lauantai 13. huhtikuuta 2024

Pyhän Laurin kirkko


Kaveri kävi hiljattain Vantaan Pyhän Laurin kirkossa, ja huomasi kattokruunuissa mielenkiintoista symboliikkaa:


Kaksipäinen kotka


Kaksipäinen kotka


Kaksipäinen kotka


Kaksipäinen kotka on vapaamuurarien korkeimpien asteiden, eli "vapaamuurariprinssien", tunnus. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Vapaamuurariprinssit - Princes of Masonry. Kotkan symboliikasta enemmän kirjoituksessa Kotka


33. asteen vapaamuurarien tunnus


Eipä ole ensimmäinen kirkko, josta löytyy vapaamuurarien symboliikkaa. Suosittelen tutustumaan myös näihin kirjoituksiin:

Pyhän Laurin kirkosta löytyy myös muuta mielenkiintoista symboliikkaa. Alttarin takana on lasimaalaus, josta löytyy runsaasti heraldisia ruusuja. 



Suomalaisissa kirkoissa näkee usein ruusuristiläisen veljeskunnan symboliikkaa, koska luterilaisuus on ollut alusta saakka ruusuristiläisten hanke. Martti Lutter kuului ruusuristiläisiin, ja käytti sinetissään ruusuristiläisten tunnuksesta tuttua symboliikkaa. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Helsingin tuomiokirkko.


Ruusuristiläisyyden tunnus: risti ruusun keskellä


Martti Lutherin sinetti: risti ruusun keskellä


Lasimaalauksen alareunassa on nähtävissä myös liljoja. Vaakunalilja (fleur-de-lis) on Siionin veljeskunnan tunnus. Se löytyy myös kirkon kattokoristeista. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Siionin veljeskunta.


Vaakunaliljat Pyhän Laurin kirkon katossa


Vaakunalilja Siionin veljeskunnan nykyisessä logossa


Yksi Siionin veljeskunnan suurmestareista oli Leonardo da Vinci, joka tunnetaan maalauksestaan Viimeinen ehtoollinen. Pyhän Laurin kirkossa on tuota maalausta mukaileva alttaritaulu, joka ei ole täysin tarkka taidekopio, mutta siinä on samat hahmot samoissa asennoissa. Mukana on myös Jeesuksen vasemmalla puolella oleva naishahmo, joka esittää Maria Magdalenaa. Historiallinen Maria oli historiallisen Jeesuksen sisarvaimo. Näiden hahmojen todellinen tarina ei ole ihan sama kuin Raamatun kaunisteltu satuversio. Aiheesta enemmän kirjoituksissa Historiallinen Jeesus ja Historiallinen Maria Magdalena.

Totuus Marian ja Jeesuksen välisestä suhteesta oli temppeliritarien ja Siionin veljeskunnan tiedossa, joten ei mikään ihme, että Leonardo laittoi maalauksessaan Marian ja Jeesuksen vierekkäin. 


Pyhän Laurin kirkon alttaritaulu


Leonardo da Vinci oli Siionin veljeskunnan suurmestari.
Hänen hautansa ympärillä on laatoja, joissa on vaakunalilja fleur de lis.


Mutta mitä tästä maalauksen naishahmosta sanoo symboliikan portinvartija Liisa Väisänen? Liisan kaasuvalotuskertomuksen mukaan nainen ei olekaan Maria, vaan liehuletti-hippi-metroseksuaali Johannes. Kyllä, Liisa on ihan tosissan. 

Älkää vain uskoko silmiänne, uskokaa Liisaa!


Lähde: Yle


1 kommentti:

  1. Vaihdettu kirkon alttaritaulun kuva tarkempaan. Tuota kuvaa klikkaamalla saa näkyviin suuremman kuvan, josta käy erittäin selvästi ilmi, että Jeesuksen vasemmalla puolella oleva hahmo on nainen. Vain Liisa Väisäsen kaltaisella propagandistilla on pokkaa väittää sitä mieheksi.

    Huomatkaa myös Jeesuksen ja Marian vaatteet. Niiden värit on peilikuva toisistaan. Tällä korostetaan sitä, että he olivat pari. Myös asennot ovat peilikuva toisistaan.

    Toisaalta näihin vaatteiden väreihin saattaa liittyä muutakin. Michael Tsarionin näkemyksen mukaan Jeesuksen ja Marian perhe, eli Edessan kuningaskunnan hallitsijasuku, oli atonistiperhe. Jos tämä on totta, nämä vaatteisiin valitut värit ovat hyvin looginen valinta.

    https://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.com/2015/04/aton-kultti-osa-23-sininen-ja-punainen.html

    VastaaPoista