sunnuntai 24. maaliskuuta 2024

Sotapropaganda ja valtamedian kaksoisstandardit


*** Tämä kirjoitus julkaistiin alun perin Kannossa 23.3.2024 ***


Helsingin Sanomat julkaisi 22.3.2024 jutun uudesta  Venäjän propagandatempauksesta. Jutussa kerrotaan, miten Venäjällä kansalaisille esitellään Venäjän armeijan menestystä niin sanotulla propagandajunalla, joka kiertää Venäjällä kaupungista toiseen. Junan näyttelyvaunuissa esitellään kaikenlaista yleisöä kiinnostavaa sotakalustoa.

Junan ilmeinen tarkoitus on propaganda. Olennaisena osana kiertävää näyttelyä on Ukrainan sodassa haltuun saatu länsimainen sotakalusto, kuten esimerkiksi amerikkalainen Bradley-miehistönkuljetusvaunu. Tällä tempauksella halutaan ilmiselvällä tavalla viestittää venäläiselle kansalle, että sota Ukrainassa menee hyvin, ja että vihollisella menee huonosti. Mitä muuta haltuun saadusta amerikkalaiskalustosta voisikaan päätellä?


Lähde: HS

Näin sotapropaganda toimii. On hyvä, että suomalainen media tunnistaa Venäjän propagandatempaukset ja paheksuu niitä. Propaganda on aina manipulatiivista mielipiteiden muokkaamista, ja siihen tulisi aina suhtautua kielteisesti. Ihmisten ajattelun ja asenteiden muokkaaminen propagandalla on moraalisessa mielessä hyvin kyseenalaista. Varsinkin silloin, kun manipuloinnilla yritetään vaikuttaa siihen, mitä ihmiset ajattelevat sodasta.

Mutta miten toimii suomalainen media, kun tällaista täsmälleen samanlaista propagandaa tuotetaan Suomessa? Samainen Helsingin Sanomat teki vain muutama kuukausi aiemmin jutun Helsinkiin tuodusta tuhoutuneesta venäläistankista, joka herätti paljon huomiota. Paheksuttiinko tätä tempausta?

Ei tietenkään. 


Lähde: HS


Kyseinen venäläistankki sai todella paljon huomiota suomalaisessa valtamediassa. Siitä kirjoittivat mm. YleIlta-Sanomat, MTV, Verkkouutiset, Iltalehti, Turun Sanomat ja Demokraatti. Monet näistä medioista julkaisivat aiheesta useita juttuja. Kutsuiko yksikään näistä medioista tätä tempausta propagandaksi? 

Ei tietenkään. 


Lähde: MTV


Lähde: IS


Lähde:Yle


Lähde: Verkkouutiset


Lähde: TS


Ei ole vaikea nähdä, miten räikeät kaksoisstandardit suomalaisessa mediassa on käytössä. Mediapoolin alainen valtamedia uskottelee kansalaisille, että propagandaa tuotetaan vain pahassa idässä, mutta hyvässä lännessä sellaista ei tietenkään harjoiteta. 

Totuus on kuitenkin toinen. Todellisuudessa länsimaissa pyritään aivan samalla tavalla manipuloimaan ihmisten ajattelua kuin Venäjällä – ja valtamedialla on siinä todella iso rooli. Uutisointi pyrkii jatkuvasti manipuloimaan ihmisten ajatuksia ja asenteita suhteessa sotaan ja sen osapuoliin. Se on propagandaa, mutta sitä ei myönnetä propagandaksi.

Tästä toimii hyvänä esimerkkinä sodan alusta asti tuotetut lukuisat uutiset, joilla suomalaisille vakuutettiin, että Venäjä on ihan kohta häviämässä sodan. Kyseisten propagandajuttujen lukeminen pari vuotta niiden julkaisemisen jälkeen on melkoisen tragikoominen kokemus. Kyseenalaistiko suomalainen media esimerkiksi Pekka Toveria, kun hän esitti maaliskuussa 2022 absurdin väitteen, että Venäjän armeijan taistelukyky tulee romahtamaan kahdessa viikossa?

Ei tietenkään.


Lähde: Iltalehti


Idän ja lännen propagandalla on sama tavoite: saada kannatusta sodan jatkamiselle. "Meillä menee hyvin. Vihollisella menee huonosti. Sotaa kannattaa jatkaa." Jos tuomitsee vain toisen osapuolen propagandan, ja samaan aikaan tuottaa toisen puolen propagandaa itse, paljastaa olevansa tekopyhä kaksoisstandardien käyttäjä. Näin valtamedia kuitenkin toimii. Koko ajan. 

Sodasta voisi uutisoida objektiivisesti ilman manipulatiivista propagandaa, mutta se ei valtamediaa kiinnosta. Tämä nykyinen median alennustila on todella surullista seurattavaa. 

Lännessä sotapropagandan tuottamisen ytimessä toimii Tavistock Institute of Human Relations. Tavistock-verkostoon kuuluvat mediapoolin alaiset mediayhtiöt eivät tietenkään uutisoi Tavistockista koskaan mitään. Tehtävä jää Kannon kaltaisille vaihtoehtomedioille. Aiheesta voi lukea enemmän kirjoituksessa Tavistock - propagandakoneiston moottori

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti