tiistai 27. tammikuuta 2015

Kalevala - osa 3: Kullervon myyntihinta


Jatketaan Kullervon tarinalla ja siihen kätketyn esoteerisen symboliikan tutkimista.

Kullervo syntyy orpona setänsä Untamon taloon. Untamon suku tappoi Kullervon isän Kalervon suvun, mutta Kullervosta raskaana ollut piikatyttö jätettiin henkiin ja tuotiin Untamolaan orjaksi.

Untamo ja Kalervo olivat veljiä. Veljessurman teema toistuu mytologiasta toiseen: Kain ja Abel, Romulus ja Remus, Osiris ja Seth ja niin edelleen.

Kun Kullervo syntyy, lähtökohdat pienelle lapselle ovat vähintäänkin haastavat. Häntä vihataan, koska hän on Kalervon poika. Häntä myös pelätään, koska hän alkaa hautoa kostoa Untamon suvulle jo pienestä lapsesta asti.

Untamo yrittää päästä eroon Kullervosta tappamalla hänet ennen kuin Kullervo kasvaa aikuiseksi. Tässä ei kuitenkaan onnistuta, koska Kullervolla on maagisia kykyjä selviytyä tappoyrityksistä. Kullervo yritetään tappaa hukuttamalla, polttamalla roviolla ja hirttämällä. Mikään näistä ei tapa Kullervoa, joten Untamo antaa pojan jäädä henkiin, jos hän vain suostuu elämään siivosti ja tekemään työtä orjana.

Kullervo laitetaan työhön, mutta mistään ei tule mitään. Lapsenvahtina hän onnistuu vain tapattamaan hoidettavan lapsen. Kaskenkaadossa Kullervo kaataa puita hurjalla tahdilla, mutta samalla myös kiroaa kaskettavan maan niin, että siinä ei mikään enää kasva. Aitaa tehdessä Kullervo tekee valtavan korkean aidan, mutta ei tee siihen kulkuaukkoa. Viljankorjuussa hän onnistuu pilaamaan siemenet ja oljet. Rivien väleistä voi lukea, että Kullervolla on työnteossaan pieni sabotaasin sävyttämä asenne.

Lopulta Untamo kyllästyy Kullervon sekoiluun ja myy hänet Seppo Ilmariselle. Mielenkiintoinen yksityiskohta löytyy Kullervo-orjan myyntihinnasta:
Äijän seppo tuosta antoi:
Kaksi kattila-rania,
Kolme koukun puoliskoa,
Viisi viikatekulua,
Kuusi kuokan kuolioa,

Miehestä mitättömästä,
Orjasta epäpäöstä.

Toisin sanoen Ilmarinen maksoi Kullervosta huonokuntoisella romulla, jota sattui sepän pajasta löytymään. Kattila-ranit ovat kuhmuisia kattiloita. Koukun puolisko on patakoukun varsi ilman ripustinosaa. Viikatekulu on tylsä viikatteen terä. Kuokan kuolio on varreton ja kulunut kuokan terä.

Mitä tuttua näissä neljän maksuvälineen muodoissa on?


Kattila-rani

Kokonainen patakoukku - puolikas olisi pelkkä varsi

Viikatteen terä ilman vartta

Kuokan kuolio


Jännä juttu - sepän pajasta löytyy sellaisia maksuvälineitä, joiden muodot vastaavat tarotin neljää maata, maljoja, sauvoja, miekkoja ja lantteja.

Kattila edustaa tietenkin maljoja. Puolikas patakoukku (pelkällä varrella) on sauvat. Viikatteen terä on selkeästi miekat. Kulunut kuokan terä on kiekkomainen ja muistuttaa lantteja.

Mutta miksi? Miten nämä liittyvät Kullervon tarinaan?

Kaksi kattila-rania edustaa tarotin korttia Maljojen II. Huonokuntoiset kattilat ovat kortti käänteisenä, mikä tarkoittaa eroa, suhteen päättymistä tai pettymistä ihmissuhteessa. Jännä sattuma. Untamohan halusi tässä kohtaa tarinaa päästä eroon Kullervosta.


Maljojen II


Kolme koukun puoliskoa edustaa tarotin korttia Sauvojen III. Romurauta, eli kortti käänteisenä tarkoittaa raskaan työn päättymistä ja pettymystä. Taas jännä sattuma, miten hyvin kyseinen kortti kuvaa Kullervon tilannetta tässä kohtaa tarinaa.


Sauvojen III


Viisi viikatekulua on Miekkojen V. Kääteisenä tämä tarkoittaa vaikeasta tilanteesta eroon haluamista ja konfliktiin päättämistä. Hmm... Onkohan tämä enää sattumaa?


Miekkojen V


Kuusi kuokan kuoliota on Lanttien VI. Käänteisenä kortti tarkoittaa eroa, työttömyyttä ja epäoikeudenmukaisuutta. Kummasti tuntuu sattumat kasaantuvan.


Lanttien VI


Elias Lönnrot tunsi korkean profiilin vapaamuurarina tarotin erittäin hyvin. Hänen muistopatsaaseen on piilotettu tarotin Paholainen. On erittäin todennäköistä, että näitä piilotettuja tarot-viittauksia löytyy Kalevalasta enemmänkin.

On jotenkin ironista, että meillä on kuuluisa kansalliseepos, jota emme oikeastaan edes tunne.


Lönnrotin patsaan piilotettu Paholainen


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti