Päivitetty 2.1.2024.
Päivitetty 1.1.2020.
Kumma juttu! -blogista poimittua.
Ateneumin taidemuseota voisi sanoa Suomen merkittävimmäksi taidemuseoksi. Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevan rakennuksen sisäänkäynnin yläpuolella on veistostaidetta:
Kuvassa näkyy enemmänkin symboliikkaa, mutta erityinen huomio kiinnittyy naishahmon oikean jalan vasemmalle puolelle:
Harppi ja suorakulma. Mihinköhän mahdetaan viitata?
Ja museon nimi siis oli Ateneum. Mikä sattuma!
Aten/Aton-auringonjumalan merkityksestä "Eliitille" enemmän kirjoitussarjassa Aton-kultti.
Päivitys 1.1.2020:
Kommenttikentässä kysyttiin kuvassa näkyvästä jumalattaresta. Meni hetken aikaa tajuta mistä on kyse.
Jumalattaren päässä on ns. "muurikruunu" (mural crown, voidaan suomentaa myös tornikruunu), joka tunnetaan ehkä parhaiten Cybele-jumalattaren tunnuksena. Cybelen symboliikasta enemmän kirjoituksessa Käpy.
Muurikruunu ei kuitenkaan ole vain ja ainoastaan Cybelen tunnus. On myös muita jumalattaria, jotka on kuvattu tämän päähineen kanssa.
Yksi näistä on jumalatar Tyche, joka oli mm. Konstantinopolin suojelusjumalatar. Alla olevassa kuvassa on 400-luvulta peräisin oleva koruveistos, jossa Konstantinopolin Tyche kruunaa keisari Konstantinus Suuren seppeleellä.
Mutta miksi Ateneumin jumalatarhahmolla on kaksi seppelettä? Vastaus löytyy Konstantinus Suuren historiasta.
Konstantinus Suuri oli keisari, joka onnistui yhdistämään Itä- ja Länsi-Rooman keisarikunnat. Hän siis onnistui hankkimaan itselleen molempien keisarikuntien kruunut. Ateneumin jumalatarhahmo kuvaa juuri Konstantinopolin Tycheä ja Konstantinuksen kahta kruunua. Konstantinus on atonistiselle "Eliitille" tärkeä hahmo. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Kotka.
Konstantinus otti tunnuksekseen tätä kahden keisarikunnan yhdistymistä kuvaavan kaksipäisen kotkan, josta tuli sittemmin Bysantin valtakunnan tunnus. Tätä samaa kaksipäistä kotkaa alkoivat myöhemmin käyttää ns. vapaamuurariprinssit. Voidaan siis sanoa, että vapaamuurarien kaksipäinen kotka on tietynlainen sisarsymboli Ateneumin jumalatarhahmolle, jolla on käsissään Konstantinuksen kaksi kruunua.
Kumma juttu! -blogista poimittua.
Ateneumin taidemuseota voisi sanoa Suomen merkittävimmäksi taidemuseoksi. Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevan rakennuksen sisäänkäynnin yläpuolella on veistostaidetta:
(klikkaa suuremmaksi) |
Kuvassa näkyy enemmänkin symboliikkaa, mutta erityinen huomio kiinnittyy naishahmon oikean jalan vasemmalle puolelle:
Harppi ja suorakulma. Mihinköhän mahdetaan viitata?
Vapaamuurarilogo: harppi ja suorakulma |
Ja museon nimi siis oli Ateneum. Mikä sattuma!
Aten/Aton-auringonjumalan merkityksestä "Eliitille" enemmän kirjoitussarjassa Aton-kultti.
Päivitys 1.1.2020:
Kommenttikentässä kysyttiin kuvassa näkyvästä jumalattaresta. Meni hetken aikaa tajuta mistä on kyse.
Jumalattaren päässä on ns. "muurikruunu" (mural crown, voidaan suomentaa myös tornikruunu), joka tunnetaan ehkä parhaiten Cybele-jumalattaren tunnuksena. Cybelen symboliikasta enemmän kirjoituksessa Käpy.
A mural crown (Latin: corona muralis) is a crown or headpiece representing city walls or towers. In classical antiquity, it was an emblem of tutelary deities who watched over a city, and among the Romans a military decoration. (Wikipedia)
Cybele ja muurikruunu |
Muurikruunu ei kuitenkaan ole vain ja ainoastaan Cybelen tunnus. On myös muita jumalattaria, jotka on kuvattu tämän päähineen kanssa.
Yksi näistä on jumalatar Tyche, joka oli mm. Konstantinopolin suojelusjumalatar. Alla olevassa kuvassa on 400-luvulta peräisin oleva koruveistos, jossa Konstantinopolin Tyche kruunaa keisari Konstantinus Suuren seppeleellä.
Tyche kruunaa Konstantinuksen |
Mutta miksi Ateneumin jumalatarhahmolla on kaksi seppelettä? Vastaus löytyy Konstantinus Suuren historiasta.
Konstantinus Suuri oli keisari, joka onnistui yhdistämään Itä- ja Länsi-Rooman keisarikunnat. Hän siis onnistui hankkimaan itselleen molempien keisarikuntien kruunut. Ateneumin jumalatarhahmo kuvaa juuri Konstantinopolin Tycheä ja Konstantinuksen kahta kruunua. Konstantinus on atonistiselle "Eliitille" tärkeä hahmo. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Kotka.
Tyche ja Konstantinuksen kaksi kruunua Ateneumin julkisivussa |
Konstantinus otti tunnuksekseen tätä kahden keisarikunnan yhdistymistä kuvaavan kaksipäisen kotkan, josta tuli sittemmin Bysantin valtakunnan tunnus. Tätä samaa kaksipäistä kotkaa alkoivat myöhemmin käyttää ns. vapaamuurariprinssit. Voidaan siis sanoa, että vapaamuurarien kaksipäinen kotka on tietynlainen sisarsymboli Ateneumin jumalatarhahmolle, jolla on käsissään Konstantinuksen kaksi kruunua.
Vapaamuurarien 33. asteen tunnus ja kaksipäinen kotka |
Päivitys 2.1.2024:
Ateneumin julkisivussa on monta ikkunaa, jonka ympärillä on pylväät, holvikaari ja lakikivi. Symboliikka on suoraan vapaamuurarien kuvastosta.
Pylväät, holvikaari ja lakikivi |
Vapaamuurarisymboliikkaa: pylväät, holvikaari ja lakikivi |
Oletko pohtinut mitä tuo muu symboliikka siellä on? Se seppele-jumalatar ei taida Nike olla kun on molemmissa käsissä seppeleet? Onko ne seppeleet muuten tarkoituksella noiden pylvään ja vesiastian päällä? Eli vastaako ne samaa kuin Jachin ja Boaz-pylväät? Eli onko kyseessä sama idea kuin Tarotin Ylipapitar-kortissa?
VastaaPoistaPäähineen perusteella näyttää vähän Cybeleltä.
Poistahttps://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.com/2015/11/kapy.html
Mutta toisaalta se saattaa olla Tyche, jolla oli myös sama päähine (mural crown).
https://en.wikipedia.org/wiki/Tyche
Ainakin tässä 400-luvun veistoksessa hän kruunaa Konstantinuksen seppeleellä:
http://ancientrome.ru/art/img/7/7871.jpg
Ja tässä 1800-luvun patsaassa hänet on kuvattu myös seppeleen kanssa.
https://chairish-prod.freetls.fastly.net/image/product/sized/4812becf-c1de-43e3-a434-59cfddd2593b/19th-century-french-bronze-roman-goddess-sculpture-of-tyche-9600
Päivitetty.
VastaaPoistahttps://kummajuttu.fi/2020/01/ateneum-revisited/
VastaaPoistaPäivitetty. Lisätty esimerkki ikkunoiden ympärillä olevasta vapaamuurarisymboliikasta.
VastaaPoista