torstai 29. lokakuuta 2015

Lakeuden Risti


Päivitetty 17.4.2021.

(Lukijan vinkistä poimittu - kiitos Martti.)

Seinäjoen Aaltokeskuksessa sijaitsee ikoninen Alvar Aallon suunnittelema kirkko Lakeuden Risti. Wikipedia kertoo:

Lakeuden Risti on vuosina 1957–1959 rakennettu ja vuonna 1960 käyttöön vihitty kirkkorakennus Seinäjoella. Kirkon suunnitteli akateemikko Alvar Aalto. Kirkko sijaitsee Aaltokeskuksessa kaupungintalon ja kirjaston välittömässä läheisyydessä. Erityisen tunnetuksi kirkon on tehnyt sen 65 m korkea kellotorni, josta näkyy lähes koko Seinäjoen kaupunki. Se onkin turistien suosima matkailukohde. Lakeuden Risti on museoviraston suojelema, kuten koko muukin Aaltokeskus.

Vuonna 1951 kirkon suunnittelemisesta järjestettiin yleinen kilpailu, johon osallistui 45 arkkitehtia. Kilpailun voittajaksi valittiin ehdotus Lakeuksien risti, joka osoittautui akateemikko, professori Alvar Aallon ja hänen avustajiensa työksi. Aallon ehdotusta – jonka nimi muutettiin myöhemmin Lakeuden ristiksi – pidettiin ylivertaisena muihin verrattuna, sillä yhtenä ehtona oli ollut, että kirkko voisi toimia hiippakunnan tuomiokirkkona. Tuolloin nimittäin Seinäjoesta suunniteltiin uuden hiippakunnan keskusta. Piispanistuin sijoitettiin kuitenkin Lapualle.


Lakeuden Risti


Viime sunnuntaina Ilkka.fi-sivustolla julkaistiin arkkitehti Jukka Paason kirjoitus kirkon suunnittelukilpailussa ilmenneestä hyvä-veli-kähminnästä. 

Jarmo Korhosen kirja ”Maan tapa” (2015) on herättänyt minussa hankalan kysymyksen myös Alvar Aallon piirtämän Seinäjoen Aaltokeskuksen historiasta. Tuo tarina selviää Markus Aaltosen kirjasta, ”Näkyyhän se varmasti, Alvar Aalto ja Seinäjoki” (2004).

Monet seikat viittaavat 1950-luvun Seinäjoen kirkkokilpailun kohdalla ”korruptiiviseen Hyvä veli -verkkoon”.
Veljeys koskee ainakin Alvar Aallon ja kirkon rakennustoimikunnan jäsenten, lehtori Reino Ala-Kuljun sekä maanviljelijä Jussi Talan välistä suhdetta.
Kutsukilpailuvaiheessa Tala oli lausahtanut, ”Herrat ovat unohtaneet... Kuortaneelta lähteneen Alvar Aallon”. Aalto ja Reino Ala-Kulju olivat puolestaan kuortanelaiset lapsuudenkaverit ja aikuisina toisen maailmansodan aikaiset sotakaverit.
Aluksi oli yritys järjestää pelkkä professorien kutsukilpailu (sopimuskilpailu, eliittiveljeys). Kutsukilpailun sijasta toteutetun yleisen kilpailun voitti Pekka Pitkänen ja Olli Vahtera, mutta heille ei annettu kirkkohanketta. Lopullisen kirkkosuunnitelman tekijäksi valittiin aluksi hylätty Aallon lunastus, mutta se muuttui yllättäen ennen kilpailukirjekuorten avaamista ylivoimaisesti parhaaksi suunnitelmaksi.
Aallon ehdotuspiirustuksista näkyi Aallon yksilöllinen kynänjälki. Aallon ehdotuksen asemapiirroksen pohjoisnuoli oli väärin päin, tontinrajan ylitys oli peräti 20 metriä sekä ehdotuksen nimimerkki ”Lakeuksien risti” saattoivat toimia ”salasana” tuomariston jäsenille. Aallosta tehtiin tekemällä kilpailun voittajaa.
Aallon toimistoon Helsinkiin tehtiin Ala-Kuljun johdolla matka (homman sinetöinti). Aalto suostui Helsingissä heti ajatukseen vaihtaa kallis musta julkisivumateriaali halvaksi valkoiseksi pintakäsittelyksi. Hän oli epätavallisen joustava heti kun hänen suunnitelmaa pidettiin liian kalliina.
Aallon lunastus on kadonnut seurakunnan arkistosta. Aallon lunastustyön kohdalla on arkistossa yleisen kilpailun voittaneiden ehdotus (Pitkänen, Vahtera). Sitä on luultu Aallon tekemäksi (katso Safan Arkkitehti 11-12, 1952).
Onko kirkkokilpailun voittajasta haluttu tarjota valheellinen käsitys? Kauppalantalokilpailukin oli täynnä kummallisuuksia. Siinäkin Aalto tehtiin voittajaksi. Lopuksi Aallon toimisto sai piirtää kaikki muut Aaltokeskuksen rakennukset. 
Näyttää siltä, että näillä Hyvä veli -tempulla kumarrettiin ”väärää jumalaa” kirkkosalin valeperspektiiviä myöten (harhauttaminen). Kansalainen painettiin tässäkin valtaeliitin alamaistakin alamaisemmaksi.
Seinäjokelaiset vierastavat usein täydestä syystä Aalto-keskustaa. 
http://www.ilkka.fi/alvar-aallosta-jarmo-korhoseen-1.1932047 


Suunnittelukilpailun korruptio tulee hyvinkin ymmärrettäväksi, jos katsoo kirkon symboliikkaa. Jos kirkkoa katsoo ilmasta, voi nähdä ruumisarkun. (Myös paikallisten kutsumanimi kirkolle.)


Lakeuden Risti ilmasta


Miksiköhän Aalto suunnitteli kirkosta ruumisarkun muotoisen?


Vapaamuurarisymboliikkaa: ruumisarkku

Vapaamuurarisymboliikkaa: ruumisarkku

Vapaamuurarisymboliikkaa: ruumisarkku


Vapaamuurarien kuolemasymboliikka liittyy jäsenten rituaaliseen "kuolemaan" ja uudestisyntymiseen. Eksoteerisella tasolla rituaalissa näytellään Salomonin temppelin arkkitehdin Hiram Abiffin tarina. Esoteerisella tasolla rituaali on Egyptistä periytynyt astro-teologinen vertauskuva Auringon liikkeille taivaalla. Aurinko mm. "kuolee" illalla syntyäkseen taas aamulla uudelleen ("kuolleista nouseminen"). Auringon "kuolema" liittyy myös syyspäiväntasaukseen ja talvipäivänseisaukseen.

Tästä vapaamuurarirituaalista enemmän kirjoituksessa Väinämöisen veneenveisto.


Vapaamuurarirituaali: Hiram Abiff on kuollut


Symbolina ruumisarkku on olennainen osa egyptiläisen auringonjumala Osirisin tarinaa. Myös Osiris nousee kuolleista:
As with much of the ancient Egyptian mythology, there are various versions of the story of Isis and Osiris, but basically it runs as follows.......
Osiris was an earthly ruler, who was popular with his subjects. His brother, Set, was jealous of this popularity and plotted against Osiris.
Set's plans to be rid of his brother started when he secretly obtained his brothers measurements and had a magnificent casket made to fit. This casket was in the form of a human shaped box.
Set then organised a large feast to which Osiris and a number of others (usually given as 72) were invited. At the height of the festivities Set produced the casket and announced that it would be given to whoever it fitted. All the guests tried the casket for size, but none fitted until finally Osiris stepped into the casket. Set immediately slammed the lid closed and sealed the casket shut (with molten lead). The sealed coffin was then thrown into the Nile. 
Isis was devastated at the loss of her husband and searched for the casket throughout Egypt and then overseas. She eventually eventually found it where it had come to rest in the roots of a massive tree.
Isis then returned the coffin to Egypt for a proper burial. For safe keeping she concealed it in the marshes beside the Nile.
Unfortunately for Isis Set found the casket while out hunting and was so enraged he chopped the body of Osiris into pieces, and scattered the parts throughout the land of Egypt.
Poor Isis had to then set out again looking for the parts of her husband. Eventually she found all the parts except one and reassembled Osiris and wrapped him in bandages. In some accounts Isis breathed life back into Osiris' body and it was then that Horus was conceived. This was a more magical event that it seems, considering the one part of Osiris Isis couldn't find. (akhet.co.uk)


Osiris ja "Two Ladies" (Isis ja Neftys)


Symbolinen kuolema ja arkku olivat myös osa druidismia ja sen astejärjestelmää:
"There were three degrees of the Druidic Mysteries, but few successfully passed them all. The candidate was buried in a coffin, as symbolic of the death of the Sun God." - Manly Palmer Hall (The Secret Teachings of All Ages)

 

3 kommenttia:

  1. Päivitetty: Lisätty M.P. Hall -lainaus druidien arkkurituaalista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Seth sinetöi Osiriksen arkun sulalla lyijyllä. Vähän samoin, kuin Prinssi Philipin arkku tänään hänen hautajaisissaan.

      Poista