tiistai 19. joulukuuta 2023

Symbolien Helsinki - osa 4: Jachin & Boaz


Tämä on Liisa Väisäsen Symbolien Helsinki -kirjaa käsittelevän kirjoitussarjan neljäs osa. Edelliset osat, jotka kannattaa lukea ensin (erityisesti ensimmäinen):

  1. Portinvartija Liisa Väisänen
  2. Harppi ja suorakulma
  3. Silmä


https://www.citylehti.fi/liisa-vaisasen-uutuuskirja-symbolien-helsinki-johdattaa-paakaupungin-historiallisten-rakennusten-salaisuuksiin/


Vapaamuurarilogon ja silmän ohella yksi melko hyvin tunnetuista vapaamuurarisymboleista on pylväspari Jachin & Boaz. Kun tämä patsaskaksikko esiintyy Väisäsen kirjassa, arvatenkaan vapaamuurarisymboliikasta ei mainita mitään. Tästä löytyy useitakin esimerkkejä.

Sivulla 157 esitellään Kansanvalistusseuran talon sisäänkäynti. Kuvatekstissä lukee: "Portaalia vartioivat kansallisromantiikan vakiintuneet, hieman karkeapiirteiset mieshahmot. Ne ovat suomalaiskansallinen versio hermeistä. Ne suojelevat kiveä, joka kuvaa tiedon arvokasta aarretta. Kansanvalistusseura on sitoutunut suojelemaan tietoa."

(Samassa kappaleessa puhutaan ensimmäisessä osassa mainituista vapaamuurariretoriikasta, joka viittaa ashlar-kiviin.)


Sivu 157


Kuva on rajattu niin, että sisäänkäynnin yhteys Jachin & Boaz -patsaisiin jää piiloon. Laajempi kuva paljastaa totuuden:


Kansanvalistusseuran talon sisäänkäynti


Vapaamuurarisymboliikkaa: Jachin & Boaz -pylväät


Talon on suunnitellut rakennusmestari Emil Svensson. Helsingistä löytyy lukuisia hänen suunnittelemia taloja, joiden julkisivuissa on vapaamuurarisymboliikkaa. Hän suosi taloissaan erityisesti juuri Jachin & Boaz -teemaa. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Emil Svensson ja vapaamuurarisymboliikka.


Yksi esimerkki monista Svenssonin rakennusten vapaamuurariaiheisista julkisivuista.
Jostain syystä tätä symboliikkaa ei Väisäsen kirjassa esitellä.


Sivulla 58 esitellään Kansallisteatterin päätykolmio, jossa on myös Jachin & Boaz -pylväät. Kuvatekstissä pylväitä ei noteerata ollenkaan - ikään kuin niitä ei olisi olemassa: "Fasadin päätykolmion ylin osa on lyyra. Se kertoo, että täällä tehdään kulttuuria. Olihan lyyra Apollon-jumalan, tieteiden ja taiteiden suojelijan, symboli. Siitä hieman alaspäin sijaitseva auringonnousu kertoo ajan tilanteesta ja luottamuksesta tulevaan: tästä alkaa suomalaisen kulttuurin nousu. Auringon alapuolella oleva kannel lyyran vastapainona muistuttaa siitä, että rakennus on omistettu juuri suomalaisen kulttuurin ja teatteri- taiteen edistämiselle."


Sivu 58


Sivulla 92 Väisänen kertoo Lönnrotinkatu 3:n symboliikasta. Tämä on se sama talo, jonka sisäänkäynnin yläpuolella on vapaamuurarien harppi ja suorakulma. Kuvassa esitellään ikkuna, jonka ympäriltä löytyy erilaista symboliikkaa - mukaan lukien Jachin & Boaz -pylväät. Ei mainintaa vapaamuurareista. 


Sivu 92


Pylväät jäävät myös mainitsematta, kun Väisänen puhuu talon sisäänkäynnistä. Kuva on rajattu niin, että pylväät jäävät piiloon.


Sivu 93


Laajempi kuva paljastaa, että sisäänkäynnin ympärillä on
vapaamuurarisymboliikasta tutut Jachin & Boaz -pylväät.


Sivulla 100 Väisänen esittelee Ateneumin julkisivun symboliikkaa, jossa näkyy Jachin & Boaz -pylväät. Pylväitä ei noteerata mitenkään. Tämä ei ole rakennuksen ainoa viittaus vapaamuurareihin. Sisäänkäynnin yläpuolella olevassa päätykolmiossa on vapaamuurarien harppi ja suorakulma. Vapaamuurareista Väisänen kuitenkin vaikenee.


Sivu 100


Sivulla 162 Väisänen puhuu Dagmarinkatu 8:n pyloneista, joiden tehtävä on merkitä siirtymistä tilasta toiseen: "Portaalin pylonit ovat mahtavan kokoiset ja ylittävät jopa kerrosrajat. Niiden tehtävä on merkitä siirtymistä tilasta toiseen. Pylonien välissä on rappua merkitsevä kirjain. Kirjaimen yläpuolella on köynnös ja alapuolella verho, kuin esirippu. Se tuntuu sopivan erityisen hyvin pylonien välittämään sanomaan tilasta toiseen siirtymisestä."

Retoriikka mukailee vapaamuurarisymboliikkaa, jossa Jachin & Boaz -pylväät olivat Salomonin temppelin sisäänkäynnin yhteydessä kertomassa ihmisille, että he ovat astumassa erityiseen pyhään tilaan. Vapaamuurareille pylväät ovat "portaali mysteeriin".

"The account of Solomon’s Temple is of great importance to Freemasonry as each detail of the building holds an important esoteric meaning. As mentioned before the Pillars act as a portal to the mysterious." (rimasons.com)


Kuvatekstissä mainitaan esirippu, joka sekin kuuluu myös olennaisesti Salomonin temppeliin. Temppelin sisällä oli tila, josta käytettiin nimeä kaikkein pyhin. Se oli erotettu muusta temppelistä esiripulla. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Esirippu.

Sisäänkäynnin symboliikka viittaa melko ilmeisellä tavalla vapaamuurareille rakkaaseen Salomonin temppeliin, mutta Väisänen ei mainitse asiasta mitään. 


Sivu 162


Jachin & Boaz Salomonin temppelin oviaukon ympärillä


Myös sivulta 48 löytyy Jachin & Boaz -pylväisiin liittyvää symboliikkaa, jonka Väisänen jättää mainitsematta. Vapaamuurarisymboliikan sijaan Väisänen puhuu tulppaaneista ja riikinkukoista: "Koristeluissa orgaaniset muodot sulautuvat arkkitehtonisiin elementteihin. Saaristo-nimen päällä oleva holvi muodostuu ikään kuin kahdesta toisiaan kohden kaartuvasta kasvista. Ovenpieliin on koverrettu pylväistä muistuttavat viivat, jotka ylhäältä näyttävät päättyvän tulppaanimaiseen kukintoon. Riikinkukon pyrstön täpliä muistuttavat kohokuvioinnit tuovat arvokkuutta julkisivun koristeluihin ja lataavat taloyhtiöön uskottavuutta ja historiallisuutta hyvin modernilla tavalla."


Sivu 48


Huomatkaa myös, miten pylväiden välissä on nouseva aurinko - niin kuin oli myös aiemmassa Kansallisteatteria koskevassa esimerkissä. Verratkaa alla olevaan kuvaan:


Vapaamuuraritaidetta: nouseva aurinko Jachin & Boaz -pylväiden välissä


Sivulla 187 Väisänen puhuu yleisesti pylvään symboliikasta. Ei mitään mainintaa siitä, että pylvässymboliikan juuret ovat druidismissa, tai että pylväs edusti jumalatarta ja pyhää elämänpuuta. Myöskään Asherah-jumalattaresta ei mainita mitään. Pylvään symboliikasta enemmän kirjoituksessa Pyhät pylväät


Sivu 187


Mainitsematta jää myös vapaamuurarisymboliikasta tuttu murtunut pylväs, joka löytyy ainakin kahdesta helsinkiläisestä patsaasta: Kotkia ja Nordenskiöldin muistomerkki


Kotkia ja murtunut pylväs/pilari


Vapaamuurari Adolf Erik Nordenskiöldin muistomerkki ja murtunut pylväs/pilari


Esimerkki vapaamuurarin haudasta, jossa on murtunut pylväs. Vapaamuurarit
käyttävät tätä symbolia kuolleesta veljestä, ja sen takia se on yleinen näky
hautausmailla - myös Suomessa.


Seuraava osa: Hermes

1 kommentti:

  1. Päivitys: Lisätty sivun 100 esimerkki Ateneumin Jachin & Boaz -pylväistä.

    VastaaPoista