perjantai 23. tammikuuta 2015

Narrit taiteessa - osa 1: Kullervon kirous


Patsastaide ei ole ainoa taiteen muoto, jossa käytetään tarot-symboliikkaa. Tarotin teemoja voi löytää monesta muustakin taidelajista.

Tarot koostuu isosta arkanasta ja pienestä arkanasta. Jälkimmäinen käsittää maljojen, sauvojen, miekkojen ja lanttien maat, jotka vastaavat tavallisen pelikorttipakan maita. Ero pelikorttipakkaan on se, että tarotin maissa on aina 14 korttia, kun pelikorttipakan maissa on 13. Tarotin "ylimääräinen" kortti on lähetti, joka on kortin numero 10 ja ritarin välissä. (EDIT: Toinen tulkinta on, että "ylimääräinen" kortti on ritari ja lähetti vastaa pelikorttipakan jätkää.)


Maljat - ässästä kuninkaaseen.


Iso arkana koostuu 22 kortista. Kortti numero 0 on Narri. Koko iso arkana kuvaa Narrin matkaa maailmassa, mikä on sielun kasvamisen ja kehittymisen matkan vertauskuva. Tarotin kehittäneet muinaiset viisaat tiesivät, että ihmisen elämäksi kutsutussa ilmiössä on kyse sielun kehittymisestä fyysisen maailman kokemusten kautta. Elämä on eräänlainen "peli" tai "illuusio", johon sielu osallistuu syntymällä fyysiseen kehoon muistamatta olevansa sielu. Peli on pitkä ja monivaiheinen ja se vaatii useita inkarnaatiota. Joskus ollaan kuningas - joskus kerjäläinen. Joskus ollaan roisto - joskus sankari.


Iso arkana - sielun matka


Kun sielu "astuu peliareenalle", hän on tabula rasa, tyhjä kangas, eli Narri. Narri on nuori, naivi, huoleton ja innokas matkalle lähtijä, jolla ei ole vielä aavistustakaan siitä mitä kaikkea hän tulee kokemaan. Kaikki ison arkanan kortit kuvaavat tätä tulevaa matkaa ja sen eri vaiheita. Lopussa odottaa Maailma-kortti, jossa on tiedon ja viisauden jumalatar Sofia. Hän on sielu, joka on saavuttanut viisauden ja kypsyyden - kulkenut ison arkanan matkan päätyyn asti.


Narri - nuori ja naivi

Maailma - Sofia, kypsä ja viisas


Iso arkana on luonteeltaan syklinen. Narri on numero 0, mikä tarkoittaa sitä, että Narri on ensimmäinen ja viimeinen ison arkanan kortti samanaikaisesti. Tämä paradoksi kuvaa elämän syklisyyttä - Sofia aloittaa uuden kierroksen uutena Narrina. Sielulla voi olla "elämän koulussa" tiettyjä teemoja, joita hän opiskelee. Kun yksi polku on käyty loppuun, hän aloittaa uuden. Niinhän se menee meidänkin koulujärjestelmässä. Kun yksi kurssi on suoritettu, aloitetaan uusi kurssi. Kun yksi koulu on käyty loppuun, siirrytään seuraavaan kouluun. Syklejä on monessa kerroksessa.

Esoteeriset salaisuudet tuntevat taiteilijat käyttävät Narri-teemaa töissään. Yksi Narria ja hänen matkansa tiettyä vaihetta kuvaava suomalaisille hyvin tuttu maalaus on Kullervon kirous.


Kullervon kirous


Kalevalan Kullervo kuvataan vaaleahiuksisena nuorena miehenä, jolla on lievästi sanottuna sopeutumisvaikeuksia. Hän on orpo, joka on "viskattu kovaan maailmaan vieraalle maalle". Hän nuori sielu, jolla ei ole vielä sellaista kokemuspohjaa, että hän kykenisi sopeutumaan. Elämä on Kullervolle outoa ja vaikeaa - oudossa ja vaikeassa paikassa.

Kullervoa kuvaavassa taiteessa hänen seurassaan nähdään hyvin usein koira. Gallen-Kallelan Kullervon kirous kuvaa Kullervon tarinan alkuvaiheen kohtausta, jossa Kullervon perintöpuukko katkeaa. Taulussa Kullervon seurana on koira. Toisessa Gallen-Kallelan Kullervoa kuvaavassa taulussa Kullervon sotaanlähtö on myös koira. Voisi kysyä, että miksi? Kalevala ei mainitse koiraa kummassakaan kohtauksessa.


Kullervon sotaanlähtö


Koira on Narrin opas, joka on kuvattu tarotin Narri-korttiin.  Koira edustaa egyptiläistä koirapäistä jumalaa Anubis, joka opastaa sieluja tuonpuoleisessa. Anubis oli egyptiläisessä kuoleman jälkeen tapahtuvassa sielun sydämen punnituksessa vaakaa käyttävä jumalhahmo.


Anubis käyttämässä vaakaa


Gallen-Kallela tiesi, että Kullervo on Narri, joten hän on lisännyt maalauksiinsa koiran, oppaan, Kullervon seuraan. Kalevalan Kullervo-tarinssa kyllä kuvataan koira hänen seurassa, mutta vasta aivan viimeisessä kohtauksessa, jossa Kullervo kuolee. Tämäkin on tärkeä vertauskuva - kuolevan seuraan on tullut sielujen opas tuonpuoleisessa, Anubis.

Kullervon kirous  ei kuitenkaan edusta suoranaisesti tarotin Narri-korttia, vaikka molemmissa onkin vaaleahiuksinen nuori mies koiran seurassa. Narri on tavalla tai toisella läsnä kaikissa ison arkanan korteissa, koska hän on ison arkanan "päähenkilö".

Kullervo on puukon katkeamisen kohtauksessa nuori poika, joka on laitettu paimeneen. Kullervo on jo ennen tätä kohtausta osoittanut olevansa poikkeava lapsi, jolla on maagisia kykyjä. Ilkeä Ilmarisen vaimo leipoi Kullervon leivän sisään kiven, johon Kullervon puukko katkeaa. Puukko on orvolle Kullervolle hänen ainoa muisto isästään ja omasta suvustaan.

Tästä raivostuneena hänen ensimmäinen reaktionsa on kosto - juuri niin kuin pienellä lapsella tai kokemattomalla sielulla on tapana toimia. Kullervo käyttää kykyään taikoa ja manaa pahan loitsun kostoksi Ilmarisen vaimolle.

Katsokaapa Kullerovon käsien asentoa tässä maalauksessa. Sillä hetkellä kun hän taikoo, hän on Gallen-Kallelan kuvauksessa toinen käsi ylhäällä ja toinen alhaalla. Tämä on magiaan liittyvän hermeettisen aksiooman, "niin ylhäällä kuin alhaallakin", symboli.

Kullervon kirous kuvaa tarotin korttia Taikuri. Narri on matkansa alkutaipaleella - kortissa numero 1.


Taikuri - as above, so below


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti