lauantai 26. syyskuuta 2015

Kalevala - osa 8: Iso tammi


Kalevalan alussa on luomistarina, jonka yhtenä osana on maailmanpuun kaataminen. Runossa on iso tammi, taivaan peittävä jättimäinen puu, joka täytyy kaataa. Wikipedia kertoo:
Iso tammi on kalevalaisessa runoudessa esiintyvä jättimäinen, taivaan peittävä puu, maailmanpuu. Kalevalassa iso tammi kasvaa maailmaan jo alkuaikana, kun maailmaa vielä muokataan ja luodaan.
Tammi peittää kuun ja auringon, ja maailmaan tulee pimeä. Puulle etsitään kaatajaa, ja joku epäonnistuu yrittäessään. Lopulta merestä tulee pieni vaskeen pukeutunut mies, joka kasvaa jättiläiseksi ja iskee kolmella iskulla puun poikki. Taivaanvalot vapautuvat vihdoin, ja maailma on valmis.
Puun taikavoimat vapautuvat ihmisten iloksi. Latvan taittaja saa iäisen taian, oksan taittaja iäksi onnen ja lehvän leikkaaja saa ikuisen lemmen.




Runolla on ilmiselvä yhteys druidismiin, joka on alkuperä monien mytologioiden maailmanpuutarinoille. Tammella ja puusymboliikalla oli erityisen tärkeä asema druidismissa.

Maailmanpuu oli druidismissa vertauskuva "maailmanpylväälle", taivaannavalle (celestial pole), Maan akselille, joka osoittaa kohti napatähteä. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Pyhät puut.






Toinen hienovarainen viittaus druidismiin on ison tammen ulkonäkö:
Tuli tuhkia läjänen, koko kuivia poroja.Saip' on siihen lemmen lehti, lemmen lehti, tammenterho,josta kasvoi kaunis taimi, yleni vihanta virpi;nousi maasta mansikkaisna, kasvoi kaksihaarukkaisna.


Kaksihaarukkainen puu on viittaus äänirautaan, jonka Muinaiset viisaat niin Egyptissä kuin Britteinsaarillakin tunsivat kauan ennen virallista ääniraudan keksijää John Shorea (1711). Druidit tiesivät äänestä, värähtelystä ja aaltoliikkeestä todennäköisesti paljon enemmän kuin voisi edes kuvitella.


Äänirauta ja vasara kivikaiverruksessa (Skotlanti, Piktit)

Ääniraudat egyptiläisessä hieroglyfissä




Runossa on yksi kohta, joka pistää erityisesti silmään:
Siitä vanha Väinämöinen itse tuon sanoiksi virkki:"Kave äiti, kantajani, luonnotar, ylentäjäni!Laitapa ve'en väkeä veessä on väkeä paljotämä tammi taittamahan, puu paha hävittämähän eestä päivän paistavaisen, tieltä kuun kumottavaisen!"

Puu piti kaataa, koska se oli paha? Miksi ihmeessä Kalevalan maailmanpuu on "paha"?

Vastaus löytyy Aton-kultin historiasta. Vapaamuurari Lönnrotin kokoaman Kalevalan maailmanpuutarinassa näkyy pala atonistien synkkää historiaa. Lönnrot on kirjoittanut runon "Eliitin" näkökulmasta. Maailman syntytarina ei ole meidän maailman syntytarina, vaan atonistien maailman syntytarina. Heidän maailmansa on valmis vasta kun "paha maailmanpuu on kaadettu" - vertauskuva druidien tuhoamisesta. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Temppeliritarien synty.





Toinen taso puun kaatamisen symboliikalle löytyy kristinuskon druidistisista juurista. Yksi monista Jeesus-myytin "prototyypeistä" oli muinaisirlantilainen auringonjumala Esus, jonka palvontarituaaleissa käytettiin ristinmuotoista tammea. Runossa iso tammi täytyy kaataa, koska Esus Criosin aika on ohi ja tilalle on nostettu auringonjumalan uusi atonistinen versio - Jeesus Kristus. Jeesus-Esus-yhteydestä enemmän kirjoituksessa Kristus.


Esus Crios ja tammi

Kelttiristi, Esus-jumalan tunnus, tunnettiin Britteinsaarilla kauan ennen kristinuskoa


Toki Kalevalan maailmanpuun symboliikalla on myös vapaamuurareihin liittyvä taso. Kaatunut puu on viittaus vapaamuurarien murtunut pilari -symboliikalle. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Nordenskiöldin muistomerkki.


Vapaamuurarisymboliikkaa: murtunut pilari



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti