torstai 14. joulukuuta 2023

Symbolien Helsinki - osa 2: Harppi ja suorakulma


Tämä on Liisa Väisäsen Symbolien Helsinki -kirjaa käsittelevän kirjoitussarjan toinen osa. Lue ensimmänen osa: Portinvartija Liisa Väisänen 


https://www.citylehti.fi/liisa-vaisasen-uutuuskirja-symbolien-helsinki-johdattaa-paakaupungin-historiallisten-rakennusten-salaisuuksiin/


Kirjassa on vain yksi kohta, jossa puhutaan vapaamuurareista, ja heidän symboliikastaan. Tämä kohta ei paljasta mitään salattua, koska kyse on Kaisaniemen Vapaamuurarin haudasta. Se on julkinen "taideteos", jonka yhteys vapaamuurareihin on yleistä tietoa. Sen symboliikasta voi puhua vapaasti. Tai siis melko vapaasti. Väisänen jättää sopivasti mainitsematta haudalla kasvavan marjakuusen ja sen symbolisen merkityksen


Vapaamuurarin hauta ja marjakuusi


Väisäsen hautaa koskeva teksti on hieman erikoinen, koska se väittää, että emme voi olla varmoja, kuuluiko tähän haudattu henkilö vapaamuurareihin. Hieman kummallinen toteamus. Vapaamuurarin hauta, mutta emme tiedä, oliko hän vapaamuurari? 

Loogista.

Tämä ilmeisesti liittyy siihen, että tekstissä yritetään häivyttää Walhalla-seuran yhteys vapaamuurareihin. Walhalla-seura oli ensimmäinen tai yksi ensimmäisistä Illuminati-looseista Suomessa. Illuminati on vapaamuurariliikkeen suojissa toimiva salaseura salaseuran sisällä, joka näiden kaiken maailman liisaväisästen mukaan lakkautettiin 1700-luvun lopulla. Tämä väite on valhe.


Sivu 52


Viereisellä sivulla on vapaamuurareja koskeva infolaatikko, joka on melkoista vapaamuuraripropagandaa. Sisällöstä voi päätellä, että Väisäsen suhtautuminen vapaamuurareihin on täysin kritiikitöntä. Hän mm. kertoo "vapaamuurarien tähtäävän paremman maailman kehittämiseen". Sitten hän ihmettelee, miten vapaamuurareita pidetään Suomessa "lähes salaseuran kaltaisena järjestönä". Koko infolaatikon sisältö on todella paksua propagandaa, mikä ei tietenkään yllätä, jos ottaa huomioon kirjan tilaajat.


Sivu 53


Tässä kohtaa on oleellista esittää kysymys: Puhuuko tässä objektiivisesti asiaa tarkasteleva tutkija? Vai itse vapaamuurareihin kuuluva jäsen, joka puolustaa omiaan? (Kyllä, myös naiset voivat olla jäseniä.

Sivulla 52 Väisänen kertoo vapaamuurarien logon symboliikasta: "Vapaamuurareiden symboleista tunnetuimmat ovat tässäkin esiintyvät kulmaviivain ja harppi. Ne symboloivat sääntöjä ja toisaalta vapautta niistä. Harppia voi itse säätää, kulmaviivainta ei. Kuten yleisemminkin ruusuristiläisissä järjestöissä nämä symbolit kertovat sääntöjen tarpeellisuudesta mutta myös luovuuden vapaudesta. Ihmisen taito on yhdistää ja mitata rajoja ja vapautta sopivasti toisiinsa."


Sivu 52



Väisäsen on pakko tuottaa tällaista eksoteerista höpöhöpöä, jotta symboliikan oikea esoteerinen merkitys saataisiin piilotettua. Todellisuudessa vapaamuurarilogon harppi ja suorakulma edustavat muinaisegyptiläistä jumalparia Geb ja Nut. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Vapaat muurarit


Geb (maassa) ja Nut (tähtitaivas)


Tähtitaivasta edustavan Nut-jumalattaren symbolinen yhteys harppiin näkyy sivulla 179 esiteltävässä taideteoksessa Harppi ja tähdet, jonka nimi jo kertoo kaiken oleellisen. Teoksessa on vapaamuurarilogon harpin lisäksi astioita, joissa on tähtiä. Vaikka Väisänen puhui sivulla 52 vapaamuurarien harpista, jostain kumman syystä tämän teoksen yhteydessä hän ei mainitse vapaamuurareista mitään. Myöskään Nut-jumalatarta ei mainita. Sen sijaan Väisänen tarjoilee lukijoilleen kaunopuheista diipadaapaa, jolla lukijoita harhautetaan sopivasti. 


Sivu 179


Väisänen puhuu kyllä tähtitaivaasta sivulla 183, mutta Nut-jumalattaresta tai vapaamuurarien harpista ei tietenkään mainita mitään.


Sivu 183


Sivulla 98 Väisänen puhuu Ateneumin julkisivun päätykolmion symboliikasta. Kovasti löytyy kerrottavaa kaikesta muusta, paitsi niistä vapaamuurarien harpista ja suorakulmasta, jotka teokseen on vaivihkaa ujutettu. Tälläkään kertaa ilmeisestä vapaamuurarisymboliikasta ei mainita mitään. Kuten ei myöskään kerrota Ateneumin nimen symboliikasta

Sen sijaan Väisänen puhuu päätykolmion naishahmosta, ja sanoo sen olevan Kybeles-jumalatar. Tämä ei pidä paikkaansa. Todellisuudessa hän on Tyche-jumalatar, jolla on myös yhteys vapaamuurarisymboliikkaan. Hän pitää käsissään Konstantinus Suuren kahta kruunua (Itä- ja Länsi-Rooma). Konstantinus Suuren tunnus oli vapaamuurarisymboliikasta tuttu kaksipäinen kotka. Tällä tavalla kahden kruunun kanssa kuvattu Tyche on ikään kuin "symbolisynonyymi" kaksipäiselle kotkalle. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Ateneumin vapaamuurarisymboliikka


Sivu 98


Vapaamuurarien harppi ja suorakulma
Ateneumin päätykolmiossa


Tyche kruunaa Konstantinuksen


Sivulla 93 Väisänen esittelee Lönnrotinkatu 3:n sisäänkäynnin yläpuolella olevaa symboliikkaa. Kuvassa näkyvät jälleen vapaamuurarien harppi ja suorakulma, mutta vapaamuurareista ei mainita mitään. Harpin ja suorakulman yläpuolella oleva vapaamuurarien Royal Arch -symboliikka sivutetaan täysin. Lisäksi kuva on rajattu niin, että vapaamuurarisymboliikasta tutut Jachin & Boaz -pylväät jäävät piiloon. Lönnrotinkatu 3:n sisäänkäynnin symboliikkaa on esitelty tarkemmin kirjoituksessa Lönnrotinkatu 3.


Sivu 93


Laajempi kuva paljastaa, että sisäänkäynnin ympärillä on
vapaamuurarisymboliikasta tutut Jachin & Boaz -pylväät.
Katunumero 3 sopii teemaan myös mainiosti. Alkuperäisessä
vapaamuurarien astejärjestelmässä oli kolme astetta.
Kuvassa näkyy sopivasti myös "kolme askelmaa".


Mielenkiintoista on myös se, mitä Väisänen jätti kirjasta pois. Jostain kumman syystä hän ei halunnut mainita mitään yhdestä Helsingin tunnetuimmasta patsaasta, jossa on vapaamuurarisymboliikkaa. Kyse on Senaatintorin Aleksanterin patsaasta, jonka yhteen jalustapatsaaseen vapaamuurari Walter Runeberg piilotti taitavasti melko huomaamattoman vapaamuurarilogon. 

Patsas on täynnä mielenkiintoista symboliikkaa, se on yksi Helsingin hienoimmista veistoksista, ja se on erittäin keskeisellä paikalla. Silti se jätettiin kirjasta pois kokonaan. 


Aleksanterin patsaan jalustapatsas Valo


Vapaamuurarien harppi ja suorakulma piilotettuna poikahahmon jalkoihin


Poikahahmosta löytyy itsenäinen teos kaupunginmuseosta
http://tajunta.net/blog/vapaamuurarisymboliikkaa-kaupunginmuseossa/


Jos Väisäsen tarkoitus olisi oikeasti valistaa lukijoitaan Helsingin katukuvassa näkyvästä symboliikasta, hän esittelisi kirjassaan tämän patsaskokonaisuuden, ja sen runsaan symboliikan. Mutta koska Väisäsen tehtävä on suojella vapaamuurarien salaisuuksia, tällaiset "hyvien veljien" kannalta kiusalliset esimerkit sivuutetaan kokonaan. 

Myös Töölönkatu 11-15:n vapaamuurarilogo jätetään esittelemättä. Mutta se tuskin yllättää ketään.


Vapaamuurarien harppi ja suorakulma ikkunan yläpuolella


Seuraava osa: Silmä

1 kommentti:

  1. Tuli mieleen että mahtaisikohan luku 666 löytyä tuosta harppi, suorakulma, G -logosta?

    https://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.com/2014/12/astro-teologia-osa-5-pedon-luku.html

    Koitetaas, nyt tulee huuruista settiä:

    Maapallo on 23,5 asteen kulmassa Aurinkoon nähden. Kravun ja Kauriin kääntöpiirien välillä on siis 47 leveysastetta (vaikka käytettäisiin 23,4 asteen kulmaa pyöristyy ero silti 47 asteeseen. Pedon luvun kommenteissa oli huomiona 90-23,4 = 66,6). Mitä jos asetetaan harppiin 47 astetta?

    Tällöin harpin ja suorakulman, ympyrän ja neliön, taivaan ja maan, feminiinin ja maskuliinin jne. liitoksi muodostuu:

    47+90 = 137 (33. alkuluku)

    Englantilaisissa aakkosissa on 26 kirjainta. Jos hypätään lopusta alkuun ja lähdetään ns. toiselle kierrokselle, niin G = ?

    Harpin ja suorakulman kärjet muodostavat kaksi X-kirjainta. X on englantilaisten aakkosten kolmanneksi viimeinen kirjain, joten XX = ?

    XX on myös kaksi ristiä, joten tästä saadaan myös viime syyspäiväntasauksena kirjoitetussa kommentissa mainitut kaksi kuutiota = 4320 astetta = 4320 minuuttia = kolme päivää (Aurinko kolme päivää kuolleena, kauris, saturnus, psychic death)

    http://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.com/2015/03/aton-kultti-osa-18-tuplaristi-ja-kala.html


    http://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.com/2014/12/astro-teologia-osa-2-kuolleista-noussut.html


    http://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.com/2015/01/astro-teologia-osa-9-saturnus-kultti.html

    https://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.com/2018/02/ykn-agenda-2030-ja-symbolibingo.html

    Jos piirretään neliöity ympyrä, asetetaan kellotaulu taustalle ja vedetään keskustasta suorat viivat (viisarit) kohti kulmia ympyrän ja neliön leikkauskohtiin, niin viisarit osoittavat kohti kymmentä vasemmalla ja kohti kahdeksaa oikealla (10:08). Tästä saadaan neliön ympyröimisen luku 1008 (Jos vaikka googlaa kellon tai käy kelloliikkeessä, niin melko usein ne osoittavat aikaa 10:08, niin viisaritaulussa kuin digitaalisestikin. Kysyin kerran liikkeessä miksi kaikki kellot näyttävät 10:08, niin vanha mies ei osannut sanoa, oli jopa aika ymmällään)

    Tuossa Harppi ja Suorakulma -logossa (+ G) näyttäisi olevan luku 33 ainakin kolmeen kertaan. Numerosta 33 saadaan numerologisesti kabbalistisilla leikeillä johdettua piin likiarvo (3,14 = 314), eksponentiaalinen kasvu (Neperin luku e = 2,718 = 272 ), ja kultainen leikkaus (1,618 = 162). Saattavat nuo vakiot luonnossakin esiintyä.

    Sitten voidaan ynnäillä:

    1008+137+4320+33+162+272+314 = 6246

    Ok, mitä sitten?

    Luvun 6246 jakajien (proper divisors) summa on 7326 = 11*666

    Hiukan piti kaivaa mutta saatiinhan se Pedon luku sieltä.

    Kokeillaan lisätä vielä tuo 666 tuohon 6246:een:

    6246+666 = 6912 = 8*864 (Kahdeksan * Aurinko). Oliko jollain Tarot pakkaa?

    https://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.com/2021/11/aino-kalojen-parissa.html

    p.s. Vuorokaudessa on 24 tuntia, tunnissa 60 minuuttia ja minuutissa 60 sekuntia

    2+4 = 6
    6+0 = 6
    6+0 = 6

    24*60*60 = ?

    VastaaPoista