torstai 19. maaliskuuta 2015

Quintessence


Oletteko koskaan ihmetelleet, miksi joissain logoissa korostetaan E-kirjainta?

Esimerkkejä:


Dellin logossa E-kirjain on kallistettu

Intelin logossa E-kirjain erottuu joukosta

Microsoftin Internet Explorerin logo on E-kirjian

Acerin logossa E-kirjain on eri tyyliä kuin muut kirjaimet

Encon Electronics ja E-logo

Euroopan neuvoston logo ja E-kirjain

Enron ja E-kirjain


Tällaisen E-kirjaimen korostamisen tarkoitus on ohjata alitajuntaa. Logolla luodaan haluttu mielleyhtymä, jonka tausta on esoteerisessa symboliikassa. Suurten yritysten brändejä rakentavat mainostoimistot tietävät tarkalleen, miten tämä symboliikka puhuttelee alitajuntaa. Visuaaliset elementit logoissa ovat aina erittäin tarkkaan harkittuja ratkaisuja.

E-kirjain tulee sanasta ether, eetteri. Sana tunnetaan tämän sivuston aiemmissa teksteissä muodossa quintessence. Tämä esoteerinen termi tarkoittaa korkeaa tietoisuutta, viidettä elementtiä. Jotkut kyttävät siitä versiota kristustietoisuus tai vain yksinkertaisesti henki. (Quintessence-symboliikan käytöstä kristinuskossa kirjoituksessa INRI.)

Eetteri on tunnettu esoteerisena käsitteenä jo tuhansia vuosia. Vuosien varrella eetteristä on ollut monenlaisia näkemyksiä. Esimerkiksi antiikin Kreikassa termiä käytettiin niin filosofiassa kuin mytologiassakin. Kreikassa eetteri oli mystinen "viides alkuaine", joka oli puhdasta olemusta, jossa jumalat asuivat. Platonin mukaan kaikkeus ja taivaankappaleet on tehty eetteristä, viidennestä alkuaineesta. Kreikkalisessa aakkosissa viides kirjain on epsilon (ε).

Alkemiassa ja okkultismissa eetterin symbolina käytetään pentagrammia. Neljä peruselementtiä (maa, vesi, tuli ja ilma) muodostavat yhdistyessään hengen.


Viisi elementtiä

Ruusuristissä on neljä quintessence-pentagrammia. 


Joskus logoissa käytetään E-kirjaimen sijasta suoraan pentagrammia. Muoto on eri, mutta merkitys on sama.


Öljy-yhtiö Texaco ja pentagrammi

Alitajunta lukee tämän näin: "Tätä olutta juomalla pääsen korkeampaan tietoisuudentilaan." Tietoinen mieli kyllä ymmärtää, että olutta juomalla tulee vain humalaan, mutta alitajunnalla on miljoonakertainen voima tietoiseen mieleen verrattuna. Kumpi voittaa?

Starbucks ja pentagrammit

Walmart ja pentagrammi

Chrysler ja pentagrammi

Lockheed Martin ja pentagrammi

"Korkeatasoista kumppanin hakua"


Kolmas tapa käyttää quintessence-teemaa on sanan penta eri muodot. Penta on kreikankielinen numeraalinen etuliite luvulle viisi.


Pentium

Miestenlehti Penthouse

Pentair

Pentax

Pentel


Oma lukunsa on E- ja Q-kirjaimista (ether ja quintessence) muodostetut logot. Maailmasta löytyy todella monta EQ-yritystä - monelta eri alalta.


Suomalainen eQ-sijoitusyhtiö

















Arkikieleen on juurtunut tapa kutsua kuuluisia ihmisiä tähdiksi. Heihin projisoidaan glorifioituja käsityksiä ylivertaisuudesta - ikään kuin he olisivat tavallisten ihmisten yläpuolella ja jotenkin "korkeammalla tasolla". Kaikki haluavat olla kuuluisia - kaikki haluavat olla tähtiä.


Kun rock-tähti esiintyy, yleisö menee joukkohypnoosiin, joka on monelle hengellinen kokemus.

Elokuvatähdet saavat ihan konkreettisen tähtiaseman Hollywoodissa.

Yhdysvalliossa poliitikot ovat tähtiä. Kun he väittelevät, taustalla näkyy pentagrammeja. Pentagrammit kuuluvat molempien puolueiden logoihin.


11 kommenttia:

  1. Tänään päähän putkahti yhtäkkiä Electronic Artsin logo ja muistin tämän postauksen. Mitäs mieltä sinä olet kyseisestä logosta? Muistin myös, että Moonlightning -introssa näkyi yhdessä kohtauksessa isolla E-kirjain.

    VastaaPoista
  2. Ei taida EA-logon aiheena olla quintessence. Katsoppa tarkemmin mitkä kirjaimet siinä oikeasti on - ympyrän sisällä. Vertaa vaikka siihen roopeankan rahasäiliöön.

    Niiden vanha logokin on ihan mielenkiintoinen: kuutio + pallo + pyramidi. Alkemiaa.

    VastaaPoista
  3. Jos nyt ihan mietin niin logo tuo mieleen Pyramidin (A oikealla) ja jonkunnäköisen sähköön (electronic) liittyvät käämin siinä vasemmalla tai vaikka tämän muinaisen kaiverruksen: https://kummajuttu.files.wordpress.com/2015/04/light-of-dendera.jpg?w=900

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jaa...? Djed ja pyramidi? No mikä ettei. Siitähän on paljonkin teorioita, että pyramidit olisivat aikanaan olleet jonkinsorttisia energiamasiinoita. Esimerkiksi Bosnian Sun-pyramidin huipulta "suihkuaa" energiasäde 28 kHz taajuudella, joka voidaan helposti todistaa mittalaitteilla.

      Aika hyvä! Minä näin vain tuon rA:n.

      Poista
  4. Puhuit tekstissä vain kreikkalaisista aakkosista. Kyllä se E on myös meidän aakkosten viides kirjain :)

    VastaaPoista
  5. Päivitetty 13.10.2015. Lisätty EQ-logoja.

    VastaaPoista
  6. En ole tutkinut Acerin taustoja tai symbolisia tasoja, mutta tuli vaan mieleen, että voisiko se nimi viitata vaahteraan (Maple)... Acer platanoides. Tuo Maple oli esillä myös Paluu tulevaisuuteen -leffassa. Voisi olla myös viittaus elämänpuuhun? En tiedä. Miksi Kanadalla on se vaahteralippu? "Vaahteran parhaita tuntomerkkejä ovat isot 3- tai 5-halkioiset lehdet." -Wikipedia

    VastaaPoista
  7. Kaupungilla asioidessani sattui silmään silmäaseman logo. (erinomainen esimerkki blogitekstiisi) Katselin sitä hieman huvittuneena, koska tuli väkisinkin mieleen tämä kirjoituksesi e-kirjaimen käytöstä brändäyksessä. Kyseisessä logossa kun ei tunnu olevan mitään logiikkaa että miksi juuri e-kirjaimen täytyisi erottua joukosta.

    Kysymys: Jos tavallinen pulliainen laittaa mainostoimiston (tai jonkun vastaavan) suunnittelemaan omalle yritykselleen logon, sovelletaanko siinä näitä alitajuntaan vaikuttavia symboleja vai ovatko ne varattuja vain eliitille? Eli pystyykö eliitin omistamia firmoja karttamaan välttämällä näitä symboleja? Vai onko tämä vain turha kysymys. Onko eliitin luomassa rahajärjestelmässä kuluttajavalinnoilla mitään merkitystä jos raha päätyy heille jokatapauksessa loppupelissä. Ja tällä tarkoitan sitä, että raha on lainaa.
    Harvinaisen epäselvä viesti, mutta toivottavasti saat jotain selkoa. Suosittelen kaikkia kommenttien selaajia tutustumaan Talousdemokratia ry:n näkemykskeen pankkitoiminnasta. En siis kuulu kyseiseen järjestöön, mutta heidän näkemyksensä ovat mielestäni hyvin mielenkiintoisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Riippuu varmasti vähän mainostoimistosta ja siitä kuka tilaa. Vaikea sanoa. Kai sitä alitajuntaan vaikuttavaa symboliikkaa käytetään siellä missä se tunnetaan. Varmasti isommat mainostoimistot tuntevat nämä kikat paremmin, mutta tuskin ne ihan tuntemattomia ovat pienemmissäkään puljuissa. Mene ja tiedä.

      Varmasti kuluttajavalinnoilla joku merkitys on, mutta itse suhtaudun sen merkityksellisyyteen tietyllä varauksella. Toki jos kaikki alkavat boikotoida esimerkiksi McDonaldsia, niin sillä saadaan McDonalds nurin. Mutta mitä sitten? Muuttaako se mitään? Jos taas alkaa boikotoida kaikkia mahdollisia suuryrityksiä, se voi pitemmän päälle osoittautua mahdottomaksi.

      Pahoin pelkään, että tämä ei se taistelu, johon kannattaa kovin paljon käyttää omaa energiaansa. Kuten sanoit, koko rahajärjestelmä on luotu niin, että mitä tahansa teet, rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy.

      Ehkäpä se oma energia kannattaa suunnata sellaisiin asioihin, jotka vaikuttavat positiivisella tavalla tämän koko järjestelmän muuttamiseen. Pelkkä hampurilaisten boikotointi ei siinä paljon paina.

      Toisaalta se tiettyjen yritysten boikotointi voi joskus toimia myös passivoivana "no nyt mä olen tehnyt oman osuuteni tämän maailman parantamiseksi" -ajatteluna, jonka avulla voi sulkea silmänsä muilta (heikoilta) valinnoiltaan ja niiden seurauksilta. Usein tähän yhdistyy myös omahyväinen itsetyytyväisyys omasta paremmuudesta "kun minä olen niin tiedostava!" Kun tällainen "minä teen vain eettisiä kuluttajavalintoja" -ihminen sitten pitää itsestään ja omasta "tiedostavuudestaan" suurta meteliä, koko juttu paljastuu melko nopeasti vain narsistiseksi itsensä korottamiseksi.

      Ei sillä ettenkö kannattaisi sitä, että omilla kuluttajavalinnoillaan päättää olla tukematta sellaisia yrityksiä, joiden toimintaa ei halua tukea. Se on tietenkin ihan hyvä toimintamalli, jonka mukaan itsekin toimin. Mutta isossa mittakaavassa omien kuluttajavalintojen merkitys on kuitenkin melko pieni. Tarkoitan, että yksilötasolla on olemassa paljon merkityksellisempiäkin valintoja - monillakin tasoilla. Esimerkiksi se että olet kiinnostunut tutkimaan "Eliitin" valtarakennetta, sen historiaa, symboliikkaa ja toimintatapoja on jo itsessään paljon merkityksellisempi valinta kuin se miten rahojasi käytät.

      "Eliitin" järjestelmää voi vastustaa monella tavalla. Jokainen valitkoon sen omansa.

      Poista
  8. Hyvä esimerkki miten uutiskuvalla vaikutetaan lukijan alitajuntaan:
    http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000005068406.html

    VastaaPoista
  9. Juu ja Trump siivet päässä ja nuolet olkapäissä. On ollut koko viikon uutiskuvissa. Samaa showta. Mikähän jumalainen henkilö mahtaa olla. Ei ainakaan sanan saattaja(?)

    VastaaPoista