja neitsyen.
Uhrattava jouduttiin valitsemaan arpomalla, mutta eräänä päivänä arpa
osui prinsessa Cleolindan kohdalle. Kuningas anoi tyttärelleen armoa ja
tarjosi kyläläisille kaiken kultansa ja hopeansa, mutta viimein
prinsessa jouduttiin tarjoamaan lohikäärmeelle. Prinsessa vietiin
lähteelle, jossa hän epätoivoissaan kääntyi rukoukseen. Tällöin
matkustava Yrjänä sattui paikalle ja ritarilupaukselleen uskollisena
uhmasi lohikäärmettä ja surmasi sen iskemällä miekkansa sen kitaan
pelastaen prinsessan ja kyläläiset. Lohikäärmeen verestä versoi
ruusupensas täynnä verenpunaisia ruusuja. Kiitollisena kyläläiset
hylkäsivät pakanallisuuden ja kääntyivät kristityiksi.
Toisissa versioissa Yrjö surmaa lohikäärmeen peitsellä tai haavoittaa
sitä niin, että prinsessa kesyttää sen kietomalla vaatteensa sen kaulan
ympäri. Kuninkaan kerrotaan myös rakentaneen lohikäärmeen
surmaamispaikalle kirkon Neitsyt Marialle ja pyhälle Yrjölle, ja lähteen veden kerrotaan tästä alkaen parantaneen kaikki sairaudet."
|
Rafaelin "Yrjö ja lohikäärme" |
Pyhä Yrjö on yllättävän isossa roolissa "Eliitin" symboliikassa. Esimerkkejä:
|
Pyhän Yrjön risti Englannin lipussa |
|
Pyhän Yrjön risti ja lohikäärmeet City of Londonin vaakunassa. "The City" on oma valtionsa keskellä Lontoota, jolla on oma hallinto ja omat lait - näppärä "erikoistalousalue"suurpankeille. |
|
Venäläinen Order of St. George -ritarikunnan kunniamerkki |
|
Pyhä Yrjö Venäjän vaakunassa |
|
Pyhä Yrjö Georgian vaakunassa |
|
Englannin kuninkaallisten ruususymboliikka liittyy Pyhän Yrjön tarinaan. Kuvassa Elisabeth I kädessään Tudor-suvun tunnus, ruusu. |
|
Pyhä Yrjö ja englantilainen kolikko |
|
Pyhä Yrjö ja venäläinen kolikko |
Gunnar Finnen veistoksella on todella monta "sisarta" maailmalla:
|
Pyhän Yrjön patsas New Castlessa |
|
Pyhän Yrjön patsas Moskovassa |
|
Pyhän Yrjön patsas Berliinissä |
|
Pyhän Yrjön patsas Bratislavassa |
|
Pyhän Yrjön patsas Italiassa (Ragusa) |
|
Pyhän Yrjön patsas Ranskassa (Saverne) |
|
Pyhän Yrjön patsas Tukholmassa |
Maailmalta löytyy satoja Pyhän Yrjön patsaita. Mutta miksi? Miksi Pyhä Yrjö on
atonistiselle "Eliitille" niin tärkeä symboli?
Symboliikan esoteerisia tasoja on monia:
Taso 1 - Seth
"Eliitin" kaukaisten esi-isien,
Hyksos-kuninkaiden, tiedettiin palvovan Egyptissä Seth-jumalaa. Egyptiläisessä mytologiassa on tarina, jossa Seth surmaa pahan käärmedemonin
Apepin (Apophis) pitkällä keihäällä. Tässä kontekstissa Pyhä Yrjö on päivitetty versio Sethistä. Sethin merkityksestä "Eliitille" enemmän kirjoituksessa
Sininen ja punainen.
|
Seth surmaa Apepin |
Taso 2 - Quintessence
Lohikäärme on
quintessence-symboli. Lohikäärmeessä yhdistyvät symbolisella tasolla neljä elementtiä (siivet - ilma; suu - tuli; suomut - vesi; kynnet - maa), josta syntyy viides elementti, quintessence.
Tässä kontekstissa lohikäärmeen "surmaaminen" / "voittaminen" tarkoittaa quintessence-tietoisuuden saavuttamista.
Taso 3 - Druidismin tuho
Symboliikassa lohikäärmeellä ja käärmeellä on sama alkuperä. Molemmat juontavat juurensa
Lohikäärmeen tähdistöön - latinaksi
Draco ("suuri käärme"). Käärme oli
Muinaisten viisaiden kulttuurissa keskeinen jumalattaren symboli. (Aiheesta enemmän kirjoituksessa
Silmän ja käärmeen alkuperä.)
|
Draco - Suuri käärme |
Druideja kutsuttiin "käärmepapeiksi". Tässä kontekstissa Pyhän Yrjön ja lohikäärmeen voi nähdä vertauskuvana atonistien tekemään massamurhaan, jossa
Muinaisten viisaiden druidilaisen koulukunnan edustajat tapettiin
satoja vuosia kestäneessä operaatiossa.
Taso 4 - Patriarkaalisuuden nousu
Lohikäärme on feminininen arkkityyppi. Tässä kontekstissa lohikäärmeen surmaaminen ei voi tarkoittaa "tuhoamista", koska arkkityyppejä ei voi tuhota. Tästä näkökulmasta lohikäärmeen surmaaminen tarkoittaa "paikan ottamista". Matriarkaalinen jumalatartraditio "jäi patriarkaalisuuden jalkoihin", ja vanhat feminiiniset traditiot saivat maskuliinisen naamion.
"Eliitin" esoteeriseen viisauteen perustuva valta rakennettiin
Muinaisten viisaiden jumalatartraditioiden "päälle" (patsaissa lohikäärme aina alapuolella ja "jalkoihin jääneenä"). Aiheesta enemmän kirjoituksissa
Atonin etymologia,
Valtaistuin ja
Ratsastajapatsaat.
Taso 5 - Tarot
Pyhän Yrjön ja lohikäärmeen tarina muistuttaa melko paljon kreikkalaisen mytologian tarinaa, jossa Perseus pelastaa neidon pulasta. Tämä ritarillinen rakkauden puolesta taisteleva hahmo löytyy monesta jumaltarustosta ja mytologiasta. Näitä "neidonpelastajia" tarotissa edustaa kortti
Maljojen Ritari. Aiheesta enemmän kirjoituksessa
Ehrensvärdin hauta.
|
Maljojen Ritari |
Viikonloppuna tuli jälleen käytyä Hollolan kirkossa. Siellä on pyhää yrjänää kuvaava puuveistos. Kesti hetkisen ymmärtää mitä se esitti. Muutakin symboliikkaa löytyi paljon. Aurinkoristit nyt huomaa heti, mutta saarnastuolin katossa oleva aurinko ei ole näkyvissä ellei mene ihan sen alle. Saarnastuolissa myös eilaisia muita symboleja jotka ei ihan heti avaudu. Oisko se kyyhkynen myös katossa? Oletko käynyt? On aika upea mesta kyl. Ja tutkittavaa riittää.
VastaaPoista