Helsingin Varsapuistikossa on Emil Cedercreutzin patsas Äidinrakkaus. Helsingin kaupungin taidemuseo kertoo:
Vuonna 1928 pystytettiin Unioninkadun ja silloisen Puutarhakadun kulmauksessa olevaan puistikkoon tammaa ja varsaa esittävä Äidinrakkaus-veistos. Kuvanveistäjä Emil Cedercreutz oli tarjonnut veistosta Helsingille 1927 ja kaupunginhallitus osti sen 95 000 markalla. Toteutunut veistos eroaa tarjotusta luonnoksesta. Alunperin tamma seisoi pää pystyssä mutta toteutuneessa versiossa se kääntää turpansa varsaa kohden. Veistos on pronssia.
Hevoset olivat Cedercreutzin suosikkiaihe, ja hän halusi esittää ne todenmukaisesti ja ihaillen niin kuin Äidinrakkaudessakin. Kenraali Mannerheimin kerrotaan sanoneen Cedercreutzin kuvanveistäjälaadusta, että "Kuka tahansa pystyy veistämään minut, mutta vain Emil Cedercreutz pystyy veistämään hevosen alleni."
Äidinrakkaus |
Iltalehti järjesti vuonna 2008 Helsingin kaunein patsas -äänestyksen. Aatelissukuun kuuluvan paroni Cedercreutzin Äidinrakkaus tuli tuon äänestyksen toiseksi.
Kauneus on katsojan silmässä on tunnettu sanonta, joka ei kuitenkaan pidä täysin paikkaansa. Kauneudelle on olemassa tiettyjä "kaavoja", jotka on tunnettu jo pitkään. Meillä on kollektiivisessa alitajunnassa joitain vakioita - kuten kultainen leikkaus - jotka edustavat automaattisesti mielessämme kauneutta. Makuerojahan ihmisten välillä tietenkin on, mutta alitajuntamme suosii kollektiivisessa kauneuskäsityksessä tiettyjä harmonioita.
Äidinrakkaus edustaa harmoniaa hyvin konkreettisella tasolla. Sana harmonia koostuu kahdesta juurisanasta har ja mon. Tämä sanayhdistelmä tulee muinaisesta Egyptistä. Sanan har alkuperä on auringonjumala Horus ja mon kuunjumalatar Isis. (mon = kuu)
Isis syöttää Horusta = har + mon |
Äidinrakkaus kuvaa tätä ikivanhaa kuvamotiivia hevosten kautta. Hevonen on varsin sopiva valinta, koska kuu on astrologiassa hallitseva planeetta Ravun tähtimerkille, jonka muinainen tunnus oli valkoinen hevonen (tai yksisarvinen / pegasos).
Esoteerisen symboliikan näkökulmasta Äidinrakkaus on sisarteos patsaille Äitiyden ilo ja Thalia ja Pegasos -patsaille. Kaikki kuvaavat tarotin korttia Aurinko, joka on valaistumisen kortti. Kortissa valkean hevosen (kuu) selässä on lapsi (aurinko). Kuu ja aurinko yhdessä edustaa vastakohtien yhdistymistä - eli valaistumista. Teemaa on käsitelty enemmän kirjoituksessa Vastakohdat.
Aurinko |
"Meillä on kollektiivisessa alitajunnassa joitain vakioita - kuten kultainen leikkaus - jotka edustavat automaattisesti mielessämme kauneutta."
VastaaPoistaKuinka hienosti sanottu. - Oikein hämmästyin Emil Cedercreutzin hevospatsaasta, tein 1991 äiteelleni kaappia ja opettelin silloin cad ohjelmalla piirtämistä. Ensin piirsin millimetripaperille kuvan, lähes samanlaisen jossa oli tamma ja varsa. Tamman pää oli alempana varsan takajaloissa, mutta varsa oli hyvinkin samassa asennossa. Taustalle tein kaksiviivaisen sydämmen tamman päästä sen häntään ja sen sisälle säteet. Lopuksi naputin koordinaatit cnc-koneelle ja jyrsin kuvat neljään kaapinoveen, joista kaksi peilikuvana... Poru tuli kun kuulin veljeni vaimon maalanneen kaapin vaaleanpunaiseksi Tikkurilan puuntuhoojalla.
Taidanpa tietää mistä kuva jäi mieleen, veistin 1989 "Suomen hevonen eilen ja tänään" -näyttelyyn suomenhevosen E-P Maakuntamuseossa ja sommittelin myös julisteen sinne, käyttäen siinä Emil Cedercreutzin hevossilhuetteja.
http://www.harjavalta.fi/palvelut/museo/emil-cedercreutzin-elamantyo/siluettitaide/