perjantai 21. marraskuuta 2014

Kalevala - osa 1: Maailman synty


Päivitetty 13.11.2015.

Aikaisemmassa Elias Lönnrotin patsasta käsittelevässä kirjoituksessa todettiin Kalevalan olevan "Eliitille" tärkeä teos, johon he ovat piilottaneet omia esoteerisia oppejaan. Aleksanterin patsasta käsittelevässä kirjoituksessa puolestaan sivuttiin viidennen elementin teemaa, jossa neljästä elementistä syntyy viides - quintessence. 






Tämä viidennen elementin syntymisen teema näkyy myös Kalevalan ensimmäisessä runossa, jossa maailma syntyy sotkan munista. Huomatkaa miten runossa toistuvat viittaukset (1) veteen, (2) ilmaan, (3) maahan ja (4) tuleen. Maailma syntyy siis neljän elementin yhdistymisestä.
"Niin silloin ve'en emonen, (1) veen emonen, (2) ilman impi,
nosti polvea (1) merestä, lapaluuta lainehesta
sotkalle pesän sijaksi, (3) asuinmaaksi armahaksi.
 
Tuo sotka, sorea lintu, (2) liiteleikse, laateleikse.
Keksi polven (1) veen emosen sinerväisellä selällä;
luuli heinämättähäksi, tuoreheksi (3) turpeheksi.
Lentelevi, (2) liitelevi, päähän polven laskeuvi.
Siihen laativi pesänsä, muni kultaiset munansa:
kuusi kultaista munoa, rautamunan seitsemännen.
Alkoi hautoa munia, päätä polven lämmitellä.
Hautoi päivän, hautoi toisen, hautoi kohta kolmannenki.
Jopa tuosta (1) veen emonen, veen emonen, (2) ilman impi,
tuntevi (4) tulistuvaksi, hipiänsä (4) hiiltyväksi;
luuli polvensa (4) palavan, kaikki suonensa sulavan.
Vavahutti polveansa, järkytti jäseniänsä:
munat vierähti (1) vetehen, meren aaltohon ajaikse;
karskahti munat muruiksi, katkieli kappaleiksi.
Ei munat (3) mutahan joua, siepalehet (1) veen sekahan.
Muuttuivat murut hyviksi, kappalehet kaunoisiksi:
munasen alainen puoli alaiseksi (3) maaemäksi,
munasen yläinen puoli yläiseksi (2) taivahaksi;
yläpuoli ruskeaista päivöseksi (4) paistamahan,
yläpuoli valkeaista, se kuuksi (4) kumottamahan;
mi munassa kirjavaista, ne tähiksi (2) taivahalle,

mi munassa mustukaista, nepä (2) ilman pilvilöiksi."

Tässä vertauskuvassa maailma syntyy neljän elementin yhdistyessä viidenneksi. Tämä liittyy myös tarotin korttiin Maailma, jossa on kuvattu sama vertaus: Kulmissa on neljän elementin (astrologiset) symbolit ja keskellä viides elementti.

1) Leijona = Tuli
2) Härkä = Maa
3) Vesimies (poika) = Ilma
4) Skorpioni (kotka) = Vesi


Maailma


Tämä on vain yksi esimerkki viidennen elementin teemasta symboliikassa. Näitä samoja vertauksia voi löytää monesta muustakin yhteydestä. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Quintessence.

Kalevalan luomismyytin yksityiskohdilla on melko vahva yhteys egyptiläiseen mytologiaan. Egyptiläisessa myytissä ennen maailman syntymistä oli alkumeri Nun - aivan kuten Kalevalassa oli vain meri, jossa Ilmatar kellui. Egyptiläisen myytin mukaan alkumeren yllä lenteli Bennu-lintu (haikara), joka laskeutui vedessä olleen kiven päälle lepäämään. Maailma syntyi kivellä levännen Bennu-linnun huudosta. 



Bennu


Bennu-lintu oli prototyyppi nykyään paremmin tunnetulle kreikkalaisen mytologian feenikslinnulle, jota käytetään mm. vapaamuurarisymboliikassa. Myytin mukaan feenikslintu syntyy tulessa tai tuhkassa makaavasta munasta. Jos vertaa Bennun ja feenikslinnun mytologisia yksityiskohtia Kalevalaan, voidaan nähdä mistä Lönnrot on ottanut vaikutteita.

Bennusta, feenikslinnusta ja niihin liittyvästä symboliikasta enemmän kirjoituksessa E.A.Hagforsin muistomerkki.


Feenikslintu ja muna

Vapaamuurarisymboliikkaa: feenikslintu


Kalevalasta löytyy varmasti paljon muutakin esoteerista symboliikkaa. Olihan Lönnrotin patsaaseenkin kirjoitettu "Sain sanat salasta ilmi!"





3 kommenttia:

  1. Hei. Olen uusi täällä ja blogisi vaikuttaa oikein mielenkiintoiselta. Eritoten Suomen muinaishistoria kiinnostaa minua ja blogiasi lueskellessa tulikin mieleeni, että voisiko meillä Suomessa ja muissa suomensukuisten kansojen kulttuureissa laajalti esiintyvä Kannuksenpyörä, eli oktagrammi liittyä johonkin blogissasi käsiteltäviin asioihin. Wikipedia kuvaa Kannuksenpyörää mm. näin: "Suomalais-ugrilaisten kansojen käytössä kannuksenpyörä on monesti merkinnyt aurinkoa." Olisi mielenkiintoista, jos osaisit selventää tämän symbolin mahdollista alkuperää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole tähän symboliin erityisemmin perehtynyt, mutta eiköhän senkin alkuperä ole arkadialaisessa kulttuurissa. (Välilehti "Muinaiset viisaat") Loppujen lopuksi suurin osa symboliikasta juontaa juurensa sinne.

      Luku 8 on yhdistetty aurinkoon monessa kulttuurissa, joiden alkuperä on druidistinen (arkadialaiset). Esimerkiksi tarotin (alkuperä arkadialaisessa kulttuurissa) 8. kortti edustaa aurinkoa: http://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.fi/2014/12/vastakohdat.html

      Kannuksenpyörä on samaan tapaan risti kuin sitä muistuttava maltanristi. Ristit ovat pääsääntöisesti aurinkosymboliikkaa: http://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.fi/2015/01/astro-teologia-osa-6-ristin-alkupera.html

      Maltanritarien edeltäjät, temppeliritarit (osa Aton-aurinkokulttia), rakensivat paljon kahdeksankulmaisia kirkkoja (varsinkin Espanjaan).

      Maailmalta löytyy esimerkkejä kahdeksanpuolaisista aurinkopyöristä ja kahdeksansakaraisista aurinkoristeistä.

      Toisaalta joissain kulttuureissa kahdeksansakarainen tähti on ollut Venuksen / suuren äitijumalattaren symboli. Ottaen huomioon muinaissuomalaisten druidistisen alkuperän, on mahdollista, että kannuksenpyörällä on yhteys Venukseen. Mikäli tuo wikipedia-sivulla oleva kuva kannuksenpyörästä joutsenen kanssa on aito (siis nämä kaksi symbolia löytyvät jostain kalliopiirroksesta vierekkäin), todennäköisyys Venus-symboliikalle kasvaa merkittävästi. Joutsen on mm. kreikkalaisessa mytologiasssa Venuksen symboli: http://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.fi/2015/02/muinaiset-viisaat-osa-5-foinikialaiset.html

      Jos et ole lukenut aiempia tekstejä, suosittelen perehtymään välilehdillä "Aton-kultti", "Astro-teologia" ja "Muinaiset viisaat" oleviin kirjoituksiin. Yksittäistä symbolia tai sen alkuperää on vaikea ymmärtää tutkimatta isoa kuvaa. Ison kuvan ymmärtäminen taas vaatii aika monen artikkelin lukemista. Eikä tämän blogin tekstit raapaise kuin pintaa.

      Suosittelen myös tutustumaan Linkkejä-sivun Michael Tsarionin erinomaisiin videoluentoihin - tämän kysymyksen valossa erityisesti muinaista Irlantia koskevaan luentoon.

      Poista