perjantai 13. helmikuuta 2015

Muinaiset viisaat - osa 6: Tuatha De Danann


Päivitetty 8.9.2016.

Irlantilaisessa mytologiassa kerrotaan myyttisestä "jumalten heimosta" nimeltä Tuatha De Danann. Tämän "heimon" tarina on mitä ilmeisimmin vertauskuvallinen tarina arkadialaisista, jotka edustivat irlantilaiselle alkuperäisväestölle ja myöhemmille ("kelttiläisille") valloittajaheimoille jumalten kaltaisia "maageja". Tuatha De Danannin tarinaa ei tietenkään voi pitää tarkkana historiallisena kuvauksena, mutta siinä on kuvattu tiettyjä tapahtumia, joilla on kiinnekohtia historiallisella aikajanalla.

"The Tuatha de Danann were the ancient inhabitants of Ireland who were forced to give way to the Gaels [milesialaiset] and to become the gods of Celtic imagination, the lords of the subterranean world. There is no doubt that the name Tuatha de Danann was given to the pre-Celtic inhabitants [arkadialaiset, arjalaiset] of Ireland and that it must have been they who built the megaliths. Their uncertain origins combined with their curious stone constructions give them a cloak of mystery." - Jean Markale (The Celts)

"The meaning formerly given to Tuatha Dé Danann was "the men of science who were gods," danann being here connected with dán, "knowledge"." - J. A. MacCulloch (The Religion of the Ancient Celts)

Kuvaus Tuatha De Danannin saapumisesta Irlantiin sisältää monien eri kulttuurien vanhoista teksteistä ja mytologioista tutun kataklysmi- ja vedenpaisumusteeman. Mytologian mukaan "jumalten heimo" tuli myyttiseltä saarelta tai mantereelta lännestä, joka tuhoutui suuressa katastrofissa. Tuatha De Danann oli katastrofista selviytynyt joukko, jonka neljäksi kotimaaksi (tai kaupungiksi) tarina kertoo nimet Falias, Murias, Gorias ja Finias. Tästä listasta nousee esiin erityisesti nimi Murias, jolla on kieltämättä etymologisesti mielenkiintoinen yhtäläisyys myyttiseen Lemuriaan.

Jumalten heimon Irlantiin saapumisen tarina näkyy erikoisella tavalla suomalaisessa perinteessä. Kuten moni tietää, kaikkien juhlapyhien alkuperä on jossain vanhassa pakanallisessa perinteessä. Harva tietää, että vapun alkuperä juontaa juurensa muinaisirlantilaiseen mytologiaan. Toukokuun ensimmäisen päivän juhla on lähtöisin Irlannista, jossa kyseisellä päivällä oli erityinen merkitys muinaisirlantilaisille. Mytologian mukaan "jumalten heimo", Tuatha De Danann, saapui Irlantiin toukokuun ensimmäinen päivä.

Vapun alkuperän liittäminen Irlantiin voi kuullostaa aluksi kaukaa haetulta, mutta oletteko koskaan miettineet miksi vappuna juodaan simaa? Liittyykö se jotenkin työväenliikkeeseen? Juodaanko vappuna simaa, koska vappu on työväen juhla? Vai voisiko siihen olla joku muu syy? Voisiko se liittyä jotenkin tuhansia vuosia vanhaan muinaisirlantilaiseen mytologiaan, jossa sima (mead) oli jumalten juoma? Jumalten, jotka saapuivat Irlantiin toukokuun ensimmäinen päivä?


Alkuperäisessä simassa (mead) käytettiin hunajaa. Vapaamuurarien mehiläispesäsymbolin yksi taso liittyy simaan, eli "jumalten nektariiniin". Hunajan käyttäminen "jumalten juomassa" saattaa liittyä karhuun (arkadialaisten pyhä eläin), jotka ovat kovasti persoja hunajalle.


Irlantilainen mytologia on niin valtavan laaja ja moniulotteinen, että koko Tuatha De Danannin esitteleminen yhdessä kirjoituksessa ei ole mahdollista. Tässä kuitenkin joitain tärkeimpiä ja suomalaisesta näkökulmasta mielenkiintoisimpia jumalhahmoja.

Tuatha De Danannin tärkein jumalhahmo oli heidän universaali äiti, jumalatar Danu, joka on tietynlainen prototyyppi monille muille äitijumalattarille ympäri maailman. Danu samaistettiin Irlannissa Ison Karhun (tai Otavan) tähdistöön, joka on myös hakaristisymbolin alkuperä. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Karhu ja hakaristi.

Nimi Tuatha De Danann tarkoittaa sanatarkasti "Danu-jumalattaren heimo". Danu tunnettiin myös nimillä Dana, Ana ja Anu. Danun nimi levisi aikanaan arkadialaisten mukana ja näkyy edelleen ympäri maailman mm. sellaisissa nimissä kuin Danube (Tonava), Danmark, Jordan, Sudan, Sharadana (Sardinian vanha nimi), Dinajpur (Bangladesh) ja Hamedan (Iran).


Arkadialainen hakaristikoru Iranista

Nykyaikainen näkemys Danusta.


Jumalten heimon "kuningas" oli Nuada (tai Nuadu), jonka johdolla Tuatha De Danann saapui laivoilla vedenpaisumuksen jälkeen Irlantiin. (Toisessa versiossa he saapuivat "mystisessä pilvessä".) Raamatun tarina Nooasta ja vedenpaisumuksesta on suora kopio tästä muinaisirlantilaisesta myytistä. Nooa (Noah tai Nuah) on versio nimestä Nuada, joka puolestaan tulee sanasta naddred, "viisas käärme".


Nooa, Raamatun versio Nuadasta.


Kun Nuada menetti toisen kätensä taistelussa, hän ei ollut enää yksikätisenä pätevä kuninkaaksi. Tuatha De Danannin parantajajumala Dian Cecht (ei Goibniu, kuten aiemmassa tekstissä virheellisesti kerrottiin) teki Nuadalle tekokäden.

Irlantilaisessa mytologiassa Dian Cecht paransi vedellä taistelussa kuolleita tai haavottuneita sotilaita maagisen lähteen avulla. Dian Cechtilla on mielenkiintoinen yhtymäkohta suomalaisen mytologian vedellä parantamiseen. Suomalaista veden kuningasta, Ahtia, on pidetty myös parantajana. Suomen Kansan Vanhat Runot -kokoelmassa (SKVR) on runoja, joissa Ahti yhdistetään vedellä parantamiseen.


"Veen Ahti auollinen, Veen kultanen kuningas, Astu tietä tellermöistä, Sikasien silittämäistä, Porsahien polkemaista. Tule tänne tarvitessa, Käy tänne kutsuttanessa,[!] Hätähisen hoivakseni, Kivut pyhi kinttahalla, Vaivat vantut-rukkasilla, Kipiä on kivuissa olla, Vaiva vammoissa asua!"- SKVR I4: 1058

Jumalten heimon seppäjumala Goibniu vastasi Tuatha De Danannin aseiden ja varusteiden tekemisestä. Kalevalan Ilmarinen on suomalainen versio Goibniusta. Ilmarisen takomalla Sammolla on myös yhtymäkohta irlantilaiseen mytologiaan. Seppä Goibniulla oli irlantilaisen mytologian mukaan maaginen lehmä, Glas Gaibhnenn, joka oli yltäkylläisyyden symboli. Lehmästä pystyi lypsämään loputtomasti maitoa. Sama yltäkylläisyyden symboli on päätynyt suomalaiseen mytologiaan loputtomasti rahaa, viljaa ja suolaa tuottavan maagisen Sammon muodossa.

Goibniu osasi tehdä olutta, joka suojasi vahingoittumiselta. Tämäkin tarina yhdistyy suomalaiseen mytologiaan oluen syntytarinassa, jossa olut syntyy "Osmotar oluen sepän" ansiosta.

Seppäjumalista voi lukea enemmän Tuli-kulttia käsittelevässä kirjoituksessa.


Sammon taonta


Tuatha De Danannin oma "voimamies" oli jumala nimeltä Ogma. Tämän arkkityypin tunnetumpi versio on kreikkalaiseen mytologiaan Ogmasta kopioitu Herakles. Myös Herakleen urotyöt on kopiotu enemmän tai vähemmän irlantilaisesta mytologiasta - tosin ei Ogman, vaan hänen pojanpoikensa Brianin, Iucharin ja Iucharban tarinasta.


Ogma - Herakleen esikuva


Irlantilaisen mytologian alkuperäinen meren jumala oli Lir (tai Ler), jonka tyttärien tarina todennäköisesti selittää suomalaisen mytologian uskomukseen joutsenen pyhästä olemuksesta. Lirin neljä lasta, Fionnuala, Aed, Fiachra ja Conn muutettiin kirouksen voimasta joutseniksi 900 vuodeksi. Tarinassa joutsen julistetaan tämän takia pyhäksi linnuksi, jota ei saa tappaa. Sama uskomusperinne on päätynyt myös Suomeen. Suomalaisessa mytologiassa kerrotaan, että joutsenen tappajaa kohtaa tuho. Kun Kalevalan Lemminkäinen ampuu Pohjolan emäntä Louhelta saamansa tehtävän mukaisesti Tuonelan Joutsenen, se koituu Lemminkäisen kuolemaksi.


Children of Lir


Myöhemmin meren jumalan roolin irlantilaisessa mytologiassa otti Lirin poika Manannan mac Lir, jonka mukaan on nimetty Mansaari Englannin ja Irlannin välissä. Tarinan mukaan Manannan oli Mansaaren ensimmäinen hallitsija. Hän oli myös irlantilaisen kuolemanjälkeisen maailman valtias. Tämäkin näkyy suomalaisen mytologian termistössä. Tuonelan toinen nimi, manala, tulee nimestä Manannan. Suomalaisen Tuonelan kerrotaan sijainneen joko maan tai veden alla - tai saarella.


Manannan mac Lir


Irlantilaisen mytologian ehkäpä suurin sankari on aurinkojumala Lugh. Hän on Tuatha De Danannin pelastava messiashahmo, joka ratkaisevassa taistelussa fomoreja vastaan surmaa Balor-jättiläisen. Raamatun tarina Daavidista ja Goljatista on suora kopio Lughin ja Balorin taistelusta. Myös kreikkalainen Apollo on melko suora kopio Lughista.

Suomalaisen mytologian tunnetuimmalla hahmolla, Väinämöisellä, on paljon yhteistä Lughin kanssa. Väinämöinen tunnetaan monista taidoistaan. Hän on muun muassa johtaja, soturi, parantaja, tietäjä, runonlaulaja, taikuri, seppä ja kanteleensoittaja. Irlantilaisen Lughin ansioluettelo näyttää epäilyttävän paljon samanlaiselta: johtaja, soturi, parantaja, tietäjä, bardi (tarinankertoja/laulaja), taikuri, seppä ja harpunsoittaja.


Lugh

Väinämöinen


Tuatha De Danannin "heimoon" kuului tietenkin vielä lukuisia muita jumalhahmoja. Jos haluaa lukea "jumalten heimon" tarinasta enemmän, suosittelen Charles Squiren teosta Celtic Myth and Legend. Kirjasta löytyy enemmänkin eri mytologioihin päätyneiden jumalhahmojen alkuperäisiä prototyyppejä.



22 kommenttia:

  1. Voisitko joskus analysoida Ghostbusters-elokuvan symboliikan poikki ja pinoon? Siinähän on viittauksia ties mihin muinaisiin juttuihin. Ja oliko naispäähenkilön nimi (Dana) viittaus tähän mainitsemaasi naisjumalaan?

    VastaaPoista
  2. Laitetaan harkintaan.

    Usein nimet ovat jollain tasolla symbolisia. Esimerkiksi elokuvien sankarin nimi on melko usein John. Viittaa Johannes Kastajaan, joka oli temppeliritareille Jeesustakin tärkeämpi hahmo.


    VastaaPoista
  3. "Tarinan mukaan Manannan oli Mansaaren ensimmäinen hallitsija. Hän oli myös irlantilaisen kuolemanjälkeisen maailman valtias. Tämäkin näkyy suomalaisen mytologian termistössä. Tuonelan toinen nimi, manala, tulee nimestä Manannan."

    Pakko kertoa pieni tarina, keväällä Man saari on moottoripyöräilijöiden "mekka". Olin jokunen vuosi Keskisen kyläkaupassa kun Alavutelainen "Red Saapas", joka oli jo legenda eläessään ja "euroopan omistaja", puikkelehti hyllyjen välistä. Siinä sitten toimiteltiin kun hän yhtäkkiä totesi, meidän pitää mennä viimeisen kerran Isle of Manille kurvailemaan. Toppuuttelin vähän että kyllähän sinne kerkiää. Vasta nyt ymmärrän mitä hän tällä tarkoitti, hän kuoli pariviikkoa tapaamisemme jälkeen...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vuoden 1977 Suomen euroviisukappale "Lapponia" sai Irlannilta 12 pistettä. Onko ihme, jos katsoo sanoja?

      Manana...
      Mana nana mana na...
      Mana nana mana...
      Mananana nina nana...

      https://www.musixmatch.com/lyrics/Monica-Aspelund/Lapponia#

      Poista
    2. Tässä itse Eurovision-esitys: https://www.youtube.com/watch?v=3AQ8wRIK3H8

      Poista
  4. Niin joo, tapaan muuten tehdä pihlajanmarjoista, hunajasta ja fariinisokerista simaa...

    VastaaPoista
  5. Muistan tuon kappaleen hyvin, se oli vielä sitä aikaa kun Euroviisujen kappaleet laulettiin ilman mitään ylimääräisiä kommervenkkejä.

    Isle of Manin symboli on "three legs" eli kolme jalkaa juoksemassa myötäpäivään:

    http://www.motosyultraligeros.com/wp-content/uploads/2014/02/815-1447-thickbox_900.jpg

    Mikä tämän symbolin tarina on?

    Saarella on erikoinen töpöhäntäinen ja pahansisuinen kissarotu "manx", jonka hännän puuttuminen kerrotaan johtuneen liian suppeasta kissapopulaatiosta. Norton käytti tyyppinimeä "Norton Manx" 1950-luvulla kilpapyörästään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "According to the traditions in the Isle of Man and the Eastern counties of Leinster, this first man of Man (Manannan) rolled on three legs like a wheel through the mist."

      http://www.sacred-texts.com/neu/celt/fim/fim04.htm

      Kolminaisuusymboliikka oli kaiken keskiössä druidismissa. Tuosta legendasta tulee mieleen tarotin kortti Kohtalonpyörä.

      Poista
  6. Pari kysymystä... Onko Helsingin vauras kaupunginosa Eira saanut nimensä Éirestä (Irlannista)? Entä onko sattumaa, että Ravintola Manala on siinä Arkadianmäen vieressä, Bottan alakerrassa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikö tuo ole ihan kysymättäkin ilmiselvää?

      Toki sattumaan saa uskoa, jos haluaa.

      Poista
  7. Hei.. Manana! Eikös tätä huomioitu aiemmin tässä keskustelussa? https://www.youtube.com/watch?v=0z79jnz9v60

    VastaaPoista
  8. Eira-nimestä: Tulee alueella olleesta sairaalasta, joka taas sai nimensä skandinaavisen lääkintäjumalatar Eirin mukaan. Tämä siis Wikipedia/YLE-uutiset lähteenä, että voisiko olla oikein ja sopiiko kuvioon?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jokaisen symboliikasta kiinnostuneen olisi hyvä ymmärtää tämä: Kun "Eliitti" selittää symboliikkaa, meille tarjoillaan aina symboliikan eksoteerinen taso.

      http://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.com/2014/11/alkupuhe-osa-2-esoteerinen-ja.html

      Poista
  9. Turha manalalle on lähteä selitystä Irlannista asti hakemaan, maan alla -> manala, löytyy ihan suomen kielestä itsestään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinkö?

      Sekö on vain sattumaa, että Suomessa on käytetty ties kuinka pitkään ilmaisua "mennä manan maille" puhuttaessa kuolemasta?

      Toki saat uskoa sattumaan, jos haluat.

      Poista
  10. Mikä on mekanismi, jolla irlannin kielestä tulee sana Suomeen, muttei muihin kieliin? Toki en tunne joka kieltä ja mana esiintyy varmasti muuallakin, mana taikaenergiana on kyllä tuttu englannista. Manaaminen liittyy varmasti myös tähän, liekö sitä muissa kielissä tässä muodossa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voit viedä hevosen lähteelle, muttet voi pakottaa sitä juomaan.

      Lähde: https://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.com/p/muinaiset-viisaat.html

      Juodako vai ei - sinun valinta.

      Poista
    2. Kaikella kunnioituksella, Mikko esitti ihan relevantin kysymyksen johon voisi vastata asiallisesti. Lukijoita nimittäin varmaan kiinnostaa tämä kysymys.

      Poista
    3. https://i.imgflip.com/204d9i.jpg

      Luuletko, että tuollaiseen kysymykseen voi vastata jotenkin lyhyesti? Vähän sama kuin menisit pyytämään biologilta kommenttikenttään mahtuvaa vastausta kysymykseen "Millä mekanismilla proteiinit vaikuttavat DNA:n rakenteeseen?"

      Vastaus esitettyyn kysymykseen on jo annettu tässä blogissa. Se löytyy kirjoitussarjasta Muinaiset viisaat. Tuon sarjan idea on tiivistää lyhyeen muotoon se pitkä ja raskas tutkimustyö, jonka aihealueeseen olen tehnyt. Jos luet kaikki nuo tekstit ajatuksella, ja osaat käyttää omaa päättelykykyäsi, sinulla on mahdollisuus vastauksen löytämiseen. Jos lukeminen ei maistu, tai päättelykyky ei toimi, sille minä en mahda mitään.

      Tuon kirjoitussarjan lukemiseen menee aikaa vain pieni murto -osa verrattuna siihen mitä sen kirjoittamisen taustatyö on vaatinut. Vaihtoehtoisesti voit lukea vaikka Michael Tsarionin kirjat The Irish Origins of Civilization osa 1, ja Atlantis, Alien Visitation and Genetic Manipulation, joissa aihetta käsitellään jo vähän kattavammin. Nämä kirjat tiivistävät puolestaan sitä tietoa, mitä mm. L.A. Waddell, Lewis Spence ja Conor MacDari ovat tarjonneet kirjoissaan.

      Poista
  11. Vappupäivähän on hyvinkin mielenkiintoinen ns. "mustien okkultistien" piireissä. Sillon päättyy 40 päivän season of sacrifice joka alkaa kevätpäivänseisauksesta 322...

    VastaaPoista