maanantai 19. tammikuuta 2015

Astro-teologia - osa 11: Venus-kultti


Aiemmassa Dionysos-kulttia käsitelleessä kirjoituksessa mainittiin neljän suuremman kultin "varjossa" olevat kolme pienempää kulttia, jotka ovat säilyneet muodossa tai toisessa aina meidän päiviin asti. Tämä kirjoitus käsittelee Venus-kulttia.

Venuksen arkkityyppi on hedelmällisyyden, seksuaalisuuden ja kauneuden jumalatar. Nimi Venus oli roomalaisten käyttämä nimi samasta jumalattaresta, joka tunnettiin Kreikassa Afroditenä.


Venus


Venus-kultin historia juontaa juurensa foinikialaisiin merenkävijöihin, joille planeetta Venus oli pyhä taivaankappale. Merenkulkijat käyttivät tietenkin tähtiä ja näkyviä planeettoja navigoimiseen. Venus edusti foinikialaisille "opasta" ja "johtotähteä" yötaivaalla, joten siitä tuli merenkulkijoille pyhä taivaankappale.

Venuksen mukaan on nimetty ainakin kaksi isoa eurooppalaista kaupunkia: Venetsia (Venice) ja Wien (Vienna). Venetsialaiset olivat foinikialaisten jälkeläisiä ja tunnettuja merenkulkijoita. Venus-kultti näkyi ja näkyy edelleen laivoihin liittyvässä symboliikassa.

Vanhoihin purjelaivoihin kiinnitettiin keulaan naisen hahmo - tapa joka sai alkunsa Venus-kultista. Vielä nykyäänkin voi nähdä joissain moderneissa laivoissa naisen hahmon keulassa.


Hylky ja keulapatsas

Laiva ja keulapatsas


Laivoihin ja merenkulkuun liittyy paljon feminiinisiä käsitteitä, jotka ovat peräisin Venus-kultista. Laivastoissa on edelleen tapa puhua laivasta naispuoleisena yksikkönä ja antaa laivalle naisen nimi. Suuria aluksia (etenkin Scifi-elokuvissa) kutsutaan nimellä mothership. Veneet ja laivat ovat muodoltaan vulvamaisia ja liikkuvat veden, feminiinisen elementin, päällä.




Venukseen yhdistetään simpukankuoren symboli. Alunperin simpukankuori oli auringon symboli (auringonsäteet), mutta se tunnetaan myös Venuksen symbolina. Kuuluisa Botticellin maalaus Venuksen syntymä kuvaa jumalatarta simpukankuoren päällä.


Venuksen syntymä


Tätä vedestä nousevan Venuksen teemaa käytetään "Eliitin" hallitsemassa viihdeteollisuudessa ja mainonnassa todella paljon. Venus-kultti vaikuttaa voimakkaasti nykyajan viihdeteollisuudessa. Hyvä esimerkki tästä on James Bond -elokuvat, joissa on aina Bond-tyttöjä, jotka kuvataan venusmaisella tavalla. Toinen esimerkki on viihdeteollisuuden ja erityisesti aikuisviihteen pakkomielle blondeihin.


Ensimmäisen Bond-elokuvan ensimmäisen Bond-tytön ensimmäinen kohtaus:
Ursula Andress nousee vedestä simpukankuorien kanssa.

Hale Berry teki Bond-tyttönä saman vedestä nousun.

Viettelijätär nousemassa vedestä

Mainoksissa vedestä nouseva nainen on alitajunnalle Venuksen symboli. 


Venuksen ja Afroditen edeltäjä oli babylonialainen Ishtar. Englannin sana pääsiäiselle, easter, tulee Ishtarista. (Yleisesti oletetaan, että easter tulee jumalattaresta Eostre, joka oli germaaninen versio huomattavasti vanhemmasta Ishtarista.) Pääsiäiseen liittyy Ishtarin ja hedelmällisyyden symboleja, kuten suklaamunat, pääsiäispuput, pääsiäisruoho ja pajunkissat. Viihdeteollisuudessa tunnetaan tämä symbolliikka. Playboy on rakentanut brändinsä pupun ympärille, koska se on seksuaalisuuden jumalattaren Ishtarin symboli.


Ishtar

Hugh Hefner ja puputytöt


Venuksella on monet kasvot. Venus edustaa toisaalta neitsellisen puhdasta naisellista kauneutta - toisaalta "petollista viettelijätärtä". Symboliikassa tätä Venuksen viettelevää puolta edustaa merenneito. Merenneidon seksuaalisen viettelyn voima löytyy vanhoista myyteistä. Esimerkiksi yhdessä Odysseus-myytin versiossa vaarallisen viettelevät seireenit olivat merenneitoja.

Suomalaisille tuttu veden alla asuva Venus on Kalevalan Aino. Aino hukuttautuu veteen ja muuttuu kalaksi. Mika Waltarin kirjoissa esiintyy hyvin usein petollinen viettelevä nainen, joka edustaa merenneidon arkkityyppiä. Petollisen viettelijättären teema toistuu lukemattomissa tarinoissa ja elokuvissa.


Odysseus köytti itsensä mastoon, jottei tulisi seireenien vieteltäväksi.

Merenneitojen viettelyksen voima voi hukuttaa miehen.

Kalevalan Aino on ensin neitseellisen puhdas Venus, mutta kun hänet naitetaan Väinämöiselle, hän hukuttautuu ja muuttuu kalaksi. 

Sinuhen Nefer Nefer Nefer - petollinen viettelijätär. Sama arkkityyppi esiintyy lähes kaikissa Waltarin historiallisissa romaaneissa. 


Viihdeteollisuudessa vaikuttava Venus-kultti on tehnyt parhaansa, että alkuperäinen merenneitoihin liittyvä symboliikka on saatu peitettyä. Moderneissa merenneitotarinoissa nämä voimakkaan seksuaaliset viettelijättäret kuvataan söpöinä ja harmittomina satuhahmoina, joihin pienten tyttöjen on helppo samaistua. Tämä on vastenmielistä lasten psyykeen pommittamista seksuaalisilla symboleilla.

Kun lapset katsovat esimerkiksi Pientä Merenneitoa, se on alitajunnalle suunnattua eroottista kuvastoa. Se ei välttämättä näytä siltä, jos ei tunne symboliikkaa. Kun aikuiset antavat lastensa katsoa tällaista materiaalia, he eivät tiedä miten se puhuttelee lasten alitajuntaa. Sitten ihmetellään miksi nykyajan nuoret haluavat aloittaa seksin niin aikaisin. Miksiköhän? Millaisiin arkkityyppeihin he ovat samaistuneet?





Vapaamuurarikontekstissa Venus näyttäytyy pentagrammin muodossa. Pentagrammilla on useita merkityksiä, kuten quintessence (viides elementti) tai Blazing Star (Sirius). Sen yhteys Venukseen tulee astronimisesta ilmiöstä nimeltä Venus-transiitti, jossa Venus asettuu Maasta katsottuna Auringon eteen viisi kertaa vuodessa.


Venus-transiittien muodostama pentagrammi

Pentagrammi ja vapaamuurarijärjestö Order of the Eastern Star -logo

Pentagrammi vapaamuuraritemppelin lattiassa

Vapaamuurarisymboliikkaa: pentagrammi

Vapaamuurarisymboliikkaa: pentagrammi

Pentagrammi vapaamuuraritemppelin ikkunassa

Vapaamuurari Sakari Topeliuksen hauta ja Venus-hahmo otsallaan pentagrammi


Toinen Venuksen symboli on sirppi, joka tunnetaan Suomessa yleisemmin nimellä kuun sirppi. Tämä symboli on sekä Kuun että Venuksen tunnus, koska molemmilla taivaankappaleilla on Maahan näkyvä sirppivaihe.

"Like the crescent, the pentagram signifies the planet Venus" - Michael Tsarion

Sirppi ja pentagrammi vapaamuurariorganisaatio Shrinersin logossa

Vapaamuurarisymboliikkaa: Kuun ja/tai Venuksen sirppi


Venus näkyy tähtitaivaalla vain aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Tämän takia muinaisissa jumalatartraditioissa Venus tunnettiin "aamun tähtenä" ja toisaalta myös "illan tähtenä". Varsinkin termi "aamun tähti" ("morning star"), joka yhdistetään usein myös nimeen Lucifer, on usein hämäävä sen tuplamerkityksen takia. Lucifer ja "aamun tähti" ovat vapaamuurarikontekstissa yleensä viittaus aurinkoon (kuten Albert Pike asian näki), mutta joissain esoteerisissa salaseuroissa on pidetty yllä myös niiden alkuperäistä viittausta Venukseen.


Vapaamuurarisymboliikkaa: pentagrammi ja "morning star"


13 kommenttia:

  1. Mielen voima:

    http://yle.fi/uutiset/rintsikat_ja_tamponit_tulevat_tutuiksi_yha_nuoremmille__mika_saa_tyttojen_puberteetin_kaynnistymaan_ennen_aikojaan/7842255

    VastaaPoista
  2. Vuosia sitten tuli televisiosta dokumentti "kiikkerästä savolaisesta", eli savolaisesta puuveneestä joka muistuttaa vastakohtaista "vesica piscis" symbolia. Toimittaja sitten kysyi veneen tekijältä, - No mistä savolaisen veneen malli on saatu? Ka, tuoltahan tuo naisen hameen alta se.

    Uskoisin että veneen muoto on käytännön sanelema mutta silti, mietin kumpaako symbolia siinä on sitten enemmän?

    "Kiikkerä savolainen": http://amatsonia.fi/melontaretket/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta kai se on tullut sieltä "hameen alta". Vene ja vesica piscis ovat vulvasymboleja molemmat. Mutta ei se sitä tarkoita, etteikö se voisi olla samanaikaisesti myös käytännöllinen.

      Vene oli druidismissa (mm. varhaiset foinikialaiset) tärkeä symboli. Se oli osa korkeimman mahdollisen initiaation rituaalia. Aiheesta enemmän: http://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.fi/2015/05/kalevala-vainamoisen-veneenveisto.html

      Veneestä tuli osa pyhiä rituaaleja (hautajaiset, initiaatiot), koska sen muoto oli feminiininen. Druidismissa lähes kaikki pyhä symboliikka oli feminiinistä, koska se oli jumalatartraditio.

      Poista
    2. Eli "eihän se järvi soutamalla kulu" saa monia merkityksiä.

      Poista
  3. https://youtu.be/qWwOrUjFOFY venus ja pentagrammi.

    VastaaPoista
  4. Tässä varsinaista pukujuhlaa. Ei ole piiloteltu, ei edes symboleja:
    http://www.menaiset.fi/artikkeli/tyyli/muoti/grammyjen-rohkeat-asuvalinnat-kimallusta-ja-paljaita-rintakehia:

    VastaaPoista
  5. Päivitys: Lisätty loppuun Venus vapaamuurarikontekstissa.

    VastaaPoista
  6. "Viisikko" uutisissa: https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/9f0a997a-73b6-4678-9b5a-465f904e3c90

    VastaaPoista
  7. https://img.ilcdn.fi/1h_P8IIrczMJMO1dv8C9f4Lf-rI=/full-fit-in/2048x0/img-s3.ilcdn.fi/bd8bebb07de79beb0925e3a5033214c771f5597fbc6f9c282507654abed4ee4b.jpg

    Dallas Stars -NHL-joukkueen logo on saatu kuvaan varsin mallikkaasti, vaikka logo on oikeasti toisinpäin.

    VastaaPoista
  8. James Bond elokuvassa oli tällainen Tarot kortti kohtaus:
    https://www.youtube.com/watch?v=jsSY-A2f28A&ab_channel=Nymphopath

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo kohtaus paljastaa, että ainakaan tämän elokuvan tekijät eivät ymmärrä tarot-korttien merkitystä kovin hyvin. Rakastavaiset ei ole mikään rakastumisen, uuden suhteen tai romanttisen rakkauden kortti. Se on eron kortti, jossa aurinkosankari joutuu valitsemaan kahden naisen väliltä.

      https://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.com/2015/04/narrit-taiteessa-osa-5-ghostbusters.html

      Poista
    2. Mystistä. Tuli ajatus tuohon elokuvapätkään liittyen ja kun sain sen rustattua, niin itse kommentti on hävinnyt. Vai heittääkö minun näkymäni? No, nyt kun tuon näpyttelin, en viitsi poiskaan kumittaa:

      Eikös Bond-leffat kuulu siihen elokuvamaailman mielenhallinta-osastoon, jossa mitään ei jätetä sattuman varaan? Saattaa silloin Tarot-korttien merkitysten hämmentäminenkin olla suunnitelmallista.
      Tiedä sitten tulkittiinko Lovers-korttia ja Tarotia väärin ennen tätä leffaa, mutta ainakin takuulla tämän jälkeen.

      Bond-hahmo itse on henkisesti lapsen tasolle jääneen julkinarsistin prototyyppi: omista tunteistaan leikkaantunut seksi- ja alkoholiriippuvainen pintaliitäjä, joka korvaa henkisen tyhjyytensä pinnallisilla maneereilla ja pömpöösillä elämäntyylillä. Mikäs sen toimivampi esikuva yhteiskunnallista narsismia vahvistamaan.
      Bondin hahmolla on varmasti ollut oma osansa aidon maskuliinin romuttamisessa: taitavalla peliliikkeellä ensin hämärrettiin maskuliininen mies tarkoittamaan samaa kuin löysäpäinen ja tyhjänä keekoileva narsisti - ja uusimmassa elokuvassa tuho viimeisteltiin tappamalla Bond lopullisesti. Nousee kysymys, oliko tämä päämääränä alusta asti.
      Samaa tuhoa toteutettiin myös naiskuvan suhteen. Tässä pätkässä Tarot-kortteja plärää naiivi ja höynäytettävä feminiini. Alitajuntaan voi tällaisesta hyvinkin kulkeutua viesti: 'jos uskot tarot-kortteihin ja koet olevasi henkinen - olet idiootti'.

      Erilaisten lähteiden mukaan Bondin luoja Ian Fleming eli syvällä tiedustelupalvelujen maailmassa ja osallistui ao. puljujen strategiseen suunnitteluun aktiivisesti. Tässä sattumaotannalla löytyneessä artikkelissa häntä luonnehditaan mm. sellaisilla attribuuteilla kuin 'sadisti, narsisti ja pervertikko'.

      https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2006/04/bottoms-up/304719/

      Poista
    3. Tuota kommenttien katoamista on tapahtunut viime aikoina kummallisen paljon.

      Hassu sattuma. Kun tein tuossa jokin aika sitten omaa Tavistock-tutkimustani, päädyin lukemaan kirjan "Hitler was a british agent", jossa esitetään teoria siitä, miten Hitler oli Tavistockin (tai sen edeltäjän, tai oikeastaan edeltäjän edeltäjän) kouluttama agentti, joka palveli salaisesti brittien tiedustelupalvelua. (Hitler asui vajaan vuoden Englannissa vuonna 1912. Hänen veljensä asui perheineen Liverpoolissa.) Kirjassa annetaan yksityiskohtainen selonteko siitä, miten brittitiedustelu pelasti Hitlerin saarretusta Berliinistä sodan lopulla. (Hitlerin ruumistahan ei oikeasti koskaan löydetty.) Tuossa operaatiossa Ian Flemingillä oli iso rooli.

      Ihan mielenkiintoinen kirja, mutta vaikea sanoa varmuudella, kuinka suuri osuus siitä on totta.

      Poista