keskiviikko 13. toukokuuta 2015

Astro-teologia - osa 16: Johannes Kastaja


Päivitetty 28.10.2019.

Raamatussa on tarina Johannes Kastajan kuolemasta, jossa Kuningas Herodes mestauttaa Johanneksen:
"mutta Johannes oli sanonut hänelle: "Sinun ei ole lupa elää veljesi vaimon kanssa." Herodias ei sietänyt Johannesta ja olisi halunnut tappaa hänet, mutta ei voinut, koska Herodes pelkäsi Johannesta. Herodes tiesi hänet hurskaaksi ja pyhäksi mieheksi ja suojeli häntä. Hän kuunteli Johannesta mielellään, vaikka tämän puheet usein jäivätkin vaivaamaan häntä.
Sopiva tilaisuus Herodiaalle tarjoutui, kun Herodes syntymäpäivänään järjesti pidot hoviherroilleen ja sotaväen päälliköille sekä Galilean johtomiehille. Herodiaan tytär tuli silloin sisään ja tanssi, ja Herodes ja hänen pöytävieraansa olivat ihastuksissaan. Kuningas sanoi tytölle: "Pyydä minulta mitä vain tahdot, niin minä annan sen sinulle." Ja hän lupasi ja vannoi: "Mitä ikinä minulta pyydät, sen minä sinulle annan, vaikka puolet valtakuntaani." Tyttö meni ulos ja kysyi äidiltään: "Mitä minä pyytäisin?" Äiti vastasi: "Pyydä Johannes Kastajan päätä." Tyttö kiiruhti heti takaisin kuninkaan luo ja sanoi: "Tahdon, että annat minulle nyt heti vadilla Johannes Kastajan pään."
Kuningas tuli pahoille mielin, mutta koska hän oli vieraittensa kuullen vannonut valan, hän ei voinut vastata kieltävästi. Hän antoi heti pyövelille käskyn, että tämän oli tuotava Johanneksen pää. Pyöveli meni vankilaan ja mestasi siellä Johanneksen. Sitten hän toi pään vadilla ja antoi sen tytölle, ja tyttö antoi pään äidilleen." (Matt. 6:18-18) 


Johannes Kastajan mestaus


Tällaiset Raamatun tarinat ovat aina tavalla tai toisella astrologisia vertauskuvia. Tarinassa Johanneksen pää edustaa aurinkoa. Pään leikkaaminen irti on verauskuva siitä miten aurinko "kuolee" siirryttäessä kohti talvea. Valon määrä vähenee, lämpötilat laskevat ja auringonsäteiden teho on heikentyy.

Tässä versiossa auringon "kuolema" tapahtuu vuositasolla. Pyöreä (pää), kirkas ja elämälle välttämätön (pää) taivaankappale "syöksyy kuolemaansa" syyspäiväntasauksena. Tuo "kuolema" on se hetki vuodesta, jolloin yöstä tulee pidempi kuin päivä. Aurinko menee vertauskuvallisesti manalaan.

Johannes Kastajan tarinassa kuoleman aiheuttavat kaksi naista. Tämäkin on astrologinen vertauskuva. Syyspäiväntasaus tapahtuu kahden feminiinisen eläinratamerkin - Neitsyen ja Vaa'an - välissä.


Johannes kuolee "kahden naisen takia"


Irtileikattu pää on symboli, jota käyttivät erityisesti temppeliritarit. Temppeliritarien toimintaa jatkanut Maltan ritarikunta tunnettiin aiemmin nimellä Johanniittain ritarikunta (Order of Saint John). Nimi tulee Johannes Kastajasta.

Vapaamuurarien (temppeliritarien uusi inkarnaatio) symboliikassa Johannes Kastajan pää kuuluu skottilaisen riitin yhdeksännen asteen kuvastoon. Johannes Kastaja on vapaamuurarien suojelijapyhmys (patron saint).

Vapaamuurarisymboliikan tutkimuksessa pioneerityötä tehnyt Albert Churchward (joka oli myös itse vapaamuurari) kertoo, että Johannes Kastaja on vapaamuurarien suojelijapyhimys, koska ensimmäisen brittiläisen suurloosin ensimmäinen suurmestari valittiin Johannes Kastajan päivänä.

"in February, 1717, the first Grand Lodge was established in London. A committee from the four Lodges then existing in that city met at the tavern of the "Apple Tree," and nominated Anthony Sayer, who was elected Grand Master on the 24th of the following June, the day of St. John the Baptist, and for that reason St. John was selected as the patron of the Order." - Albert Churchward (The Arcana of Freemasonry)

Vapaamuurarisymboliikkaa: Johannes Kastajan pää yhdeksännen asteen esiliinassa

Vapaamuurarisymboliikkaa: Johannes Kastaja


Irtileikattu pää esiintyy temppeliritarien jäljiltä vielä nykyäänkin monissa itäeurooppalaisissa vaakunoissa:


Sudicen kaupungin vaakuna (Tsekki)

Trakain kaupungin vaakuna (Liettua)

Sabinovin kaupungin vaakuna (Slovakia)

Proszowicen kaupungin vaakuna (Puola)


Irtileikatun pään symboliikassa on temppeliritarien (ja vapaamuurarien) kontekstissa myös toinen taso. Pää (tai kallo) edustaa tiedon ja sen mukana tulevan vallan ja senioriteetin siirtymistä mestarilta toiselle. Symboliikka juontaa juurensa druidismiin ja muinaiseen Irlantiin, josta atonistit ovat omaksuneet valtavat määrät symboliikkaa.

Muinaisirlantilaisen tavan mukaan uusi kuningas sai aina vihkimyksensä tehtäväänsä edellisen kuninkaan hautakummun päällä. Haudat oli koristeltu tietenkin kuolema-aiheisella symboliikalla, kuten kalloilla. Vihkimyksessä vanhan kuninkaan tieto, viisaus ja auktoriteetti siirtyi uudelle kuninkaalle. Kuninkaan kuolemasta syntyy uusi kuningas. "King is dead - long live the King!" 

Sama teema näkyy tarotin kortissa Kuolema. Kortissa on kuoleman henkilöitymä ja kuolevia hahmoja, mutta taustalla on nouseva aurinko. Kuolemasta seuraa uudestisyntyminen.


Kuolema


Vapaamuurarien keskuudessa alkuperäisen kolmiasteisen järjestelmän korkeimman vihkimystason rituaalissa kandidaatti "kuolee ja syntyy uudelleen". Aiheesta enemmän kirjoituksessa Kalevala - Väinämöisen veneenveisto.

Tämä muinaisirlantilainen kuninkaiden vihkimisrituaali näkyy Raamatun kertomuksessa Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta. Kun Jeesus roikkuu ristillä, hänet "kruunataan" laittamalla hänen päähänsä orjantappurakruunu ja pään yläpuolelle kyltti INRI. Ja mikä on tuon "kruunajaispaikan" nimi?


Golgata = "Hill of the Skull" = "Kallomäki"


Lue myös kalloteemaan liittyvä kirjoitus Skull and Bones.



3 kommenttia:

  1. Kiinnitin huomiota Versacen logoon, mikä on meduusan pää. Ensimmäisenä mieleen tulee tietysti Versaillesin portin aurinko. Mielenkiintoisesti Versacen meduusalla on myös siivet päässä.

    VastaaPoista
  2. Päivitetty: Lisätty Albert Churchward -lainaus.

    VastaaPoista