torstai 15. lokakuuta 2015

Narrit taiteessa - osa 12: Alkemisti, toinen kierros


Jatkoa edelliselle kirjoitukselle.

"Sanoit pari päivää sitten etten ole unelmoinut koskaan matkustamisesta", kauppias vastasi. "Jokaisen muslimin viides velvollisuus on pyhiinvaellusmatka. Meidän on käytävä ainakin kerran elämämme aikana Mekassa, pyhässä kaupungissa. (s. 68)

Pyhiinvaellusmatka on vertauskuva Narrin matkalle.


0 - Narri


Poika on pyytänyt kauppiaalta lupaa myyntipöydän pystyttämiseen. Kauppias puhuu pojalle:

"Sinä unelmoit lampaista ja pyramideista. Sinä olet erilainen kuin minä, sillä sinä haluat toteuttaa unelmasi. Minä haluan vain haaveilla Mekasta. Olen kuvitellut tuhansia kertoja, kuika kuljen aavikon poikki, saavun aukiolle ja kierrän pyhän kiven pakolliset seitsemän kertaa ennen kuin kosketan sitä. Kuvittelen keitä on vierelläni ja edessäni, mistä keskustelemme ja mitkä rukoukset rukoilemme yhdessä. Mutta pelkään pettyväni ja tyydyn sen vuoksi unelmoimaan." 
Sinä päivänä kauppias antoi pojalle luvan pystyttää myyntipöydän. Kaikki eivät voi toteuttaa unelmiaan samalla tavalla. (s. 69)

Kohtaus alleviivaa sitä miten poika on Narrin matkalla, mutta kauppias ei ole. Poika saa luvan pöydän pystyttämiseen. Kortissa Taikuri on pöytä, jonka päällä on taikurin neljä työvälinettä - tarotin neljä maata.


I - Taikuri


Kaksi kuukautta kului, ja myyntipöytä toi kristallikauppaan paljon asiakkaita. (s. 70)

Kuu ja luku kaksi - viittaus korttiin Ylipapitar.


II - Ylipapitar


Poika laski, että jos hän tekisi työtä vielä puoli vuotta, hän voisi palata Espanjaan ja ostaa kuudenkymmenen lampaan lisäksi toiset kyysikymmentä lammasta. (s. 70)

Poika menestyy taloudellisesti - viittaus maallisen vaurauden korttiin Hallitsijatar. Poika ajattelee 120 lammasta. 120 on numerologisesti 3.


III - Hallitsijatar


Sinun on tiedettävä mitä haluat, vanha kuningas oli sanonut. (s. 70)

Vanha kuningas ja isällinen neuvo - viittaus korttiin Hallitsija.


IV - Hallitsija


Eräänä päivänä hän kuuli jonkun valittavan, että kukkulalta ei löytynyt ainuttakaan kelvollista paikkaa, missä olisi voinut juoda jotain pitkän kiipeämisen jälkeen. Poika tunsi jo enteiden kielen ja lähti puhumaan kauppiaalle. "Ryhdytään myymään teetä ihmisille jotka nousevat kukkulalle." (s. 70-71)

Poika tulkitsee enteiden kielen ja toimii kauppiaan neuvonantajana - viittaus korttiin Hierofantti. Tee ja kukkula viittaa brittiläiseen iltapäiväteehen, jota kutsutaan myös nimellä High tea. Tyypillinen iltapäiväteen nauttimisen hetki on kello viisi iltapäivällä.


V - Hierofantti - lähettiläs ja neuvonantaja


Kauppias vastustaa aluksi pojan ideaa, mutta suostuu lopulta.
"Maktub", kauppias sanoi viimein.
"Mitä se tarkoittaa?"
"Sinun olisi pitänyt syntyä arabiksi pystyäksesi ymmärtämään", kauppias vastasi. "Mutta se tarkoittaa käännettynä jotain sellaista kuin 'niin on kirjoitettu'."
Sammuttaessaan vesipiippua hän sanoi pojalle, että tämä voisi ryhtyä myymään teetä kristallilaseista. Elämän virran juoksua ei voi pysäyttää. (s. 72-73)

Muutoksia pelkäävä kauppias tekee hänelle vaikean valinnan. Vaikea valinta on kortin Rakastavaiset teema.


VI - Rakastavaiset


Pojan ehdotus teen myymiselle houkuttelee kauppaan uusia asiakkaita.
Uutinen levisi nopeasti, ja ihmiset alkoivat nousta kukkulalle nähdäkseen kaupan joka oli tuonut jotain uutta ikivanhaan perinteeseen. Muutkin avasivat kristalliliikkeitä ja alkoivat myydä teetä, mutta ne eivät olleet kukkulalla ja pysyivät sen vuoksi tyhjinä. (s. 73)

Perinteen ja vanhojen tapojen välinen ristiriita muutoksen ja uudistumisen kanssa - viittaus korttiin Sotavaunut. (Ks. ensimmäisen kierroksen Sotavaunut)


VII - Sotavaunut


Poika heräsi ennen auringonnousua. Yksitoista kuukautta ja yhdeksän päivää sitten hän oli astunut ensimmäisen kerran jalallaan Afrikan mantereelle. -- Hän odotti kärsivällisesti kunnes kauppias heräsi ja avasi kaupan. Sen jälkeen he menivät juomaan yhdessä teetä. "Lähden tänään", poika sanoi. "Minulla on tarpeeksi rahaa ostaa lampaat ja teillä varaa lähteä Mekkaan." (s.75-75)

Auringonnousu ja maininta vuoden kulumisesta - viittaus Leijonan korttiin Voima. Leijonan merkkiä hallitsee Aurinko. (Tekstissä on myös viittaus "Eliitin" käyttämään okkultistiseen numeroyhdistelmään 9-11.) Poika osoittaa psykologista vahvuutta, jota tutusta ja turvallisesta lähteminen vaatii.


VIII - Voima


Kohtaus jatkuu:
Vanha mies oli vaiti. "pyytäisin siunaustanne", poika jatkoi. "Te olette auttanut minua." Kauppias jatkoi ääneti teen valmistusta. Hetken kuluttua hän kääntyi poikaan päin ja sanoi: "Olen ylpeä sinusta. Olet tuonut uutta eloa kristallikauppaani. Mutta tiedät etten lähde koskaan Mekkaan. Ja tiedät senkin ettet palaa kotimaahasi ostamaan lampaita." "Kuka teille on niin sanounut?" poika kysyi hätkähtäen. "Maktub", vanha kristallikauppias vastasi yksikantaan ja antoi pojalle siunauksensa. (s. 75)

Yksin jäävä vanha, vaitelias ja viisas mies - viittaus korttiin Erakko.


IX - Erakko


Palaan siihen mistä lähdin, poika ajatteli. (s. 76)

Alkuun palaaminen ja syklisyys - viittaus korttiin Kohtalonpyörä.


X - kohtalonpyörä


'Kun haluat jotain, koko maailmankaikkeus auttaa sinua saavuttamaan sen', vanha kuningas oli sanonut. (s. 76)

Vanhan kuninkaan sanat puhuvat maailmankaikkeuden lainalasuuksista - viittaus korttiin Oikeudenmukaiseuus.


XI - Oikeudenmukaisuus


Poika on palaamassa paimeneksi Espanjaan. Hän alkaa epäröidä:
Mutta palaan tutuille laitumille paimentamaan lampaita, hän ajatteli. Hän ei ollut kuitenkaan enää tyytyväinen päätökseensä. Hän oli tehnyt vuoden työtä toteuttaakseen unelmaansa, mutta unelman merkitys pieneni hetki hetkeltä. Jospa se ei ollutkaan hänen unelmansa. (s. 78)

Kohtauksessa poika tajuaa, että hänen oma rajoittuneisuutensa estää hän tavoittelemasta unelmaansa - viittaus korttiin Hirtetty. (Ks. ensimmäisen kierroksen Hirtetty)


XII - Hirtetty


Tiedän miksi haluan palata lampaideni luo, hän mietti. Siksi että tunnen ne, niistä ei ole suurta vaivaa ja niitä voi rakastaa. En tiedä voiko aavikkoa rakastaa, mutta sen kätköissä on aarteeni. Ellen löydä sitä, voin aina palata kotiin. (s 79)

Kortti Kuolema edustaa "sielun paluuta kotiin".


XIII - Kuolema


Hän tunsi yhtäkkiä itsensä äärettömän onnelliseksi. Hän voisi aina palata paimentamaan lampaita tai ryhtyä myymään uudestaan kristalliesineitä. Maailmassa saattoi olla monia muitakin kätkettyjä aarteita, mutta hän oli nähnyt saman unen kaksi kertaa ja tavannut kuninkaan. (s. 79)

Unet ovat alitajunnan virtausta. Kaksi unta on viittaus kortin Kohtuus "virtaaviin vesiastioihin". Kortti edustaa harkitsevaa mieltä, joka osaa välttää ääriajattelua (kylmä ja kuuma vesi sekoittuvat). Poika on saavuttanut tuon harkitsevaisuuden tilan ja kykenee punnitsemaan eri vaihtoehtoja ja skenaarioita tasapainoisella pohdinnalla.


XIV - Kohtuus


Kirjassa esitellään uusi hahmo, englantilainen alkeamian opiskelija.
Hän osasi esperantoa ja ymmärsi uskonnot, mutta hän ei ollut vielä alkemisti. Hän oli tosin kyennyt selvittämään monta merkittävää asiaa, mutta hän tuli tutkimuksessaan aina kohtaan mistä hän ei päässyt eteenpäin. Hän oli yrittänyt ottaa yhteyttä alkemisteihin, mutta he olivat outoa joukkoa; he eivät ajatelleet kuin itseään ja kieltäytyivät auttamasta. (s. 80)

Kortti Paholainen on mm. "jumiutumisen" ja itsekkyyden kortti.


XV - Paholainen


Johan on kummallista, poika ajatteli yrittäessään lukea jälleen kerran kirjan alun hautajaiskuvausta. Aloitin tämän liki kaksi vuotta sitten enkä ole päässyt vieläkään alkulehtiä pidemmälle. (s. 82)

Hautajaiskuvaus on viittaus jumalattareen Neftys. Muinaisessa Egyptissä Neftys oli sielujen auttaja kuolemassa. Hänen tunnuksena oli torni.


XVI - Torni

Neftys ja torni


Kun ihminen päättää jotain, hän syöksyy voimakkaaseen virtaan, ja virta kuljettaa hänet paikkoihin joista hän ei ole edes uneksinut päätöstä tehdessään. (s. 82)

Vertauskuvallinen "virtaus" - viittaus korttiin Tähti (Ks. Taru ja Totuus)


XVII - Tähti


Poika päättääkin lähteä karavaanimatkalle aavikon halki kohti Egyptiä.
Kun päätin lähteä etsimään aarretta, en kuvitellut koskaan, joutuvani kristallikauppaan, poika mietti perustellakseen ratkaisuaan. Samalla tavalla päätös karavaanimatkasta saattaa olla minun, mutta se minne tie johtaa on vielä salaisuus. (s. 82)

Korttissa Kuu on "pitkä tie tuntemattomaan". Tässä kortissa kaukaiseen horisonttiin katoava tie edustaa henkisen kehityksen pitkää matkaa kohti tuntematonta. Henkinen kehitys vaatii oman varjon (Jung) työstämistä. (Ks. ensimmäisen kierroksen Kuu-kortti)


XVIII - Kuu


"Päinvastoin. Paimenet tunnistivat ensimmäisenä kuninkaan jota muu maailma ei halunnut tunnustaa, joten kuninkaat puhuvat varmasti paimenille." (s. 83)

Kommentilla viitataan kristittyjen auringonjumalan syntymään. Kortissa Aurinko on syntyvä aurinkosankari.


XIX - Aurinko, aurinkosankarin syntymä


Karavaani on tekemässä lähtöä.
Torvi toitotti pitkään ja väki nousi ratsaille. (s. 86)


XX - Tuomio


Aina kun hän katseli merta tai tuijotti tuleen, hän saattoi istua tuntikausia hiljaa mitään ajattelematta, ja ihailla niiden suuruutta ja voimaa. Opin monta asiaa lampailta ja kristalliesineiltä, poika ajatteli. Voin oppia jotain myös aavikolta, sillä se näyttää vanhemmalta ja viisaammalta. Tuuli puhalsi lakkaamatta. (s. 87-88)

Vesi, tuli, maa ja ilma. Neljä elementtiä on viittaus quintessence-tietoisuuteen. Tarotissa quintessencea edustaa kortti Maailma.


XXI - Maailma ja neljä elementtiä


Kirjassa on 183 sivua. Toinen ison arkanan kierros päättyy sivulle 88. Ei olla vielä edes puolivälissä.

Jatkuu seuraavassa osassa.


2 kommenttia:

  1. Oletko käsitellyt tuota okkultista numeroyhdistelmää 9-11 jossain kirjoituksessa. Olisi jokseenkin mielenkiintoista tietää sen merkityksestä. Sen verran voimakas lataus siinä on, ettei liene mikään ihan mitätön juttu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä kysymys. En ole asiaa käsitellyt, koska se on itsellenikin vielä vähän avoin kysymys. Minulla on siitä kyllä teoria, mutta se ei ole vielä "kirjoitusvalmis". Kun joku teema jää tällä tavalla avoimeksi, yleensä aika korjaa asian. Ennemmin tai myöhemmin sitä törmää tosiasioihin jotka laittavat palaset paikalleen. Se on tapahtunut tämän blogiprojektin aikana lukuisia kertoja.

      Toisaalta vähän veikkaan, että 9-11-symboliikkaan liittyy monia eri tasoja. Vaikka löytäisikin yhden tason, kokemus sanoo että etsimistä ei kannata jättää siihen. Maltti on valttia.

      Jossain videossa näin kerran teorian, että 9-11 liittyisi auringon analemma-kuvioon olleen sen keskikohdassa. Tämän voi ampua alas ihan sillä tosiasialla, että analemma-kuvion muoto ja keskikohta/leikkauspiste ovat täysin riippuvaisia haivainnointipaikasta. Leikkauspisteeseen voi käytännössä saada minkä tahansa päivämäärän paikkaan vaihtamalla. Toki jos joku löytää jonkin merkityksellisen paikan, jossa tuo leikkauspiste osuu juuri syyskuun yhdenteentoista, se on sitten asia erikseen.

      Poista