Tämä on Liisa Väisäsen Symbolien Helsinki -kirjaa käsittelevän kirjoitussarjan kolmas osa. Edelliset osat:
- Portinvartija Liisa Väisänen
- Harppi ja suorakulma
|
https://www.citylehti.fi/liisa-vaisasen-uutuuskirja-symbolien-helsinki-johdattaa-paakaupungin-historiallisten-rakennusten-salaisuuksiin/ |
Yksi härskeimmistä Liisa Väisäsen julkisesti esittämistä valheista nähtiin viitisen vuotta sitten, kun hän puhui Ylen Merkkien salat -ohjelmassa silmän symboliikasta. Väisänen väitti katsojille aivan pokkana, että kaikennäkevä silmä ei ole vapaamuurarien symboli. Tämä on häpeilemättömän törkeä valhe. Jokainen, jolla on silmät päässä, voi todeta Väisäsen puhuvan paksua potaskaa vain katsomalla Suomen Suurloosin logoa, tai menemällä osoitteeseen freemason.com.
|
Kaikennäkevä silmä Suomen Suurloosin logossa |
Tosiasiassa kaikennäkevä silmä on yksi tunnetuimmista vapaamuurarisymboleista. Se voidaan kuvata kolmiolla tai ilman. Väisäsen kaasuvalotuskirjassa sivulla 109 lukijoille kerrotaan muunneltua totuutta, ja väitetään, että kyse on vain ruusuristiläisten symbolista. Vapaamuurareista ei mainita mitään.
|
Sivu 109 |
|
Vapaamuurarien kaikennäkevä silmä voidaan kuvata myös ilman kolmiota. Yleensä se löytyy kuvan yläreunasta. |
Jos valittu valhe on se, että silmäsymboliikalla ei ole mitään tekemistä vapaamuurarien kanssa, siitä on pakko pitää kiinni myös kirjan muissa kohdissa, joissa käsitellään silmäsymboliikkaa. Samalla sivulla 109 on kuva Helsingin Tuomiokirkon kaikennäkevästä silmästä. Kuvatekstissä on tuttua "se on vain kristillistä symboliikkaa" -harhauttamista, johon kaikki symboliikkapropagandistit aina turvautuvat: "Sisäänkäynnin yläpuolella on kohokuva, jossa on kuvattuna kolmion sisällä oleva silmä. Kyseessä on hyvin vanha kristillinen symboli. Kolmio muistuttaa Pyhästä Kolminaisuudesta. Silmä on rakastavan isä Jumalan silmä, joka haluaa valvoa, ettei kukaan joudu harhaan."
Väisänen sanoo silmän olevan "hyvin vanha kristillinen symboli" - ikään kuin se olisi ristin tai iktys-kalan kaltainen alkukristillinen symboli kahden tuhannen vuoden takaa. Tämä ei ole ihan totta. Wikipedian mukaan kaikennäkevä silmä ilmestyi kristilliseen symboliikkaan vasta renessanssiajalla. Vanhin esimerkki kristillisen taiteen kaikennäkevästä silmästä on vasta vuodelta 1525. Toisin sanoen ensimmäiset noin 1500 vuotta kristinuskon historiasta kaikennäkevä silmä ei ollut kristillinen symboli.
Se, että nykyään kristinusko käyttää kaikennäkevää silmää, ei tarkoita sitä, että kyse olisi oikeasti kristillisestä symbolista. Silmä ilmestyi kristilliseen symboliikkaan "jostain ulkopuolelta" vasta renessanssiajalla, kun taiteilijat alkoivat ujuttaa sitä kristilliseen taiteeseen. Monet näistä taiteilijoista kuuluivat esoteerisiin salaseuroihin, kuten esimerkiksi Leonardo da Vinci.
Väisänen jättää myös kertomatta, että kyseinen tuomiokirkon kaikennäkevä silmä katsoo suoraan Senaatintorin keskellä olevaan Aleksanterin patsaaseen, johon on piilotettu vapaamuurarilogo.
|
Sivu 109 |
|
Aleksanterin patsaan jalustapatsas Valo |
|
Vapaamuurarien harppi ja suorakulma piilotettuna poikahahmon jalkoihin |
Sivulla 69 Väisänen esittelee Meritullinkatu 16:n yläosaa, jossa on oculus-ikkuna. Jostain syystä Väisänen unohtaa kertoa lukijoilleen että latinankielinen sana 'oculus' on suomeksi 'silmä'. Toisin sanoen, oculus-ikkunat ovat silmäsymboliikkaa. Lisäksi mainitsematta jää, että kyseinen "silmäikkuna" on päätykolmion (tai frontonin) keskellä. Siis silmä kolmion sisällä.
|
Sivu 69 |
|
Meritullinkatu 16:n oculus päätykolmiossa |
Sivulla 33 (mikä sattuma!) Väisänen esittelee Ihantolan talon päätykolmion, jossa on myös oculus-ikkuna kolmion sisällä. Tässä Väisänen käyttää sanaa 'ruusuikkuna' eikä sanaa 'oculus'. Silmästä tai vapaamuurareista ei mainita mitään.
|
Sivu 33 |
Oculus-ikkunat mainitaan myös sivuilla 185 ja 186, mutta näissäkään kohdissa lukijoille ei kerrota, että kyse on silmäsymboliikasta.
|
Sivu 185 |
|
Sivu 186 |
Oculus päätykolmiossa löytyy myös kirjan kansikuvasta:
|
Päätykolmiot oculus-ikkunoilla |
Seuraava osa: Jachin & Boaz
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti