sunnuntai 25. lokakuuta 2015

Narrit taiteessa - osa 15: Alkemisti, viides kierros


Jatkoa edelliselle kirjoitukselle.

Poika muisti kotimaansa vanhan sananlaskun, jonka mukaan yö on synkin ennen auringonnousua. (s. 147)

Yö vaihtuu uudeksi päiväksi, uudeksi auringonnousuksi. Aurinkosankari Narri aloittaa uuden kierroksen.


0 - Narri


Sotilaat pysäyttävän pojan ja alkemistin.
Alkemistia tarkastava vartija löysi pienen kristallipullon joka oli täynnä nestettä ja kellertävän, kananmunaa hieman suuremman lasimunan. 
"Mitä nämä ovat?" hän kysyi.
"Viisasten kivi ja Elämäneliksiiri, molemmat alkemistien Suuren työn saavutuksia. Juomaa nauttiva ei sairastu koskaan ja kivensirunen muuttaa metallit kullaksi." (s. 147-148)

Viisasten kivi ja Elämäneliksiiri ovat viittaus Taikurin työkaluihin.


I - Taikuri


Poika ja alkemisti kohtaavat aavikolla kaksi ratsumiestä.
"Ette voi jatkaa kauemmaksi", toinen ratsumies sanoi. "Olette taistelualueella." 
"En mene enää pitkälle", alkemisti sanoi ja katsoi sotilaita syvälle silmiin. Miehet olivat hetken vaiti ja päästivät sitten pojan ja alkemistin menemään. Poika katseli kohtausta ihmeissään.
"Te hallitsitte heitä katseellanne", hän sanoi.
"Silmistä kuvastuu sielun voima", alkemisti vastasi. (s. 150)

Kortti Ylipapitar on mystisten kykyjen kortti.


II - Ylipapitar


"Jos erkanemme pian, opettakaa minulle sitä ennen alkemiaa", poika sanoi.
"Sinä osaat jo. Alkemia on sitä että tunkeutuu Maailman sieluun ja löytää aarteen, jonka se on varannut ihmiselle."
"En tarkoita sitä. Puhun lyijyn muuttamisesta kullaksi."
(s. 151)

Kortti Hallitsijatar on maallisen vaurauden kortti.


III - Hallitsijatar


Poika ja alkemisti törmäävät sotilasjoukkoon.
Alkemisti ja poika vietiin lähistön leiriin. Sotilas tyrkkäsi heidät sisään telttaan. Se oli erilainen kuin muut keitaan teltat, ja siellä komentaja piti kokoustaan päällystönsä kanssa. (s. 153)

Komentaja viittaa korttiin Hallitsija.


IV - Hallitsija


"Olen mies joka vaeltaa pitkin aavikkoa ja tuntee tähdet", alkemisti sanoi. "En tiedä mitään heimoista tai joukkojen liikkeistä. Olen vain ollut oppaana ystävälleni." (s. 153)

Hierofantti on lähettiläs, viestinviejä ja neuvonantaja.


V - Hierofantti


"Kuka  ystäväsi on?" komentaja kysyi.
"Alkemisti", alkemisti vastasi. (s. 154)

Alkemisti kutsuu yllättäen poikaa alkemistiksi. Näin ollen komentajan edessä seisoo kaksi alkemistia - "kaksoset". Kortti Rakastavaiset on Kaksosten kortti.


VI - Rakastavaiset

Komentaja ihmettelee vastausta.
"Mikä alkemisti on?" hän kysyi viimein.
"Hän on ihminen joka tuntee luonnon ja maailman. Halutessaan hän voisi tuhota tämän leirin pelkällä tuulen voimalla." (s. 154)

Sotavaunut on "tuulennopea" ja "tuhovoimainen" väline. Se oli aikanaan käänteentekevä innovaatio sodanäkäynnissä nopeutensa ja tuhovoimansa ansiosta.


VII - Sotavaunut


"Älä näytä heille pelkoasi", alkemisti sanoi. "He ovat rohkeita miehiä ja halveksivat raukkoja." (s. 155)

Kortti Voima on rohkeuden kortti.


VIII - Voima


Päivän päätyttyä poika meni tapaamaan alkemistia, joka oli lähdössä haukkoineen aavikolle. (s. 156)

Alkemisti on lähdössä aavikolle yksin - viittaus korttiin Erakko. Alkemistilla on mukanaan haukka, auringonjumala Horuksen tunnus - viittaus Erakon "valonlähteeseen", lyhtyyn.


IX - Erakko


Poika keskustelee aavikon kanssa.
"Mitä rakkaus on?" aavikko kysyi.
"Rakkaus on haukan lento hiekkaisen maasi yllä, koska sinä olet sille vihreä niitty mistä se ei palaa koskaan ilman riistaa. Se tuntee kalliosi, hiekkakinoksesi ja vuoresi ja sinä olet sille armelias."
"Haukan nokka repii minusta palasia", aavikko sanoi. "Hoivaan sen riistaa vuosia, annan eläimille sen vähän veden mikä minulla on ja näytän niille mistä löytyy ruokaa. Ja juuri kun alan tuntea eläinten lämmön hiekallani, haukka syöksyy taivaalta ja vie sen minkä olen kasvattanut."
"Mutta haukan ravinnoksi kasvatitkin eläimet", poika vastasi. "Haukka puolestaan ravitsee ihmistä, ja eräänä päivänä ihminen ravitsee maaperääsi missä kasvaa pian uutta riistaa. Niin maailma menee eteenpäin."
"Sekö on rakkautta?"
"Niin. Se muuttaa riistan haukaksi, haukan ihmiseksi ja ihmisen puolestaan aavikoksi. Se muuttaa lyijyn kullaksi ja palauttaa kullan maahan."
(s. 158-159)

Elämän kiertokulku - viittaus korttiin Kohtalonpyörä.



X - Kohtalonpyörä


Poika puhuu auringon kanssa.
"Näen täältä maailman sieluun", aurinko vastasi. "Se puhuu sielulleni, ja yhdessä saamme kasvit kasvamaan ja lampaat etsimään varjoa. Olen oppinut rakastamaan kaukaa, kaukana maasta. Tiedän, että jos tulisin hiemankin lähemmäksi, kaikki maapallolla kuolisi eikä Maailman sielua enää olisi. Niinpä katsomme toisiamme ja rakastamme toisiamme etäältä; minä annan sille lämmön ja elämän ja se minulle olemassaolon tarkoituksen." (s. 163)

Auringon ja maapallon välillä on tasapaino - viitaus korttiin Oikeudenmukaisuus.


XI - Oikeudenmukaisuus


"Alkemia syntyi siksi, että jokainen etsisi ja löytäisi aarteensa ja pyrkisi sen jälkeen paremmaksi kuin entisessä elämässään", poika sanoi. "Lyijy pysyy lyijynä kunnes maailma ei enää tarvitse sitä; sen jälkeen sen on muututtava kullaksi." (s. 164)

Lyijyn muuttuminen kullaksi on vertauskuva henkisestä transformaatiosta. Tarotin aurinkosankari Narri käy läpi henkisen transformaation kortissa Hirtetty. (Lue myös: Kullervo puhuu miekalleen)


XII - Hirtetty


Hänen sydämestään virtasi rakkauden voima ja hän alkoi rukoilla. Hän ei ollu rukoillut koskaan ennen sellaista rukousta, sillä siinä ei ollut sanoja eikä pyyntöjä. (s. 166)

Kortissa Kuolema on rukoileva piispa. Kohtauksessa poika on kuolemanvaarassa; hänet surmataan, jos hän ei onnistu todistamaan sotilaille kykyään muuttua tuuleksi.


XII - Kuolema


Alkemisti näyttää pojalle miten lyijy muutetaan kullaksi.
He menivät luostarin keittiöön. Alkemisti sytytti tulen ja munkki toi pienen palan lyijyä, jonka alkemisti sulati rauta-astiassa. Kun lyijy oli sulanut, alkemisti otti pussistaan oudon, kellertävän munan. Hän vuoli siitä hiuksenohuen viipaleen, pyöritteli sen vahassa ja pani sen lyijyn sekaan. Seos muuttui verenpunaiseksi. (s. 168)

Kohtuus on sekoittumisen kortti.


XIV - Kohtuus


"Siksi että olet menettänyt matkan varrella ansaitsemasi rahat jo kahdesti, kerran varkaalle, kerran kenraalille. Olen vanha taikauskoinen arabi joka luottaa sananlaskuihin. Yksi niistä sanoo, että se mikä tapahtuu kerran, tapahtuu tuskin toiste, mutta se mikä tapahtuu kahdesti, tapahtuu varmasti myös kolmannen kerran." (s. 170)

Alkemisti varoittaa poikaa ihmisten epärehellisyydestä - viittaus korttiin Paholainen. Paholainen on ns. "tietoisuusvaras". Kortti edustaa vastakohtaa quintessence-tietoisuudelle: tietoisuuden alenemista, vallanhimoa, materialismia jne. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Elias Lönnrotin patsas.


Paholainen


Mutta hänen sydämensä puhui vallan muita. Se kertoi ylpeänä tarinaa paimenesta joka oli jättänyt lampaansa ja lähtenyt seuraamaan näkyä jonka oli nähnyt kahdesti unessaan. Se puhui elämäntiestä ja miehistä jotka olivat lähteneet aikalaistensa ennakkoluuloja uhmaten etsimään kaukaisia maita ja kauniita naisia. Se puhui matkoista, löydöitä, kirjoista ja suurista muutoksista. (s. 173)

Torni on suuren muutoksen kortti.


XVI - Torni


Egyptin vuosisataiset pyramidit katselivat poikaa korkeuksissaan. Poika ajatteli, että voisi halutessaan palata keitaalle, ottaa Fatiman mukaansa ja jatkaa yksinkertaista paimenen elämäänsä. (s. 174)

Keidas ja Fatima - viittaus korttiin Tähti. (Samaa viittausta käytetty kolmannella ja neljännellä kierroksella.)


XVII - Tähti


Hän oli itkenyt dyynillä. Hän katsoi maahan ja näki, että paikassa johon hänen kyyneleensä olivat pudonneet vilisti pillerinpyörittäjä. (s. 175)

Pillerinpyörittäjä, skarabee, on egyptiläinen kuusymboli. Itkeminen ja pillerinpyörittäjä viittaavat korttiin Kuu, jossa on itkevä kuun jumalatar Isis.


XVIII - Kuu


Poika alkaa kaivaa aarretta, kunnes paikalle saapuu rosvojoukko.
"He komensivat pojan jatkamaan kaivamista, mutta poika ei löytänyt mitään. He alkoivat hakata häntä ja jatkoivat aina auringonnousuun saakka." (s. 176)


XIX - Aurinko


Poika kertoo rosvoille kaivamansa kuopan pohjalta, että hän etsii aarretta, jonka näki unessa. Rosvot toteavat pojan tyhmäksi ja jättävät hänet rauhaan.
Poika nousi vaivalloisesti ja katsoi vielä kerran pyramideja. Pyramidit hymyilivät hänelle ja hän hymyili niille onnellisena. (s. 177)

Kuopasta nouseminen on viittaus korttiin Tuomio.


XX - Tuomio


Mustalaiset ovat viekkaita, hän ajatteli. Ehkä se johtui siitä että he kiersivät maailmaa. (s. 182)


XXI - Maailma


183 sivua - viisi kierrosta tarotin isoa arkanaa.

Luvun viisi symboliikasta enemmän kirjoituksessa Quintessence.

Alkemisti oli kirjana hyvin erilainen kuin Coelhon esikoisteos. Se on symbolinen ja monitasoinen, metaforin puhuva teos. (Wikipedia)





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti