lauantai 19. joulukuuta 2020

Ano Turtiainen: Pandemiasta palautetta koko eduskunnalle


Yksi syy siihen, miksi minä en äänestä eduskuntavaaleissa, on se, että minä en luota poliitikkoihin. Edustuksellisessa demokratiassa kansalaiset luovuttavat äänestämällä vallan poliitikoille, jotka sitten käyttävät tätä annettua valtaa haluamallaan tavalla. Minun lähtökohta on se, että minä en halua luovuttaa valtaani sellaisille, joihin minä en luota. Tämän takia en ole kovin suuri edustuksellisen demokratian kannattaja - en ainakaan tällä hetkellä, kun nykyisessä järjestelmässä ei ole riittäviä mekanismeja ehkäistä ja valvoa poliitikkojen korruptiota. Jos joku vielä Haavisto-gaten jälkeen kuvittelee Suomen poliittisen järjestelmän olevan korruptiovapaa, täytyy olla melkoisen sokea ja naivi.

Tämä minun suuri epäluottamukseni poliitikkoihin ja poliittisiin instituutioihin ei ole kadonnut mihinkään. Mutta jos minä näen yhdenkin poliitikon, joka uskaltaa uskottavasti uida vastavirtaan ja vastustaa jotain poliittista joukkopsykoosia puhumalla julkisesti järjen ääntä, minä voin antaa tälle puheenvuorolle sen ansaitseman tunnustuksen. Minä jos joku tiedän, mitä vastavirtaan uiminen vaatii.

Kuvitelkaa hämmästykseni, kun kuulin tällaisen puheen eduskunnasta:



En tunne Ano Turtiaista, enkä tiedä hänestä juuri mitään. Mutta sen tiedän, että tuon puheenvuoron esittäminen vaatii selkärankaa. Sitä täytyy arvostaa, vaikka kyseessä olisikin poliitikko. 

1 kommentti:

  1. Oho, hienoa että joku uskaltaa puhua näin. Anolla taitaa aivot toimia kun ei ole laittanut sellaista maskia naamaan. Kiitos tästä videosta.

    VastaaPoista