maanantai 6. heinäkuuta 2020

Joukkohysteria ennen ja nyt


Tämän vuoden aikana moni on varmasti miettinyt, että maailma on mennyt täysin sekaisin. Viime aikoina joukkohysteria ottanut monia muotoja. Jos katsoo mitä esimerkiksi ilmastonmuutoshysteria, koronahysteria ja rasismihysteria ovat saaneet aikaan meillä ja maailmalla, voi nähdä hyvin selkeästi, että ihmisten ajattelua ja toimintaa ei ohjaa järki.

Joku voisi ajatella, että tilanne on täysin uusi, ja että tällaisia hysterian ja hulluuden muotoja ei ole koskaan aiemmin nähty. Valitettavasti tämä ei pidä paikkaansa. Historiasta löytyy paljon esimerkkejä, joihin tutustuminen juuri nyt on erittäin tärkeää.


Strasbourgin tanssimania

Vuonna 1518 Strasbourgissa nähtiin ilmiö, jossa sadat ihmiset alkoivat tanssia pakonomaisesti. Tämä johti siihen, että ihmiset tanssivat itsensä uuvuksiin viikkojen ajan. Osa tanssi itsensä kirjaimellisesti kuoliaaksi.

Strasbourgin tanssimania oli Strasbourgissa vuonna 1518 tapahtunut ilmiö, jossa sadat ihmiset pakonomaisesti tanssivat itsensä uuvuksiin useiden viikkojen ajan.
14. heinäkuuta huomattiin strasbourgilaisen naisen tanssivan kadulla. Hän nukkui öisin ja jatkoi taas aamulla. Pian useat ihmiset alkoivat tanssia ja elokuussa jo sadat ihmiset tanssivat pakonomaisesti kaupungin kaduilla. Papisto sanoi ihmisten olevan Pyhän Vituksen kiroamia ja lääkärit puolestaan epäilivät tanssijoiden kärsivän veren ylikuumenemisesta. Kaupunki päätti ohjata tanssijat heille osoitettuihin tanssipaikkoihin ja järjesti heille soittajia. Ratkaisu oli katastrofi, joka pahensi tilannetta.
Tanssimania vaivasi yli 400 ihmistä, jotka tulivat yhteiskunnan alimmista luokista. Enemmistö tanssijoista oli naisia. Tanssijat uupuivat ja monet kuolivat. (Wikipedia)

Kuvaus tanssimaniasta


Strasbourgin tapahtumat saattavat kuullostaa uskomattomilta ja ainutlaatuisilta, mutta todellisuudessa näitä vastaavia tanssimanioita on ollut historian saatossa useita. Suosittelen tutustumaan Wikipedian artikkeliin Dancing mania ja The Psychologist -julkaisun artikkeliin Dancing plagues and mass hysteria.

Dancing mania (also known as dancing plague, choreomania, St. John's Dance and St. Vitus's Dance) was a social phenomenon that occurred primarily in mainland Europe between the 14th and 17th centuries. It involved groups of people dancing erratically, sometimes thousands at a time. The mania affected men, women, and children who danced until they collapsed from exhaustion. One of the first major outbreaks was in Aachen, in the Holy Roman Empire, in 1374, and it quickly spread throughout Europe; one particularly notable outbreak occurred in Strasbourg in 1518, also in the Holy Roman Empire.

Affecting thousands of people across several centuries, dancing mania was not an isolated event, and was well documented in contemporary reports. It was nevertheless poorly understood, and remedies were based on guesswork. Often musicians accompanied dancers, due to a belief that music would treat the mania, but this tactic sometimes backfired by encouraging more to join in. There is no consensus among modern-day scholars as to the cause of dancing mania.

The several theories proposed range from religious cults being behind the processions to people dancing to relieve themselves of stress and put the poverty of the period out of their minds. It is speculated to have been a mass psychogenic illness, in which physical symptoms with no known physical cause are observed to affect a group of people, as a form of social influence. (Wikipedia)


Irish Fright

Vuonna 1688 Englannissa alkoi levitä huhu, että irlantilaiset sotilaat olisivat hyökkäämässä Englantiin aikomuksenaan tappaa siviilejä. Tämä johti joukkopaniikkiin, joka tunnetaan nimellä Irish Fright. Koko juttu oli tietenkin täysin mielikuvituksen tuotetta, eikä mitään irlantilaishyökkäystä ollut olemassakaan.

The Irish Fright was a mass panic that took place in England in December 1688, during the Glorious Revolution. It accompanied the final days of King James II's regime after his initially thwarted attempt to flee into exile in France. Troops of the Jacobite Irish Army were stationed in England to prop up James II's authority but were widely detested by the predominantly Protestant population of England.
Rumours began to circulate in mid-December that the Irish soldiers were preparing to carry out a campaign of massacre and pillage against the English population in revenge for James's overthrow. False reports of the Irish burning English towns and massacring inhabitants spread the panic rapidly from London to at least nineteen English counties, whose inhabitants formed armed militias to guard against supposed Irish marauders. The panic subsided after a few days. (Wikipedia)

Wikipediassa on tarkka kuvaus hysterian leviämisestä. Tässä lyhyt ote:

The Irish Fright thereafter spread rapidly across England. It reached Norfolk around 14 December, when it was rumoured that the Irish were marching on Norwich. Kent descended into mass panic on the morning of 14 December, while in Surrey, Kingston-upon-Thames was said to have been burned and the inhabitants cut down trees to block the path of the supposed Irish insurgents. In Cambridge, four to six thousand Irishmen were supposed to have destroyed Bedford and massacred its inhabitants and were on their way to Cambridge to repeat the deed. The news caused some of Cambridge's inhabitants to flee, but travellers arriving from Bedford were able to discredit the rumours and calm the situation.

The panic reached the Midlands on the same day; the mayor of Chesterfield wrote that 7,000 Catholics and Irishmen had burned Birmingham and were advancing to Derby, while a Leicestershire clergyman, Theophilus Brookes, recorded that he had heard "that the Irish were cutting of throats, Lichfield on fire and Burton attempted upon." Brookes was evidently an unusually martial clergyman, as he raised a militia of local men to confront the enemy, but he had to dismiss them after a day when no Irishmen could be found. (ibid)


Salemin noitaoikeudenkäynnit

Vuonna 1692 Salemissa koettiin tapahtumaketju, joka tunnetaan nimellä Salemin noitaoikeudenkäynnit. Kaikki alkoi siitä, että kaksi pikkutyttöä menivät psykoottiseen tilaan:

Vuonna 1692 Salemin kylässä pastori Samuel Parrisin yhdeksänvuotias tytär Betty Parris ja tämän 11-vuotias serkku Abigail Williams kokivat jotain, jonka tehon väitettiin ylittävän epilepsiakohtauksen tai minkään luonnollisen taudin. John Hale kuvaa 1702 ilmestyneessä kirjassaan A Modest Enquiry into the Nature of Witchcraft, että tytöt huusivat, heittelivät tavaroita, päästivät kummallisia ääniä ja kiemurtelivat huonekalujen alla. He sanoivat, että oli kuin heitä olisi pistelty neuloilla ja leikattu veitsillä. (Wikipedia)

Tämän jälkeen muut kyläläiset alkoivat saada samoja oireita. Tästä seurasi joukkopaniikki, jossa ihmiset uskoivat ilmiön johtuvan noituudesta. Kuten joukkopaniikissa usein käy, seuraukset olivat kohtalokkaat. "Sivistyneet" ihmiset aloittivat oikeudenkäyntien sarjan, joissa syytettiin yli kahtasataa ihmistä noituudesta. 20 viatonta ihmistä tapettiin - vain ja ainoastaan sen takia, että joukkohysteria otti vallan ihmisistä.





Suuri pelko

Ranskan vallankumouksen alussa koettiin joukkopaniikki, joka tunnetaan nimellä Suuri pelko (Great Fear). Ranskan maaseudulla alkoi levitä huhu, että yläluokkaan kuuluvat aristokraatit juonittelivat maanviljelijöitä vastaan aikoen tuhota heidän satonsa ja maatilansa. Panikoivat maanviljelijät reagoivat kuviteltuun uhkaan niin, että he itse hyökkäsivät vihollisina pitämiään kartanonomistajia ja vastaavia yläluokkaan kuuluvia vastaan.

The Great Fear (French: la Grande Peur) was a general panic that took place between 22 of July and 6 of August 1789, at the start of the French Revolution. Rural unrest had been present in France since the worsening grain shortage of the spring, and, fueled by rumors of an aristocrats' "famine plot" to starve or burn out the population, both peasants and townspeople mobilized in many regions.

In response to these rumors, fearful peasants armed themselves in self-defense and, in some areas, attacked manor houses. The content of the rumors differed from region to region—in some areas it was believed that a foreign force was burning the crops in the fields, while in other areas it was believed that robbers were burning buildings. (Wikipedia)





Naukuvat nunnat

Vuonna 1491 yksi ranskalaisen luostarin nunna alkoi naukua kuin kissa. Tämä käytös tarttui nopeasti muihin luostarin nunniin sillä seurauksella, että nunnat saattoivat naukua kuorossa tuntikausia päivässä. Tämä käytös häiritsi kylän muita asukkaita siinä määrin, että paikalle komennettiin sotilaat laittamaan loppu naukumiselle. Ei, tämä ei ole fiktiota, tämä on faktaa.

In 1491, a nun in a large French convent began meowing like a cat. Her sisters soon followed her in this strange behavior until the convent was overcome with a “cat imitation” plague. The surrounding villagers were disturbed by this daily caterwauling, to the point that a platoon of soldiers were stationed outside the convent. The nuns were told they would be beaten with rods if they continued to meow.

Various nunneries across the region reported similar epidemics of nuns imitating cats, dogs, and birds, as well as biting viciously. At the time, “demonic possession” was the explanation for the epidemics. However, the repressive conditions in which the nuns lived causing a form of mass hysteria is a more likely explanation. (listverse.com)





Blackburnin pyörtyilevät lapset

Vuonna 1965 Blackburnissa koettiin epidemia, jossa sadat lapset alkoivat pyörtyillä, kun kaupunkiin saapui kuninkaallisen perheen prinsessa Margaret.

Schoolchildren in the UK town of Blackburn were hit with a fainting epidemic which lasted several days in 1965.

The fainting frenzy began while people were waiting outside the Blackburn Cathedral for Princess Margaret to arrive to officially open the restorations. An early start to the day, with several hours standing in the sun, were initially blamed when 140 children fainted on the grounds.

However, the following day, another 98 patients were hit with the mysterious fainting epidemic at a nearby school. By the end of the week, over 300 children had been affected.

The schools were closed and carefully inspected for a possible cause, with fumes from a nearby factory initially blamed for the fainting episodes. Mass hysteria, leading to overbreathing, brought on by the excitement of the royal visit was finally declared the cause of the fainting fits.




Tansanian nauruepidemia

Vuonna 1962 Tansanian Kashashassa koettiin epidemia, jossa lähes sata koululasta alkoi nauraa hysteerisesti pystymättä lopettamaan nauruaan. Pahimmissa tapauksissa lapset nauroivat 16 päivää putkeen. Nauruepidemia levisi myös muihin kouluihin sillä seurauksella, että 14 koulua jouduttiin sulkemaan. Kaikkiaan nauruepidemia vaikutti noin tuhanteen lapseen.

The laughter epidemic began on January 30, 1962, at a mission-run boarding school for girls in Kashasha. It started with three girls and spread throughout the school, affecting 95 of the 159 pupils, aged 12–18. Symptoms lasted from a few hours to 16 days. The teaching staff were unaffected and reported that students were unable to concentrate on their lessons. The school closed on March 18.

The epidemic spread to Nshamba, a village where several of the girls lived. In April and May, 217 mostly young villagers had laughing attacks. The Kashasha school reopened on May 21, and reclosed at the end of June. Earlier that month, the laughing epidemic spread to Ramashenye girls' middle school, near Bukoba, affecting 48 girls.

The Kashasha school was sued for allowing the children and their parents to transmit it to the surrounding area. Other schools, Kashasha itself, and another village were affected to some degree. Eighteen months after it started, the phenomenon died off. The laughter reports were widely accompanied by descriptions of fainting, flatulence, respiratory problems, rashes, crying and screaming. In all, 14 schools were shut down and 1000 people were affected. (Wikipedia)





June bug -epidemia

Vuonna 1962 Yhdysvaltalaisessa tekstiilitehtaassa puhkesi joukkohysteria, jossa työntekijät uskoivat tulleensa hyönteisen puremaksi sillä seurauksella, että 62 työntekijää sai vakavia oireita. Osa joutui jopa sairaalahoitoon. Nosebo on todellinen ilmiö.

The June bug epidemic serves as a classic example of hysterical contagion. In 1962 a mysterious disease broke out in a dressmaking department of a US textile factory. The symptoms included numbness, nausea, dizziness, and vomiting. Word of a bug in the factory that would bite its victims and cause them to develop the above symptoms quickly spread. Soon 62 employees developed this mysterious illness, some of whom were hospitalized. The news media reported on the case. After research by company physicians and experts from the US Public Health Service Communicable Disease Center, it was concluded that the case was one of mass hysteria. While the researchers believed some workers were bitten by the bug, anxiety was probably the cause of the symptoms. No evidence was ever found for a bug which could cause the above flu-like symptoms, nor did all workers demonstrate bites. (Wikipedia)




Strawberries with Sugar -epidemia

Vuonna 2006 Portugalissa sairastui yli 300 lasta, koska he uskoivat, että heihin oli tarttunut virus. Uskomuksen alkuperä oli nuorille suunnatussa TV-sarjassa Strawberries with Sugar.

In 2006, over 300 Portuguese schoolchildren were hit with an unexplained illness. Patients complained of dizziness, breathing difficulties, and rashes. The strange illness only affected schoolchildren and was reported in numerous schools around the country.

A teen soap opera called Strawberries with Sugar was identified as the problem. An episode had aired a few days before the outbreak, in which a strange virus was striking children at the show’s school. Apparently, watching the episode had led to children believing that their everyday ailments or allergies were in fact an outbreak of the deadly virus they had seen on television. (listverse.com)


Tässä vain muutama esimerkki aiheesta. Näitä vastaavia tapauksia löytyy historiasta vaikka kuinka paljon. Tässä suhteessa ihmiskunta ei ole muuttunut yhtään. Esimerkiksi tämän kevään koronahysteria aiheutti Iranissa epidemian, jossa yli sata ihmistä kuoli alkoholimyrkytykseen, koska he uskoivat suojautuvansa koronalta juomalla teollisuusetanolia.

More than a hundred Iranians have died from alcohol poisoning in recent weeks in the mistaken belief that industrial-grade ethanol and methanol will help ward off the coronavirus ravaging the country, according to local media reports.

In Fars province alone, 61 people died, five times more than the number killed by the virus in that area, the semi-official Iranian Students News Agency reported. Across the country, more than 1,000 people have been hospitalized, the semi-official reformist paper Etemad reported. (Bloomberg)

Pitäkää mielessä nämä edellä mainitut esimerkit joukkohysteriasta, kun katsotte maailman menoa. "Eliitti" tietää mistä naruista vetää.

Ilmastonmuutoshysteria:






Koronahysteria:







Rasismihysteria:








Poliisihysteria:






Pahoin pelkään, että lähitulevaisuudessa asiat tulevat menemään vielä entistäkin hullumpaan suuntaan.

3 kommenttia:

  1. Kuuluuko tähän kategoriaan myös jalkapallo-ottelut ja karismaattiset uskonnolliset kokoukset? Näissä on hurmiollillista energiaa ja yhdenmukaista käytöstä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan niissä paljon samaa. Molemmat perustuvat joukkokäyttäytymiseen, ja molemmissa touhu voi mennä hysterian puolelle.

      Olen kerran ollut sivustakatsojana hurmoksellisessa uskonnollisessa tilaisuudessa. Se oli aika hurja kokemus, kun nuoret tytöt alkoivat joukolla "puhua kielillä". Sönköttivät siansaksaa ja kuvittelivat olevansa pyhän hengen siunaamia. Ja aikuiset katsoivat sivusta tyytyväisenä. "Hyvä hyvä!"

      Kaikki uskonnot saavat äärimuodoissaan joukkohysterian piirteitä. Ja minä lasken näiden uskontojen piiriin myös ilmastonmuutosalarmismin, rasismimeuhkaamisen, äärimmäisen urheilufanittamisen tai artistifanittamisen ja kaikki vastaavat ilmiöt, joissa järki, logiikka ja kriittinen ajattelu heitetään romukoppaan.

      Poista
  2. Löysin Milan Kunderan oudosta ja merkillisestä romaanista Olemisen sietämätön keveys kuvauksen siitä, miten mielipiteitä hallittiin 1968 Prahan kevään jälkeen.
    ”Niin sanomalehdet alkoivat julkaista juttuja ja yleisöosastokirjoituksia jolla vaadittiin esimerkiksi että kyyhkyset olisi hävitettävä kaupungeista. Ja kyyhkyset hävitettiin. Pääkampanja suunnattiin kuitenkin koiria vastaan. Vaikka ihmiset olivatkin epätoivoisia ja miehityksen lamaamia lehdissä, radiossa ja televisiossa ei puhuttu muusta kuin koirista jotka tahrimalla jalkakäytävät ja puistot uhkasivat lasten terveyttä. Syntynyt valtava psykoosi sai Terezan pelkäämään että koiravihaan lietsotut tekisivät pahaa Karenille. Vasta vuotta myöhemmin näin kasvateltu (ja eläimiin kokeiltu) suuttumus suunnattiin todelliseen kohteeseensa: ihmisiin. Erottamiset, vangitsemiset ja oikeudenkäynnit alkoivat. Eläimet saattoivat vihdoin hengähtää helpotuksesta.”
    (Kirsti Sirasteen suomennos, WSOY, 1983)

    VastaaPoista