Jyväskylän oikeus- ja poliisitalon edustalla on Harald Karstenin vuonna 2000 valmistunut veistos Maan ja taivaan välillä. Jyväskylän taidemuseon sivut kertovat:
Harald Karsten teki vuonna 2000 Jyväskylän oikeus- ja poliisitaloon tuulimobilen nimeltään Maan ja taivaan välillä. Kolmen kerroksen korkuinen veistos syntyi kuuden kuukauden aikana, jolloin Karsten oli työllistettävänä taiteilijana. Hän haluaa tuottaa veistoksellaan iloa niin hääpareille kuin tuomituillekin. Jos teosta tarkastelee sen syntyhistorian tietäen, sitä voi pitää myös taiteilijan tinkimättömyyden symbolina ja monumenttina. Teoksen voi nähdä myös kunnianosoituksena ihmisille, jotka ovat joutuneet kestämään työllisyyspolitiikan määräämää elämänrytmiä: karenssi, kuusi kuukautta työtä, karenssi…
Karsten syntyi Duisburgissa Ruhrin alueella Saksassa. Alue on Euroopan suurin teollisuuskeskittymä. Hän liikkui nuoruudessaan vaihtoehtoliikkeissä, joiden piirissä siviilipalvelus ei riittänyt, vaan yleistä oli totaalikieltäytyminen. Myös Karsten teki niin. Hän ei halua myöskään tunnustaa tuhoa tuottaneita valtioiden rajoja, vaan puolustaa maailmankansalaisuutta. Suomeen Karsten saapui lähes 30 vuotta sitten. Ennen Jyväskylään muuttoa hän asui 17 vuotta Saarijärven Lannevedellä, keskellä metsää.
Taiteilijana Karsten tekee enimmäkseen sähkömoottorin avulla liikkuvia teoksia. Häntä voikin pitää Keski-Suomessa Unto Hämäläisen työn jatkajana. Harald Karstenin veistokset lähtevät aina henkilökohtaiselta tasolta, mutta päätyvät käsittelemään kaikille ihmisille yhteisiä asioita. Hänen veistostensa merkitykset avautuvat tutkimalla niiden symboliikkaa, nimiä ja materiaaleja. Mikään teoksissa ei ole sattumanvaraista!
Maan ja taivaan välillä |
Mikään teoksessa ei ole sattumanvaraista? Merkitykset avautuvat tutkimalla niiden symboliikkaa?
Niinpä.
Tarotia tuntevat näkevät heti mistä on kyse. Veistos esittää korttia Kohtalonpyörä.
Maan ja taivaan välillä:
- Teoksessa on pyörä, jossa on mustat "ääriviivat".
- Teokseen on rakennettu mekanismi, joka antaa tuulen liikuttaa pyörää.
- Pyörässä on risti.
- Pyörässä on levyjä, jotka näyttävät pilviltä.
- Teoksessa käytetyt värit ovat musta, vaaleansininen, harmaa, keltainen ja oranssi. (Onko tuo yksi pyöreä levy punainen?)
Kohtalonpyörä:
- Kortissa on pyörä, jossa on mustat ääriviivat.
- Kortissa on liikkuva pyörä.
- Kortin kulmissa on eläinradan kiinteät merkit (härkä, vesimies, skorpioni [aiemmin kotka] ja leijona), jotka muodostavat eläinratakiekolle ristin. Lisäksi kortin numero on X.
- Kortissa on pilviä.
- Kortissa on värit musta, vaaleansininen, harmaa, keltainen ja oranssi (+ punainen).
Kohtalonpyörä |
Eläinradan kiinteät merkit |
Todella kiinnostava tämä sarja Esoteeriset patsaat. Minä olen itse kuvanveistäjä ja olen tehnyt veistoksia joka varmaan herättäisi huomiota tämmöisen salapoliisin katseen alla. Mutta en ole ollut itse tietoinen näistä symboleista vaikkapa yhden teoksen teko-aikana,yhden joka menisi tämän arttikelin otsikon alla täydellisesti. Miten nämä julkiset veistokset syntyy, onks siellä oikeasti joku taka-ajatus(niin kun näyttää olevan asian laita, luettuani aika paljon tästä sarjasta) ja miten se saadaan toteutetuksi? Kai taiteiljoilla on jonkunlainen integriteetti?
VastaaPoistaKysymyksesi kuullostaa vähän naivilta.
PoistaMietipä nyt vähän, ei tämä yhtälö ole kovin monimutkainen.
Jos haluaa olla menestyvä taiteilija, täytyy kuulua "piireihin", ja tehdä sellaista taidetta, jota nämä "piirit" haluavat tilata. Ei se ole sen kummoisempi kuvio.
En ole naiivi, mutta koska itse tiedän että näitä symboleja tulee sieltä "alitajunnasta" niin mietin että miten niitä taiteilijoita saadaan huiputetuksi, jotenkin imartelemalla. Koska en oikein voi sulattaa että hovitaiteilijat suoraan käskystä suostuisi tekemään just sitä mitä halutaan.
PoistaNäin EU:n edustajan luennon liittyen kulttuurialojen EU-rahoitukseen. Jotta voit saada rahoitusta sinun täytyy vaihtaa missiosi heidän missioon. Vaihtoehdot olivat refugees, climatechange ja transseksualisuus. Tämän jälkeen saat vapaasti toimia :)
PoistaNo jåå, se on kyllä nähty. Eikä taiteilijat itse tajua minkä otsikon alla niiden taidetta esitellään. Hyvä esimerkki tästä on Hämeenlinnassa esille ollut YHTEYS, KOHTUUS, TASA-ARVO- näyttely. Taustavaikuttajana semmoinen hyvin epäilyttävä henkilö kun Jorgos Fanaris. Sama henkilö joka myy kaupungeille muraaleja. Luotettavalta taholta saatu tieto on että Jorgos Fanaris on Yhdysvaltojen lähetystön palkkalistoilla. Soitin hänelle itse, ihan mielenkiinnosta ja vaisto sanoi; Hyvin epäilyttävää toimintaa.
Poista