lauantai 27. joulukuuta 2014

Astro-teologia - osa 3: Aikakausien symbolit

Oletteko koskaan ihmetelleet miksi kristinuskossa käytetään niin paljon kala-symbolia? Tai miksi muinaiset jumalhahmot kuvattiin joskus pässeinä tai härkinä?

Moni vain kohauttaa olkiaan nähdessään näitä symboleja, koska olemme kadottaneet kykymme ymmärtää uskontojen astrologista taustaa. Kaikki uskonnot ovat astrologiaa muodossa tai toisessa.

Tämä tarina on useita tuhansia vuosia pitkä. Aloitetaan atonistien arkkivihollisesta Amon aurinkojumalasta. Muinaisessa Egyptissä Amonin vanha symboli oli härkä. Kun Raamatun tarinassa Mooses raivostui israelilaisten tekemästä kultaisesta härästä / vasikasta, se oli raivoa Amonin ikivanhan symbolin palvonnasta. Raamattu tosin ei kerro mitä jumalaa kultainen vasikka edustaa, koska Aton-kultti ei halua paljastaa menneisyyttään Egyptissä.


Amon härkänä. Pään päällä aurinkokiekko ja otsalla käärme (Tähdistö-kultti).


Amon kuvattiin häräksi aikana, jolloin oli Härän aikakausi. Maan akselin "vaappumisen", eli prekession, takia tähtikartta "liikkuu" yhden asteen 72 vuodessa. Astrologinen eläinrata on jaettu 12 osaan, joten yksi eläinratamerkki on 30 astetta. Kun puhutaan vaikka Härän aikakaudesta, sillä tarkoitetaan aikaa jolloin aurinko nousee Härän tähtimerkistä. Yhden tähtimerkin aikakauden kesto on 30 astetta x 72 vuotta, eli 2160 vuotta. Tosin aurinko on niin iso taivaankappale, että se on aina aikakausien siirtymävaiheessa noin puolentoista asteen (noin 100 vuotta) ajan kahdessa tähtimerkissä yhtä aikaa. Esimerkiksi juuri nyt elämme tällaisessa siirtymavaiheessa.


Prekessio


Nämä tähtimerkkien aikakausien vaihtelut näkyvät hallitsevien jumalten symboleissa. Amon kuvattiin Härän aikakaudella härkänä. Kun aikakausi vaihtui ja siirryttiin Oinaan aikakauteen, Amon päivitettiin aikakautta vastaavaksi kuvaamalla hänet käyräsarvisena pässinä.


Amon pässinä. Mukana taas aurinkokiekko ja käärme.


Kun kreikkalainen korkekulttuuri alkoi nousta Oinaan aikakaudella, heidän jumaltarustoon ilmestyi jumala nimeltä Zeus Amon, joka oli siis kreikkalainen versio Egyptiläisestä Amonista. Hänetkin kuvattiin pässinsarvisena hahmona.


Zeus Amon pässinä.


Mithras-kultin erittäin tunnetty symboli Mithras tappaa härän on vertuskuva Härän aikakauden päättymisestä.


Mithras, aurinkojumala, tappaa härän. Aurinko poistuu härän tähtimerkistä.


Vanhan testamentin tarinat sijoittuvat pitkälti Oinaan aikakauteen. Ei ihme, että Vanhan testamentin Jumalalle piti jatkuvasti antaa uhrilahjoina pässejä ja lampaita. Niin ja kuvattiinhan Vanhan testamentin hahmot usein "paimenina".


Jumala pyysi Aabrahamia uhraamaan poikansa Iisakin.
"Eivaiskaa! Se oli läppä hei! Tossa on toi pässi - uhraa se."


Kun Oinaan aikakausi päättyi, siirryttiin Kalojen aikakauteen. Oli aika taas päivittää jumalten symbolit. Luotiin uusi jumalhahmo nimeltä Jeesus, jonka tarinassa näkyy aikakausien vaihtuminen. Jeesus oli syntyessään "Jumalan karitsa" (Oinas) ja myöhemmin "ihmisten kalastaja" (Kalat).

Toki on mahdollista, että Jeesuksen hahmo perustuu (löyhästi) johonkin historialliseen hahmoon, joka opetti pyyteetöntä rakkautta. Mutta kristinuskossa Jeesus on enemmän symboli kuin historiallinen henkilö. Ehkäpä juuri sen takia Jeesuksen opetusten ydin tuntuu olleen kirkolle niin vaikea ymmärtää: "Tee toisille niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän."  


Kirkon inkvisitio toteuttamassa Jeesuksen opetusten ydintä:
"Tee toisille niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän."  


Kalojen aikakaudella syntyneessä kristinuskossa kalat ovat keskeisessä osassa.


Jeesus-kala, Iktys

Jeesus ja Pietari: "Nyt muuten tulee fisua! Ja paljon!"

Paavin kalanpää-hattu on otettu suoraan Dagonilta.

"Ai kaksi kalaa ja viisi leipää? Joo kyllä se riittää!"


Juuri nyt elämme siirtymäkautta Kalojen tähtimerkistä Vesimiehen tähtimerkkiin. Aurinko ei ole vielä kokonaan Vesimiehen tähtimerkissä, mutta siirtyy koko ajan enemmän sen puolelle. Tämä tarkoittaa sitä, että "Eliitin" on aika päivittää symbolikuvastoaan enemmän Vesimies-aiheiseksi. Vesimies vaikuttaa tässä ajassa alitajuntaan paremmin kuin Kalat.


Vesimies, joka muuten oli alunperin nainen

Tarotissa Tähti edustaa Vesimiestä alkuperäisessä naisellisessa muodossaan.


Miten tämä Vesimies-teeman lisääntyminen sitten näkyy? Uskonto ei ole enää nykyään niin suuressa osassa ihmisten päivittäistä elämää, että sitä kautta voisi tavoittaa suuria massoja. Uskonnon sijaan käytetään tehokkaampia kanavia.

Muistatteko mitä aiemmin tänä vuonna tapahtui?


Bill Gates ja Ice Bucket Challenge

Mark Zuckerberg ja Ice Bucket Challenge

Anne Hathaway ja Ice Bucket Challenge

Justin Bieber ja Ice Bucket Challenge

Donatella Versace ja Ice Bucket Challenge


Ja kun julkkikset tekevät jotain tällaista, ei mene kauaa kun siitä tulee muoti-ilmiö.

Monkey see - monkey do.


"Vesimiehet" 

"Vesimiehet"

"Vesimiehet"


Jos aiemmin symbolien kanavana käytettiin temppeleitä tai kirkkoja, nykyään siihen käytetään esimerkiksi sosiaalista mediaa.

Osataan tätä Vesimies-teemaa käyttää politiikassakin. Poliitikot esiintyvät mielellään median edessä niin, että heidät yhdistetään Vesimies-symboliin.


Hillary Clinton kaataa vettä Buddha-patsaan päälle.

Obama "Vesimiehenä"

Poliitikkojen PR- tiimissä ymmärretään Vesimies-teeman voimakas vaikutus alitajuntaan.
Lehtikuvassa Brasilian presidentti Dilma Rousseff.

Poliitikkojen lehdistötilaisuuksissa voi nähdä hyvin usein vedenkaatorituaalin.


Mainonnassa vasta vettä lotrataankin! Näitä esimerkkejä on aivan loputtomasti. Esimerkiksi pullotettu vesi myy hyvin, koska sitä on helppo myydä alitajunnalle voimakkaan tähän aikakauteen liittyvän symboliikan kautta.


Vesi myy paremmin, kun sitä kaataa mainoksissa...

... tai jos sitä vähän roiskuu.
Huomatkaa auringonsäteet pullonsuun takana: Aurinko Vesimiehen merkissä.

"Vesimies"

Vesi-teemaa käytetään mainoksissa monilla luovilla tavoilla.

Tässä mainoksessa näkyy kahden aikakauden siirtymävaihe:
Roiskuva vesi yhdistettynä Kalat-symboliin naisen vyötäröllä.


Vesi ja "liike"

Vesi ja kosmetiikka

"Vesimies" myy suihkusaippuaa. Taustalla tietenkin auringonnousu.


Ennustan, että näitä Vesimies-aiheisia mainoksia, muoti-ilmiöitä, rituaaleja ja erilaisia kampanjoita tullaan näkemään tulevina vuosina yhä enemmän ja enemmän.


2 kommenttia:

  1. Ja "eliitin" piruparat haluaisivat Koskenkorvan viinatehtaan mydä ulkomaille, samalla saisivat Suomen suurimman pohjavesialueen haltuunsa ja hällä väliä, vaikka eivät kossua enää koskaan keittäisi, kunhan puhdasta jäätikön vettä saavat pakattua pulloihin.

    http://www.iltalehti.fi/talous/2015050319620796_ta.shtml

    "Amerikkalaiset ovat lisäksi puristaneet Suomelta salaisen erityisehdon. Jos valtio myy Altian tai Koskenkorvan-tehtaan, Brown-Formanilla on oikeus lunastaa tehdas.
    Brown-Formanille ehto on erittäin tärkeä. Mainonnassaan ja markkinoinnissaan yhtiö nimittäin vakuuttaa, että votka valmistetaan suomalaisesta ohrasta ja puhtaasta "jäätikön" vedestä. Brown-Forman voi lunastaa tuon mielikuvalupauksen vain valmistuttamalla viinan Suomessa. Amerikkalaiset eivät aio luopua Koskenkorvan-tehtaasta. Tarvittaessa he marssivat tislaamoon uusina omistajina ja alkavat määrätä. Amerikkalaiset eivät välttämättä ole kiinnostuneita jatkamaan Koskenkorva-merkkisen pienen suomalaisviinan valmistamista tai kehittämään tehtaan rehu- ja tärkkituotantoa, kuten Altia nykyisin tekee."

    VastaaPoista
  2. Kaikki eläinradan merkit ovat eri kokoisia, eivätkä tasan 30 asteen kokoisia, näinollen aurinko on tietyssä merkissä eri pituisen ajanjakson. Minusta tuntuu pahasti siltä, että tässäkin massoja kusetetaan, kun taas oikeat astrologit käyttävät todellisia tähtien asentoja laskelmissaan ja suunnitelmissaan.

    VastaaPoista