torstai 5. marraskuuta 2015

Aton-kultti - osa 30: Kuningas Arthur


Jatkoa kirjoitukselle Historiallinen Jeesus.

Jesus of Gamalan tarinalla on mielenkiintoinen temppeliritareihin ja kuningas Arthurin legendaan liittyvä sivujuonne.

Kuningas Arthur oli legendojen mukaan 500-luvulla elänyt mahtava brittiläinen kuningas. Legenda on siitä erikoinen, että varhaisimmat Arthur-tekstit löytyvät vasta 1100-luvun alusta. Yksikään 500-luvulla elänyt historioitsija ei kerro kuningas Arthurista mitään. Kuitenkin 1100-luvun alussa ilmestyy kuin tyhjästä kokonaisia teoksia tämän myyttisen kuninkaan "historiasta". Erikoisesti tekstit ilmestyvät Pohjois-Ranskan Normandiassa - eikä suinkaan Britanniassa, kuten olettaa saattaisi.

Myös tarinan sisällössä on hyvin erikoisia piirteitä. Kirjoituksissa mainitaan mm. Arthurin käyneen sotaa Rooman valtakuntaa vastaan. Tämä yksityiskohta on vähintäänkin hämmentävä 500-luvulla eläneen kuninkaan tarinassa, jos ottaa huomioon että Rooman valtakuntaa (Länsi-Rooma) ei ollut enää olemassa 500-luvulla.

Mistä tälllainen satu oikein syntyi? Ja miksi?





Kun kristityt tekivät ensimmäisen ristiretken pyhälle maalle 1000-luvun lopulla, ristiretkeläisten joukossa ollut ranskalainen Kreivi Baldwin of Boulogne (Boulogne on Normandiassa) erkaantui ristiretkeläisten pääjoukosta ja suuntasi itään kohti nykyisen Syyrian aluetta. Hänen joukkonsa valtasivat Edessan kaupungin vuonna 1098.

Edessa oli Jesus of Gamalan kotikaupunki. Hän oli ollut reilu tuhat vuotta aiemmin Edessan suuri sankari, joka taisteli roomalaisia vastaan juutalaiskapinassa. Luonnollisesti nämä tapahtumat tunnettiin Edessassa erittäin hyvin ja niistä löytyi historiallista dokumentaatiota. Edessan valloituksen jälkeen Jesus of Gamalan tarina tuli tutuksi myös temppeliritareille. He siis löysivät tarinan, joka kertoi totuuden historiallisesta Jeesuksesta.


Baldwin saapuu Edessaan


Temppeliritarit eivät välttämättä olleet erityisen yllättyneitä tästä löydöstä. Täytyy muistaa, että temppeliritarit olivat esoteerinen veljeskunta, jonka keskuudessa tiedettiin jo entuudestaan varsin hyvin, että kristinusko oli todellisuudessa vähän jotain muuta kuin mitä tavalliselle kansalle kerrottiin. He tiesivät, että kristinusko oli täynnä piirteitä vanhoista kulteista ja uskonnollisista traditioista, ja että tavallisille uskovaisille tarjoiltu versio kristinuskosta oli vain eksooteerista satua.

Historiallisen Jeesuksen tarinan löytäminen asetti temppeliritarit vähintäänkin hankalaan tilanteeseen. He tiesivät varsin hyvin, että Jesus of Gamalan tarinaa ei voisi julkisesti kertoa kristillisessä maailmassa. Jokainen joka väittäisi Jeesuksen olleen Roomaa vastaan taistellut Edessan kuningas tuomittaisiin kerettiläisyydestä kuolemaan. Toisaalta tarinaa ei voinut myöskään jättää sikseen. Heillä oli hallussaan "evankeliumi", jossa kerrottiin totuus Jeesuksesta. Sellaisella tarinalla oli esoteeriselle veljeskunnalle hyvinkin suuri arvo.

Mitä siis tehdä tälle historiallisen Jeesuksen tarinalle? Temppeliritarien ratkaisu oli hyvinkin luova. Tarina kyllä julkaistiin - mutta "naamioituna".

Kuningas Arthuria koskevat käsikirjoitukset ilmestyivät Pohjois-Ranskassa vähän sen jälkeen kun ensimmäiset temppeliritarit palasivat Edessasta takaisin Normandiaan. Temppeliritarit muokkasivat Jesus of Gamalan tarinaa sen verran, että heitä ei voitu syyttää kereettiläisyydestä. Jeesuksen nimi muuttui Arthuriksi, Palestiina vaihtui Britanniaksi ja tarina sijoitettiin 500-luvulle. Tämä selittää sen miksi mahtavasta kuningas Arthurista ei ollut mitään tietoa missään historiankirjoissa ennen 1100-lukua.

Arthur-legendat ovat täynnä pieniä yksityiskohtia, jotka paljastavat tarinan yhteyden sekä Raamatun Jeesukseen että historialliseen Jeesukseen (Jesus of Gamala). Tässä joitain esimerkkejä:

  • Jeesus of Gamala ja Arthur olivat molemmat kuninkaita.
  • Jeesuksella oli 12 opetuslasta. Arthurilla oli 12 ritaria.




  • Jeesus syntyi kirkkaan tähden alla. Arthur syntyi "komeetan" alla.
  • Jeesus oli "ihmisten kalastaja" (koska oli Kalojen aikakausi) ja Raamatussa on useitakin kala-aiheisia tarinoita. Arhurin syntymän hetkellä taivaalla olleessa komeetassa oli kaksi "sädettä". Tämä on koodi Kalojen tähtikuviolle, jossa on kaksi haaraa.




  • Jesus of Gamala soti Roomaa vastaan. Arthur soti Roomaa vastaan, vaikka Roomaa ei ollut olemassakaan enää 500-luvulla.
  • Jesus of Gamala pyrki Rooman keisariksi. Arthur pyrki Rooman keisariksi. 
  • Arthur-käsikirjoituksissa mainitaan, että tarinan alkuperäinen kirjoittaja on roomalaisjuutalainen historioitsija Josephus Flavius - siis mies joka eli 400 vuotta ennen Arthuria. Samainen Josephus kirjoitti Jesus of Gamalan olleen ristiinnaulittu juutalaiskapinan johtaja, jonka hän otti alas ristiltä.
  • Arthur-legendoissa (kuten myös Raamatussa) Joosef Arimatialainen ottaa Jeesuksen alas ristiltä. Tarina jatkuu niin että Vespasianus lähettää Joosef Arimatialaisen Sarrasiin (Palmyra) vastaanottamaan juutalaiskapinallisten antautumista. Tässä kohtaa Arthur-legendan loogisuuden rajoja joudutaan hieman venyttämään, koska Raamatun Jeesuksen tarinalla ja juutalaiskapinalla on noin 40 vuoden ero aikajanalla. Arthur-legendassa tämä ongelma ratkastiin siten, että ensin Joosef Arimatialainen ottaa Jeesuksen alas ristiltä, menee tämän jälkeen nukkumaan ja herää 40 vuotta myöhemmin ilman että on vanhentunut päivääkään.
  • Joissain vanhoissa maalauksissa Jeesus kuvataan eläinradan keskellä. Nimi Arthur tulee walesilaisesta sanasta arth, joka tarkoittaa karhua. Tällä viitataan Ison Karhun tähdistöön, joka on eläinradan keskellä lähellä napatähteä.

Aiheesta kiinnostuneille suosittelen Ralph Ellisin haastatteluja:







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti