tiistai 6. marraskuuta 2018

Ruusut maljakossa


Nimimerkki Midi vinkkasi mielenkiintoisesta uutisesta:





Berner suhmuroi mm. "Eliitin" hovitaiteilija Pekka Jylhän teoksen Lastensairaalan edustalle.



Ruusut maljakossa


Vähemmän yllättävästi Pekka Jylhän Ruusut maljakossa sisältää esoteerista symboliikkaa.

Yksi symboliikan taso liittyy ruusuristiläiseen veljeskuntaan, jolla on vahva edustus Suomessa. Ruusu on kyseisen organisaation tunnus.


Ruusuristiläinen tunnus - huomaa kaksi kolmiota, Maltanristi ja hakaristi


Mutta miksi juuri kolme ruusua?

Toinen symbolinen taso kuvastaa vapaamuurarisymboliikan 5-5-5-koodia. (Aiheesta enemmän kirjoituksessa Stubb ja 5-5-5.) Ruusu on "symbolisynonyymi" pentagrammille, eli viisisakaraiselle tähdelle. Niin sanottu heraldinen ruusu sisältää viisi terälehteä ja muodostaa pentagonin ja/tai pentagrammin. Kolme ruusua - kolme kertaa viisi, eli 5-5-5.


Heraldinen ruusu - pentagrammisymboli
(penta = 5)

Vapaamuurarisymboliikkaa: 5-5-5


Pentagrammin ja ruusun välinen yhteys näkyy myös kreikkalaisessa mytologiassa. Yksi Aphroditen/Venuksen symboli on ruusu. Pentagrammikuvio syntyy Venus-transiiteista. (Aiheesta enemmän kirjoituksessa Venus-kultti.)


Venus-transiitti ja pentagrammi


Kolmas Ruusut maljakossa -teoksen symbolinen taso liittyy tarotiin. Ruusut ovat maljamaisessa maljakossa. Tarotia tunteva voi päätellä tästä jotain. Tässä kontekstissa kolme ruusua edustaa kreikkalaismytologian Aphoriditen kolmea lasta, jotka tunnetaan nimellä Khariitit. Tämä kolmikko kuvataan usein kukkien kanssa.


Khariitit

Khariitit

Khariitit


Khariitit, eli The Three Graces, ovat tarotin kortissa Maljojen III.


Maljojen III


Muita samaa korttia edustavia patsaita:

Lisää esimerkkejä tarot-patsaista välilehdellä Esoteeriset patsaat.

Muita Pekka Jylhän teoksia:


"Eliitin" hovitaiteilija Pekka Jylhä

1 kommentti:

  1. Kokemus ao. sairaalasta lapsen nilkkamurtuman leikkauksen vuoksi. Vaikka paikka on uusi ja hieno, ja henkilökunta osaavaa ja ystävällistä, itselleni tuli aavistus, että sairaalassa lienee jotain, mistä tavallinen tallaaja ja suurin osa sairaalan henkilökuntaa ei tiedä mitään? Ystävilleni tuolloin arvelin, että olisiko peräti yksi suomen mk ultra -keskus? Tai jos ei ole nyt, niin sellaista siitä valmistellaan? Vaikka arvostin ja edelleen arvostan lapseni saamaa hoitoa - se todellakin oli hyvää - kokonaiskuva herätti muutaman kysymyksen. Eräs väline tätä dilemmaa voisi kuvata (EES-sivulta oppimani) ekso- ja esoteerinen taso ja niiden välinen sovittamaton ristiriita.
    Saavuimme leikkaukseen n klo 7 aamulla ja odotussalissa oli pari muutakin lasta vanhempineen, tunnelma oli hiljainen ja rauhallinen. Yhtäkkiä paikalle pölähti erittäin outo klovni (en ole koskaan itse klovneista pitänyt, nyt EES-sivustolta oppinut vähän ymmärtämään senkin taustaa). Klovnissa ei siis ehkä ollut mitään outoa klovniksi, mutta tunnelma ympärillä oli siitä lähtien outo. Lapset tuntuivat katsovan ihmeissään, yksi alkoi hysteerisenä itkeä. Jos vanhemmat eivät olisi alkaneet nauraa tekonaurujaan, olisivat luultavasti alkaneet kaikki itkeä pelästyksestä. Kysyin eräältä hoitajalta, että mikä tämä klovni nyt oikein on. Hän sanoi, että heillä on kolme klovnia täyspäiväisesti töissä - sinällään melkoisen absurdi ajatus, kun henkilökuntamenoissa muuten säästetään ja leikataan koko ajan.
    Yksi creepy tunne tuli lippulappusesta, johon pyydettiin allekirjoitusta: lupa lapsen 24/7 videokuvaamiseen sairaalassa. WTF? Arvatkaa allekirjoitinko.
    Vaikka olen kiitollinen ammattitaitoiselle henkilökunnalle siitä, että lapsen nilkka hoidettiin hyvin kuntoon, toivon todellakin, ettei tuonne enää tarvisi mennä. Eikä pelkästään siksi, että tapaturmat ovat toki aina ikäviä.

    VastaaPoista