sunnuntai 14. tammikuuta 2024

Symbolien Helsinki - osa 13: Leijona


Tämä on Liisa Väisäsen Symbolien Helsinki -kirjaa käsittelevän kirjoitussarjan kolmastoista osa. Edelliset osat, jotka kannattaa lukea ensin (erityisesti ensimmäinen):

  1. Portinvartija Liisa Väisänen
  2. Harppi ja suorakulma
  3. Silmä
  4. Jachin & Boaz
  5. Hermes
  6. Pyramidi
  7. Kaksipäinen kotka
  8. Lakikivi
  9. Illuminati
  10. Aurinko
  11. Tarot
  12. Astrologia


https://www.citylehti.fi/liisa-vaisasen-uutuuskirja-symbolien-helsinki-johdattaa-paakaupungin-historiallisten-rakennusten-salaisuuksiin/


Edellisessä osassa nähtiin, miten Väisänen pyrkii piilottamaan lukijoiltaan Helsingin katukuvasta löytyvää astrologista symboliikkaa. Kirjoituksessa ei käsitelty yhtään esimerkkiä siitä, miten Väisänen esittelee Helsingin runsasta leijonasymboliikkaa. Aihe tarvitsee laajuutensa takia kokonaan oman kirjoituksen.

"Eliitin" näkökulmasta Leijona on astrologisen eläinradan kenties tärkein merkki. Tämä johtuu siitä, että Leijonan hallitseva planeetta on Aurinko. Tämän takia aurinkoa edustavasta leijonasta on tullut Aton-kultin tunnus. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Leijona.


Leijona


Sivuilla 38 ja 39 Väisänen esittelee Ässä-rykmentin muistomerkin, jossa on leijona. Väisäsellä on leijonasta paljon sanottavaa, mutta hän jättää kokonaan mainitsematta symboliikan yhteyden aurinkoon, astrologiaan tai Aton-kulttiin.


Sivu 38


Sivu 39


Sivulla 39 on infolaatikko otsikolla Kotka, lilja ja leijona. Tekstissä puhutaan vaakunoiden heraldisesta symboliikasta, jossa leijonalla on iso rooli. Väisänen mainitsee ohimennen vapaamuurareille tärkeän Salomonin temppelin, jonka sisäänkäyntiä koristi leijonat. Tosin tässä kohtaa Väisänen ilmeisesti tekee pienen virheen. Käsittääkseni leijonat eivät koristaneet Salomonin temppelin sisäänkäyntiä, vaan Salomonin valtaistuinta. Leijonia ja muita eläimiä toki löytyi Salomonin temppelin pihan pesualtaiden koristeluista

Väisänen kuitenkin mainitsee atonistien Juudaan leijonan - tosin atonismista hän ei tietenkään sano mitään. Kertomatta myös jää, että juuri Juudaan leijona (eli varhaisten Egyptistä pois potkittujen atonistien tunnus) on alkuperä aatelisten ja monarkkien vaakunoissa usein esiintyvälle heraldiselle leijonalle. Aurikosymboliikasta ja atonismin historiasta Väisänen vaikenee täysin. 


Sivu 39


Salomonin valtaistuin ja leijonakoristeet


Juudaan leijona


Sivulla 141 Väisänen puhuu Korkeavuorenkatu 21:n lakikivestä, jossa on leijona. Taas tarjoillaan eksosteerista liirumlaarumia: "Lakikivet on tässä talossa koristeltu leijonilla. Leijona tuo arvokkuutta ja uskottavuutta."

Auringosta, Aton-kultista ja astrologiasta Väisänen vaikenee täysin.


Sivu 141


Sivulla 160 Väisänen esittelee Nervanderinkatu 12:n leijonan, jolla on rengas suussa: "Leijonan suussa on rengas. Malli on otetttu vanhojen palatsien soihtutelineestä, joissa renkaan varaan laitettiin soihtu valaisemaan katua ja sisäänkäyntiä."

Väisänen antaa ymmärtää, että rengasta suussaan pitävällä leijonalla ei ole mitään tekemistä astrologisen symboliikan kanssa, ja että se on vain muisto soihtutelineistä. 

Ei siinä mitään symboliikkaa ole!

Leijona on aurinkosymboli ja rengas saturnussymboli. Saturnus tunnetaan myös nimellä musta aurinko. Tällainen symboliikka kuvaa atonistisen "Eliitin" dualistista ajattelutapaa, jonka mukaan auringolla on kaksi puolta. On puhtoinen ja hyveellinen puoli, kuten kreikkalaismytologian Apollo, ja pimeä ja paheellinen puoli, kuten kreikkalaismytologian Dionysos. (Molemmat oavt auringonjumalia.) 

Atonistien luomassa kristinuskossa auringon hyveellistä ja kirkasta puolta edustaa Jeesus ja paheellista ja pimeää puolta Lucifer. Atonismi on tietyssä mielessä luciferismia, jossa keskitytään nimenomaan auringon pimeään puoleen. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Lucifer.

Aton-kultin historiaan kuuluu myös niin sanottu Is-Ra-El-fuusio, jossa kuuta, aurinkoa ja saturnusta palvovat kultit yhdistivät voimansa. Tässä talossa aurinkoa edustaa leijona, saturnusta leijonan suussa oleva rengas, ja kuuta seinästä ja katolta löytyvät lunetit. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Israel.


Sivu 160


https://fi.wikipedia.org/wiki/Lunetti


Sivujuonteena mainittakoon, että samanlainen leijona, jolla on rengas suussa, löytyy myös vapaamuurari Walter Runebergin tekemästä Senaatintorin Aleksanterinpatsaasta.


Leijona ja rengas Senaatintorin Aleksanterinpatsaassa


Sivulla 172 Väisänen puhuu Suomenlinnan tykkien päällä olevasta leijonasta, ja tarjoilee lukijoilleen vanhan tutun eksoteerisen selityksen Suomen leijonan miekoista: "Suomen leijona heiluttaa läntistä lyhyttä miekkaa ja seisoo sapelin, itäisemmän aseen päällä. Sen alkuperästä on kiistaa, mutta se on saanut merkityksensä Suomen asemasta lännen ja idän välissä."

Väisänen jättää mainitsematta esoteerisen symboliikan, joka liittyy jälleen kerran astrologiaan. Leijonan kädessä oleva miekka edustaa Oinasta ja jalkojen alla oleva miekka Vaakaa. (Leijona tasapainoilee miekan päällä.) Sama symboliikka löytyy tarotin Oikeudenmukaisuus-kortista, jossa naisen toisessa kädessä on Oinasta edustava miekka ja toisessa Vaaka. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Miekat Suomen vaakunassa.


Sivu 172


Oikeudenmukaisuus


Oinas ja Vaaka ovat eläinradan vastakkaisilla puolilla.
Toinen on kevätpäiväntasauksen ja toinen syyspäiväntasauksen merkki.


Sivulla 171 on maininta Suomenlinnan leijonasta, jolla on miekka kädessä. Väisäsen mukaan tämä symboliikka liittyy "rohkeuteen ja valtaan".

Kenen valtaan, Liisa? Kenen?

Poliisin logosta tuttu leijona ja miekka edustavat Leijonaa/Aurinkoa ja Oinasta/Marsia, mutta tästä Väisänen vaikenee täysin. Symboliikan voi tulkita niin, että tässä on Aurinko Oinaan merkissä, millä viitataan kevätpäiväntasaukseen ja Aton-kultin syntyyn Oinaan aikakaudella. Sama symboliikka löytyy mm. Skull and Bones -salaseuran logosta. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Suomen poliisi - Aton-kultin palvelijat.


Sivu 171


Sivulla 135 Väisänen esittelee Vanhan kauppahallin symboliikkaa. Leijonan päästä Väisänen toteaa: "Antefiksin alapuolella on leijona, suosittu voiman ja vallan symboli."

Kenen voiman ja vallan symboli, Liisa? Kenen?


Sivu 135


Sivulla 110 Väisänen esittelee Sofiankatu 4:n pylväiden päässä olevat leijonaveistokset. Kuvassa näkyy leijonan pää, jossa on selkeästi leijonan nenä ja leijonan harjakiehkurat. Silti Väisänen onnistuu jotenkin ihmeellisellä tavalla näkemään tässä käärmeen. Älkää vain uskoko omia silmiänne - uskokaa Liisaa! 

"Käärmemäinen pää vie ajatukset keskiaikaan. Ennen kaikkea romaanisessa kirkkoarkkitehtuurissa 1000- ja 1100-lukujen aikana käytettiin aihetta, jossa käärmeen kaltainen bastardi eli sekasikiö piti suussaan helmeä. Bastardien kuuluikin olla hieman pelottavia. Ne suojelivat pyhää. Helmi oli ihmisen kallein aarre, usko, jota peto auttoi varjelemaan. Kun se oli pedon suussa, kukaan ei uskaltanut siihen koskea."


Sivu 110


Käärmemäinen bastardi? Ei leijona?


Sofiankatu 4:n leijonat


Palloa otteessaan pitävä leijona on hyvin yleinen symboli ympäri maailman. Yleensä pallo on tassun alla, mutta joskus myös suussa. Aurinkoa edustavan leijonan otteessa on pallo, joka edustaa maapalloa. Kun "Aurinko pitää Maata otteessaan", sillä tarkoitetaan, että maapallo on Auringon vetovoiman otteessa, eli Auringon kiertoradalla. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Leijona ja pallo.


Leijona ja pallo Englannissa


Leijona ja pallo Tukholmassa


Seuraava osa: Karhu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti