Tämä on Liisa Väisäsen Symbolien Helsinki -kirjaa käsittelevän kirjoitussarjan kymmenes osa. Edelliset osat, jotka kannattaa lukea ensin (erityisesti ensimmäinen):
- Portinvartija Liisa Väisänen
- Harppi ja suorakulma
- Silmä
- Jachin & Boaz
- Hermes
- Pyramidi
- Kaksipäinen kotka
- Lakikivi
- Illuminati
|
https://www.citylehti.fi/liisa-vaisasen-uutuuskirja-symbolien-helsinki-johdattaa-paakaupungin-historiallisten-rakennusten-salaisuuksiin/ |
Sivulla 22 Väisänen esittelee Helsinginkatu 7:n päätykolmion, jossa on aurinko horisontissa. Kyseessä on sama rakennus, josta löytyy pyramidisymboliikkaa, jota esiteltiin osassa kuusi. Väisäsen selitys symboliikan merkitykselle: "Nouseva aurinko kertoo uskosta tulevaisuuteen."
Varmasti.
|
Sivu 22 |
Aurinko horisontissa on atonistisen "Eliitin" hyvin paljon käyttämä symboli. Koska vapaamuurarius on yksi atonismin haara, ei ole mitenkään outoa, että vapaamuurarisymboliikkaa pursuavasta Helsingin katukuvasta löytyy kyseistä symboliikkaa.
Aurinko horisontissa oli muinaisessa Egyptissä symboli, joka tunnettiin nimellä akhet. Kun egyptiläinen atonismin kantaisä faarao Akhenaton rakennutti itselleen uuden pääkaupungin, sen nimeksi tuli Akhetaton. Suomeksi tämä on "Aton horisontissa". Vapaamuurarikonteksissa aurinko horisontissa viittaa siis Aton-kulttiin ja erityisesti sen vanhaan valtakeskukseen Akhetatoniin. Toisaalta se viittaa myös Oinaan aikakauteen, jolloin Aton-kultti syntyi Egyptissä. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Ilmatar ja sotka.
|
Alkuperäisessä egyptiläisessä akhet-symbolissa aurinko on kahden vuoden tai kukkulan välissä |
|
Nykyaikainen akhet-symboli vapaamuuraritemppelissä |
|
Nykyaikainen akhet-symboli vapaamuurari George Washingtonin tuolissa |
Sivulla 48 Väisänen puhuu Saariston talon symboliikasta. Portissa olevaa akhet-symbolia Väisänen ei noteeraa mitenkään. Kuvassa näkyy myös osassa neljä esiteltyä Jachin & Boaz -symboliikkaa.
|
Sivu 48 |
Sivulla 58 Väisänen puhuu Kansallisteatterin päätykolmiosta, jossa akhet on vapaamuurarien Jachin & Boaz -pylväiden välissä. Taas selitykseksi tarjoillaan lapsellista höpöhöpöä: "Fasadin päätykolmion ylin osa on lyyra. Se kertoo, että täällä tehdään kulttuuria. Olihan lyyra Apollon-jumalan, tieteiden ja taiteiden suojelijan, symboli. Siitä hieman alaspäin sijaitseva auringonnousu kertoo ajan tilanteesta ja luottamuksesta tulevaan: tästä alkaa suomalaisen kulttuurin nousu."
Atonismista tai muinaisesta Egyptistä ei mainita mitään.
|
Sivu 58 |
Sivulla 62 akhet esiintyy kukon kanssa, joka esiteltiin aiemmin osassa viisi. Kyseessä on Kruunuhaan Wilkmanin talo.
|
Sivu 62 |
Akhet tulee vastaan myös sivulla 117, jossa puhutaan Kruunuvuorenkatu 3:n seinäkoristeesta. Väisänen puhuu jälleen kerran "luottamuksesta tulevaan". Atonista, akhetista tai muinaisesta Egyptistä ei mainita mitään.
|
Sivu 117 |
Sivulla 170 Väisänen esittelee Tamminiemen huvimajat. Toisen huvimajan päätykolmiossa on akhet. Mihin symboliikka oikeasti viittaa jätetään jälleen kerran kertomatta.
|
Sivu 170 |
Sivulla 166 puhutaan Seurasaaren vanhan kioskirakennuksen symboliikasta. Tällä kertaa kyse ei ole auringosta horisontissa, vaan taivaalla olevasta auringosta, joka lähettää auringonsäteitään alaspäin. Symboliikan tulkinta on taas taattua väisäslaatua: "Kioskin luukun molemmissa yläreunoissa on säteilevä aurinkokuvio. Aurinkosymboleita on käytetty myös skandinaavisessa mytologiassa, mutta nämä ovat erilaisia ja edustavat 1900-luvun tyyliä. Niiden symboliikka onkin käyttötarkoitukseen viittaava. Kioski tehtiin terveys- ja virvoitusjuomille, ja auringonsäteiden vaikutus on tulkittava hyvinvointiin liittyväksi."
Varmasti.
|
Sivu 166 |
Todellisuudessa symboliikka viittaa Aton-kulttiin ja muinaisegytiläiseen taiteeseen, jossa Aton kuvattiin taivaalla olevana aurinkokiekkona, joka lähettää säteensä alas maahan. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Auringonssäteet.
|
Faarao Akhenaton ja Atonin säteet |
|
Aton ja auringonsäteet vapaamuuraritemppelissä (Philadelphia) |
Sivuilla 108 ja 109 Väisänen esittelee Helsingin Tuomiokirjon reliefejä. Esittelemättä jää se reliefi, jonka symboliikka on kuin kopio Akhenatonin ajan taiteesta, jossa kontillaan oleva mieshahmo ottaa vastaan taivaalta tulevat auringonsäteet. Verratkaa alla olevia kuvia keskenään. Tuomiokirkon reliefeistä enemmän kirjoituksessa Helsingin Tuomiokirkon reliefit.
|
Tuomiokirkon reliefissä mieshahmo on kontillaan ottamassa vastaan auringonsäteet |
|
Faarao Akhenaton ottamassa vastaan Atonin auringonsäteet |
|
Sivut 108 ja 109 |
Sivulla 180 esitellään Pukinmäen aurinkosymboliikkaa sisältävä tilataideteos Aurinkolabyrintti. Väisäsen mukaan symboliikka liittyy "etsimiseen, eteenpäin menoon ja välillä eksymiseen". Väisänen jättää kertomatta, että labyrinttisymboliikka on "Eliitin" käyttämä symboli, joka liittyy niin temppeliritareihin kuin vapaamuurareihinkin. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Aurinkolabyrintti.
|
Sivu 180 |
|
Labyrintti Eastern Star -vapaamuurariorganisaation tunnuksessa |
|
Labyrintti temppeliritarien rakennuttamassa Chartresin katedraalissa |
"Freemasonry is labyrinthine. It is full of puzzles, conundrums, misspellings, corruptions, cryptic clues, and simple salutes, childish codes, contrivances, circular paths, roads that sometimes lead nowhere, walls appearing to be ten feet thick yet giving way easily to the lightest touch in the right spot, riddles to be solved, numerous passwords, an allegorical, highly symbolical, double-entendre storyline worthy of the best latter-day spy writers, protected by secret signs and symbols and a myriad of enigmas to be confronted… In the labyrinth that is Freemasonry there is a center where rests its holy grail. Many have tried to find it only to reach dead ends" - Leon Davin (The Ritual: The Greatest Story Never Told)
Sivulla 24 Väisänen kertoo Helsinginkatu 17:n siivekkään auringon symboliikasta: "Se viittaa valtaan, voimaan ja jopa jumaluuteen."
|
Sivu 24 |
Symboliikka viittaa valtaan? Kenen valtaan, Liisa? Kenen?
|
Siivekäs aurinko vapaamuuraritemppelin sisäänkäynnin yläpuolella |
|
Vapaamuurarisymboliikkaa: siivekäs aurinko |
Seuvaava osa: Tarot
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti