EMMA kertoo:
Morsian-veistos tuli toiseksi veistoskilpailussa vuonna 1972, jonka voitti Antonio Da Cudanin Luominen avaruudessa. Kilpailun teeman mukaan veistos esitti Tapiolan alkuvaiheita. Veistos kuvastaa hyvin myös taiteilija Heikki Konttisen (1910-1988) omaa elämää, sillä hän muutti vaimonsa ja pienten lastensa kanssa Tapiolaan 1955. Hän oli Nallenpolun taiteilijatalon ensimmäisiä asukkaita, ja asuikin Tapiolassa kuolemaansa saakka. Konttisen vaimon, Marjatan mukaan Tapiola oli taiteilijalle ”meren rannan puutarhakaupunki, kaunis kuin meren morsian, merestä syntynyt, Venus kaupunkien joukossa”.
Vaikka Morsian suunniteltiin jo 1970-luvun alkupuolella, julkistettiin se vasta 1985. Välissä oli epäselvyyksiä kuvanveistokilpailun sääntöjen tulkinnassa ja hitaasti etenevä päätösprosessi. Paikan valintakin vei pitkän ajan. Morsianta pidettiin siveettömänä eikä sitä sen vuoksi haluttu uuden Stockmannin tavaratalon edustalle. Veistos pystytettiin vihdoin 1985, 13 vuotta kilpailusta.
Morsian jäi Heikki Konttisen viimeiseksi julkiseksi teokseksi.
Taiteilija toteutti veistoksen omalla kustannuksellaan ja Espoon kaupunki lunasti sen 1985.
Morsian |
EMMA-museon esittelytekstissä kerrotaan teoksen yhteydestä Venukseen, mikä on sinänsä ihan mielenkiintoista, mutta tämä ei ole ihan koko totuus teoksen symboliikasta.
Patsaassa on mieshahmo, joka kannattelee jumalatarta. Yksi vanhimmista jumalatarsymboleista on käärme. Muinaisessa Egyptissä sana "jumalatar" kirjoitettiin kobra-käärmeen kuvalla. Kirjoitusmuoto juontaa juurensa Wadjet-jumalattareen, joka oli varhaisessa egyptiläisessä kulttuurissa erittäin tärkeä äitijumalatar. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Silmän ja käärmeen alkuperä.
"Jumalatar" / "Wadjet" |
Kun tunnetaan jumalattaren ja käärmeen välinen yhteys, ja verrataan alla olevia kuvia patsaan muotokieleen, ei ole kovin vaikeaa nähdä mitä taiteilija on patsasta tehdessään miettinyt.
Käärmeenkantaja |
Käärmeenkantaja |
Käärmeenkantaja, eli Ophiucus, on Jousimiehen ja Skorpionin kupeessa oleva tähdistö. Se tunnetaan nykään ns. 13. eläinradan merkkinä. (Luku 13 kuuluu "Eliitin" merkityksillisiin lukuihin. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Founding Fathers.)
Käärmeen kannattelu (ja nostelu) kuului vapaamuurariguru Albert Piken mukaan Dionysos-kultin rituaaleihin. Dionysos on auringon pimeää puolta edustava jumala.
"In the Mysteries of the bull-horned Bacchus (Dionysos), the officers held serpents in their hands, raised them above their heads, and cried aloud "Eva!" the generic oriental name of the serpent, and the particular name of the constellation in which the Persians placed Eve and the serpent. The Arabians call it Hevan, Ophiucus himself, Hawa, and the brilliant star in his head, Ras-al-Hawa. The use of this word Eva or Evoë caused Clemens of Alexandria to say that the priests in the Mysteries invoked Eve, by whom evil was brought into the world." - Albert Pike (Morals and Dogma)
Dionysos, Vesuvius ja käärme (Pompeii) |
Vapaamuurarisymboliikkaa: Dionysos |
Kotimaisena esimerkkinä Dionysos-symboliikan käytöstä mainittakoon Mannerheimin syntymäkoti Louhisaaren kartano.
Vapaamuurarikontekstissa käärmeen kannattelu liittyy skottilaisen riitin 25. asteeseen.
"Ophiuchus is illustrated by a man holding a serpent. He is the 'Golden SerpentBearer', reminiscent of Freemasonry's 25th (Knight of the Brazen Serpent) Degree." - Robert Howells (Inside the Priory of Sion: Revelations from the World's Most Secret Society)
Brazen serpent, eli "nostettu käärme", viittaa suoraan Aton-kultin kantaisään, Moosekseen, toiselta nimeltään Akhenatoniin.
Mooses ja "brazen serpent" |
"Masonic students of the history of astronomy and its predecessor, astrology, will be aware that there was once a thirteenth sign of the zodiac called Ophiuchus Serpentarius, meaning “the holder of the snake.” In more recent times the thirteenth sign has also been referred to as Alpheichius. It lies between Sagittarius and Libra, close to Scorpio. Zeus transformed Asclepius, the healer god of the Greek pantheon, into the constellation Ophiuchus. Asclpius's famous caduceus - the physicians's healing staff - has a serpent wrapped around it, and this characteristic ties in very closely with the strange biblical references to Moses and the brazen serpent.
The Bible's Numbers 21:4-9 tells how "fiery serpents" attacked the Israelites, and many of those who were bitten by them died. Moses then made a serpent of brass and set it up on a pole, similar in some ways to a caduceus. And any Israelites who were bitten after that had only to look at the brazen serpent on the pole in order to be healed." - Lionel and Patricia Fanthorpe (Mysteries and Secrets of the Masons: The Story Behind the Masonic Order)
Lisää esimerkkejä patsaisiin piilotetusta symboliikasta välilehdellä Esoteeriset patsaat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti