Tämä on Liisa Väisäsen Symbolien Helsinki -kirjaa käsittelevän kirjoitussarjan kahdestoista osa. Edelliset osat, jotka kannattaa lukea ensin (erityisesti ensimmäinen):
- Portinvartija Liisa Väisänen
- Harppi ja suorakulma
- Silmä
- Jachin & Boaz
- Hermes
- Pyramidi
- Kaksipäinen kotka
- Lakikivi
- Illuminati
- Aurinko
- Tarot
https://www.citylehti.fi/liisa-vaisasen-uutuuskirja-symbolien-helsinki-johdattaa-paakaupungin-historiallisten-rakennusten-salaisuuksiin/ |
Edellisessä osassa nähtiin, miten Väisänen pyrkii kirjassaan piilottamaan lukijoiltaan kaikki esimerkit tarot-symboliikasta, jota Helsinki on pullollaan. Tässä osassa näemme, miten Väisänen tekee saman astrologiaan viittaavalle symboliikalle. Tarot ja astrologia ovat sisaroppeja, jotka ovat vapaamuurarien erityisen kiinnostuksen kohteena. Näemmä nämä vapaamuurarien suosimat esoteeriset opit ovat aiheita, joista Väisäsen täytyy vaieta.
Sivulla 148 Väisänen puhuu Eduskuntatalon pylväistä, ja siitä miten alkuperäisessä suunnitelmassa niitä oli 12: "Pylväiden lukumäärää vaihdettiin suunnitteluvaiheesta rakentamiseen. Alkuperäisessä suunnitelmassa oli pylväitä symbolisesti kaksitoista, joka olisi viitannut 12 Israelin kansaan ja 12 apostoliin. Rakennusteknisistä syistä niiden lukumäärä muutettiin ja lukusymboliikka jäi pois."
Väisänen väittää aivan pokkana, että luku 12 viittaa Israelin kansoihin ja apostoleihin. Esoteerisessa symboliikassa luku 12 viittaa käytännössä aina astrologiaan ja eläinradan 12 merkkiin. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Eläinrata ja luku 12.
Sivu 148 |
Sivulla 86 Väisänen esittelee Fredrikinkatu 34:n symboliikkaa, jossa näemme kaksi kalaa. Symboliikka viittaa ilmiselvällä tavalla astrologiseen Kalojen merkkiin, mutta Väisänen sivuuttaa asian täysin: "Kahden kalan välissä kohoaa snapsilasi. Tämä on selvä viittaus anniskeluyhtiön toimialaan."
Selvä viittaus. Selvähän se.
Sivu 86 |
Kalat |
Seinäkoristeessa on myös ripaus tarotia. Tarotin maljat edustavat eläinradan vesimerkkejä, eli Rapua, Skorpionia ja Kaloja. Monissa tarot-pakoissa maljojen korteissa näkyy kaloja.
Maljojen lähetti Rider-Waite-pakassa |
Maljojen II Marseille-pakassa |
Sivulla 68 on myös Kalojen merkkiin viittaavaa astrologista symboliikkaa, kun Väisänen esittelee Maneesikatu 2:n seinäkoristeen. Kuvassa näkyy kaksi koristeltua laattaa, jotka ovat toistensa peilikuvat. Molemmissa laatoissa on kalansuomuja. Ovela tapa viitata kahden kalan symboliikkaan. Tätä ei Väisänen kuitenkaan noteeraa mitenkään. Sen sijaan hän johdattelee lukijansa näkemään kuvassa kalevalaista symboliikkaa.
Sivu 68 |
Sivulla 91 Väisänen esittelee Lönnrotinkatu 5:n patsaita. Symboliikka viittaa eläinradan merkkiin Kaksoset, mutta Väisänen sivuuttaa asian täysin. Kaksosten välissä olevasta patsaasta hän sanoo: "Heidän elämänsä pylväs on vielä keskeneräinen, vasta rakenteilla."
Pylväs on "keskeneräinen"? Vai kenties sittenkin murtunut?
Murtunut pylväs tai pilari on vapaamuurarien symboli kuolleelle veljelle. Rakennus on henkivakuutusyhtiön talo. Vapaamuurarien murtuneen pylvään symboliikasta enemmän kirjoituksessa Nordenskiöldin muistomerkki.
Sivu 91 |
Kaksoset |
Vapaamuurarisymboliikkaa: murtunut pylväs |
Sivulla 127 on infolaatikko otsikolla Minotauros. Väisänen kertoo lyhyesti Minotauroksen myytin, mutta jättää kertomatta sen kaikkein olennaisimman yksityiskohdan, johon koko myytti pohjautuu. Minotauroksen symboliikka tulee astrologiasta.
Minotauros, tai Minotaurus, on syntynyt kahden sanan yhdistelmästä Gemini (Kaksoset) ja Taurus (Härkä). Nimi kuvaa yli 6000 vuotta sitten tapahtunutta astrologista siirtymävaihetta Kaksosten aikakaudesta Härän aikakauteen. Maan prekession takia yhden merkin aikakausi ("Great Month") kestää 2160 vuotta. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Aurinkolabyrintti.
Vastaavanlainen astrologisten aikakausien siirtymävaihe näkyy myös kristittyjen Jeesus-myytissä. Ensin Jeesus on syntyessään "Jumalan karitsa" (Oinas) ja myöhemmin aikuisena "Ihmisten kalastaja" (Kalat). Jeesus-myytin syntyaika osuu juuri Oinaan ja Kalojen väliseen siirtmävaiheeseen. Astrologisista aikakausista enemmän kirjoitukssa Aikakausien symbolit.
Sivu 127 |
Sivuilla 118 ja 119 Väisänen puhuu pylvässymboliikasta ja korinttilaisen pylvästyypin kapiteelin akanttikoristeista. Samassa yhteydessä hän mainitsee oinaansarvet: "Tämän lisäksi pylvään kapiteelissa olevat oinaansarvia muistuttavat versot nähtiin uhrin symbolina, oinashan oli uhrieläin."
Näin Väisänen onnistuu jälleen puhumaan astrologisesta symboliikasta mainitsematta astrologiasta mitään. Oinaansarvet korkean pylvään päässä liittyvät luonnollisesti tähtitaivaaseen ja Oinaan merkkiin.
Oinas on atonistiselle "Eliitille" erityisn merkityksellinen, koska atonismi syntyi Oinaan aikakaudella.
Sivu 118 |
Sivu 119 |
Oinaansarvia pylväiden kapiteeleissa |
Oinas |
Samanlainen esimerkki oinaansarvista tulee vastaan sivulla 156, kun Väisänen puhuu Ostrobotnian talon symboliikasta. Astrologiasta ei tietenkään mainita mitään.
Sivu 156 |
Sivulla 179 Väisänen esittelee teoksen Harppi ja tähdet. Väisäsellä on teoksesta paljon sanottavaa, mutta hän jättää kokonaan mainitsematta teoksen vapaamuurarisymboliikan (harppi) ja astrologisen symboliikan. Teoksessa on kaksi astiaa, jotka tasapainoilevat. Symboliikka viittaa ilmeisellä tavalla Vaa'an merkkiin. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Harppi ja tähdet.
Sivu 179 |
Vapaamuurarisymboliikkaa: vaaka (kaksi astiaa) |
Jos Väisänen olisi oikeasti halunnut esitellä kirjassaan Helsingin katukuvan salattua symboliikkaa, hän olisi myös esitellyt patsaan Arcum tendit Apollo, joka kuvaa ilmeisellä tavalla Jousimiehen merkkiä. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Arcum tendit Apollo.
Arcum tendit Apollo |
Jousimies |
Esittelemättä jäi myös teoksen Pro Teekkari astrologiaan viittaava symboliikka. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Pro Teekkari.
Pro Teekkari -teoksessa on 12 "sektoria" |
Samoin jäi esittelemättä patsas Vedenkantaja, jonka symboliikka viittaa Vesimiehen merkkiin. Vesimiehen merkki oli alunperin feminiininen "Vesinainen". Teoksesta enemmän kirjoituksessa Vedenkantaja.
Vedenkantaja |
Vesimies |
Seuraava osa: Leijona
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti