perjantai 19. marraskuuta 2021

Läpi aikojen


Disclaimer: Tästä kirjoituksesta en voi ottaa kunniaa kokonaan itselleni. Sain apua taholta, jonka on käytännön syistä pakko jäädä anonyymiksi. Kiitän saamastani avusta. 

***

Tornio-trilogian viimeisessä osassa esitellään Susanna Sivosen vuonna 2018 valmistunut Läpi aikojen. Yle kertoo:

"Tornion Victoriantorilla on uusi veistos. Susanna Sivosen teos Läpi aikojen symboloi ajankulkua ja ajan merkitystä kautta historian. Sivonen kertoo, että veistos muistuttaa kelloista maamerkkeinä ja ikoneina kylissä ja kaupungeissa.

– Tämä on maailman ensimmäinen hybridi aurinkokello, Sivonen sanoo.

Veistos on yhdistelmä modernia kellotekniikkaa sekä historiallista ajanlaskutiedettä. Se yhdistää kaksi valtiota ja kaupunkia, sekä yhteisen kulttuurihistorian ja ihmiset."


Läpi aikojen


Ensimmäisenä teoksessa huomio kiinnittyy teoksen keskeisimpään symboliin - armillaariin. Vähemmän yllättävästi armillaari on vapaamuurari- ja temppeliritarisymboliikasta tuttu symboli. Aihetta on käsitelty enemmän kirjoituksessa Armillaari.

"The armillary sphere was an important astronomical and navigational instrument for the Portuguese sailors who ventured into unknown seas during the Age of Discoveries. It was introduced by the Knights Templar, whose knowledge was essential to the Portuguese Discoveries — Henry, the Navigator, the person mainly responsible for the development of Age of Discovery was actually the Grand Master of the Order of Christ [portugalilainen versio temppeliritareista]."(Wikipedia)


Armillaareja on monenlaisia


Vielä vähemmän teoksessa yllättää se, että siinä on niin monen muun suomalaisveistoksen tavoin tarot-symboliikkaa. Suosittelen tutustumaan Sivosen omaan sivustoon susannasivonen.com, josta löytyy useita hienoja kuvia, joiden yksityiskohdat paljastavat teoksen yhteyden tarot-symboliikkaan. Otan tähän alle muutamia kuvakaappauksia, jotka paljastavat jotain oleellista teoksen symboliikasta.

Katsotaan ensimmäiseksi kuvaa, joka on otettu teoksen etupuolelta. Se näyttää miten armillaarin yläpuolelle on laitettu suu ja alapuolelle kengät. Suu edustaa päätä, ja kengät edustavat jalkoja. Huomaatteko miten teos muistuttaa seisovaa ihmishahmoa, jolla on armillaari kehona? Miksi Sivonen teki tällaisen valinnan?



Tämä kuvakulma paljastaa, että teos esittää henkilöä tai henkilöitymää. Kuvassa tämän hahmon yläpuolella näkyy putkia, jotka ovat kietoutuneet toistensa ympärille. Ne muodostavat siis köynnöksen. Löytyykö tarotista korttia, jossa olisi seisova henkilö, jonka yläpuolella on köynnöksiä?

Armillaari on astronomien ja astrologien työkalu. Sitä käyttävät siis "tähtitaivaan tarkkailijat". Vapaamuurarisymboliikassa armillaari on vapaamuurarien myyttisen esi-isän, kuuluisan tietäjän ja astrologin Hermes Trismegistuksen symboli. Kuka on tarot-pakan "tähtitaivaan asiantuntija" ja astronomisen/astrologisen tiedon henkilöitymä, joka vastaa Hermes Trismegistuksen kaltaista esoteerisen tiedon mestaria? 

"Hermes Trismegistus, "thrice-great Hermes," emerged from the amalgamation of the wisdom gods Hermes and Thoth and is one of the most enigmatic figures of intellectual history. Since antiquity, the legendary "wise Egyptian" has been considered the creator of several mystical and magical writings on such topics as alchemy, astrology, medicine, and the transcendence of God. Philosophers of the Renaissance celebrated Hermes Trismegistus as the founder of philosophy, Freemasons called him their forefather, and Enlightenment thinkers championed religious tolerance in his name. To this day, Hermes Trismegistus is one of the central figures of the occult—his name is synonymous with the esoteric." - Florian Ebeling (The Secret History of Hermes Trismegistus)


Vapaamuurarien myyttinen esi-isä Hermes Trismegistus ja armillaari
(Katsokaa hänen käsien asentoa, ja sitä miten hän pitelee
oikeassa kädessään sauvaa, johon armillaari on kiinnitetty.)


Hermes Trismegistuksen nimi viittaa kreikkalaiseen Hermes-jumalaan, joka tunnettiin Roomassa nimellä Merkurius. Minkä kortin hallitseva planeetta on Merkurius?

Lisää vihjeitä löytyy yksityiskohdista. Mihin korttiin liittyvät teoksessa näkyvät siivekkäät kengät ja lemniscate (ikuisuusmerkki)? 


Siivekäs kenkä


Lemniscate (ikuisuusmerkki)


Teos esittää tarotin "tähtitaivaan asiantuntijaa" ja muinaista Tähdistö-kulttia edustavaa Taikuria. Kortin hallitseva planeetta on Merkurius, joka tunnetaan lemniscatesta ja siivekkäistä sandaaleista. Kortissa lemniscate on Taikurin pään yläpuolella.

Taikuri on Hermes Trismegistuksen tapaan hermeettisten oppien mestari. Taikurin kädet näyttävät ylös ja alas. Tämä asento on niin sanouttu "niin ylhäällä kuin alhaallakin" -merkki ("as above so below"), joka tunnetaan hermeettisenä aksioomana.


Taikuri (Rider-Waite-pakka)


Kiinnittäkää huomiota myös Taikurin yläpuolella oleviin köynnöksiin ja verratkaa niitä ylempänä olevaan kuvaan, jossa veistoksen takana olevat putket ovat kietoutununeet toistensa ympärille. Tämä putkiköynnös muodostaa hyvin samankaltaisen muodon Taikuri-kortin ruusuköynnösten kanssa. 

Kannattaa myös katsoa veistoksen jalkojen leveää haara-asentoa ja ulospäin kääntyneitä jalkateriä, ja verrata niitä näihin vanhempiin tarot-kortteihin, joissa Taikurin jalat ovat näkyvissä. Asennoissa on paljon samaa.  


Taikuri (Oswald Wirth, 1899)

Taikuri (Marseille-pakka)


Näissä vanhoissa pakoissa Taikurin pöytä kuvataan muuten usein kolmijalkaisena. Jännä sattuma, että Sivosen veistos on myös kolmijalkainen.

Veistoksessa on kaksi erilaista kenkää - miehen ja naisen kengät. Tällä viitataan Taikurin androgyynisyyteen. Ainakin Rider-Waite-pakan Taikuri on samalla tavalla androgyyninen hahmo kuin Narri. Molemmissa on havaittavissa sekä miesmäisiä että naismaisia piirteitä. Toisaalta Rider-Waite-pakan Taikurin pöydällä olevat esineet (pienen arkanan maat) edustavat neljää elementtiä (maa, tuli, ilma, vesi), joista puolet on maskuliinisia ja puolet feminiinisiä.

Sitten on vielä se "kolmas jalka", eli armillaarin läpi menevä erikoinen keskisalko. Jos katsotte Hermes Trismegistuksen kuvaa, näette miten siinä "taikurin sauva" lävistää armillaarin. Epäilemättä tämä veistoksen keskisalko edustaa Taikuri-kortissa näkyvää sauvaa, jota Rider-Waite-pakan Taikuri pitää hyvin samantyyppisessä asennossa kuin Hermes Trismegistus.


Hermes Trismegistus ja sauvan lävistämä armillaari


Keskisalkona toimiva putki on muita jalkoja paksumpi ja hyvin koristeellinen. Veikkaan, että Sivosella on tätä suunnitellessaan ollut mielessä niin sanotut marsalkansauvat, jotka ovat usein hyvin koristeellisia. Nämä marsalkansauvat ovat symbolinen vastine Taikurin kädessään pitämälle sauvalle. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Marsalkka Mannerheimin ratsastajapatsas.


Mannerheimin käyttämät marsalkansauvat


Saksalainen marsalkan sauva


Sivosen hybridi-aurinkokelloksi kutsuman veistoksen nimi on Läpi aikojen. Ajan teema näkyy myös teoksen yksityiskohdissa, kuten tekstissä "Aika on tässä ja nyt" ja "Meän ja teän aikhaan".

Rider-Waite-pakan Taikuri-kortissa aikasymboliikka löytyy Taikurin vyötäröltä. Hänen vyö on häntäänsä syövä käärme, eli ajan syklisyyttä edustava ouroboros-käärme. Muistetaan myös, että Taikuri on astronomian ja astrologian mestarina ajan mittaamisen asiantuntija.

"The oldest-known ouroboros appeared on a golden shrine in the tomb of Tutankhamen – ‘King Tut’ – in Egypt in the 13th Century BC, after a brief lull in traditional religion brought about by his predecessor, Akhenaten. According to leading Egyptologist Jan Assmann, the symbol “refers to the mystery of cyclical time, which flows back into itself”. The ancient Egyptians understood time as a series of repetitive cycles, instead of something linear and constantly evolving; and central to this idea was the flooding of the Nile and the journey of the sun." (BBC)


Häntäänsä syövä ouroboros-käärme Tutankhamonin haudassa


Ihmettelin pitkään, että miksi Sivonen on laittanut teokseen kolme suuta. Valitettavasti vastaus tähän mysteeriin oli vähän tylsä. Kyse on vain Sivosen omasta logosta. Toki armillaariin laitetut kaksi suuta saattavat edustaa tekijän omaa kaksikielisyyttä. Mene ja tiedä.



Yhtä kaikki, hieno suoritus Sivoselta. Hyvin kekseliäästi tehty veistos, joka varmasti miellyttää "Eliittiä". Tällaisilla teoksilla saa epäilemättä edistettyä omaa uraa. Näemmä näin onkin jo käynyt:


https://www.munoulu.fi/artikkeli/-/id/pienia-elaman-sipaisuja-susanna-sivosen-reliefiseina-valmistuu-tampereen-vuorekseen


Sivosen ammatillisessa profiilissa on sellainen erikoisuus, että ennen tämän tarot-veistoksen tekemistä hän ei ollut koskaan aiemmin suunnitellut yhtään veistosta. Sivonen on koulutukseltaan tekstiilisuunnittelija. Hänellä on paljon kokemusta erilaisten kuosien suunnittelusta ihan kansainvälisellä tasolla. Miksi ihmeessä työn tilannut Haaparannan kaupunki (teos oli lahja Torniolle) valitsi teoksen tekijäksi tekstiilisuunnittelijan? Miksei siihen valittu jotain kuvanveistäjää, jolla on veistosten tekemisestä jotain aiempaa kokemusta? Todella erikoinen valinta.

Toki on mahdollista, että Sivonen valittiin tekijäksi vain sen takia, että hän on kotoisin Haaparannasta. Mutta siitäkin huolimatta valinta olisi melko poikkeuksellinen. Kuinka usein tekstiilisuunnittelijoilta tilataan veistoksia, joissa aiheena on vapaamuurareille rakas tarot-symboliikka

Herää väkisinkin kysymys, että onko meillä mitään näyttöä siitä, että Sivonen on suunnitellut teoksen yksin, tai että Sivonen ylipäätään on teoksen oikea suunnittelija? Ottaen huomioon teoksen symboliikan, olisiko se mahdoton ajatus, että Sivonen olisikin tässä vain ns. kulissisuunnittelija?  Käytetäänhän politiikassakin kulissipäättäjiä. Miksei se sama ilmiö voisi esiintyä taidepiireissä? Varmuutta emme tähän asiaan varmaankaan voi saada, mutta hyvin erikoinen tuo taiteilijavalinta joka tapauksessa on.

Lisää esimerkkejä tarot-patsaista välilehdellä Esoteeriset patsaat.

Päivitys 25.11. 2021: Nimierkki JP löysi Sivosesta mielenkiintoisen kuvan. Lapin Kansan juttuun otetussa kuvassa Sivosen kaulakoruna on vapaamuurarisymboliikasta tuttu silmä tyypilliseen tapaan auringonsäteiden ympäröimänä. 


(klikkaa suuremmaksi)

Vapaamuurarisymboliikkaa: silmä auringonsäteiden ympäröimänä


Mutta eihän naiset voi olla vapaamuurareita!

Kyllä voi.


9 kommenttia:

  1. Vaikka olin päätelmieni kanssa yhtä lähellä oikeaa kuin itä on länttä, niin olipa kivaa ja jänskää - kiitos!

    Maagikon äärellä vietin lemniscaten ja köynnöksien vuoksi pitkän tovin (voiman poistin heti laskuista), mutta en millään löytänyt linkkiä tuohon maskuliini-feminiini -keskeisyyteen, saati tajunnut kolmijalkaisuutta tai ouriboros -vyötä tms. Mutta nyt kun selitit, se on päivänselvää.
    Suuhun kiinnityin myös liikaa, se oli hyvin hämäävä - ehkä jopa tarkoituksella? Vai voisiko se olla jonkunlainen sivujuonne, ylistys atonille, kun muistuttaa niin kovasti aurinko-kortin suuta...? Ja siitä sitten läiskäisty eliitin sätkynukke-"taiteilijan" symboliksi myös?

    Mutta näinhän tässä oppii hyvin: mokat kirvelee sopivasti - ja hyvin jää mieleen! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on vähän kuin uuden kielen opettelua. Se vie aikaa. Pitää vain olla kärsivällinen.

      Poista
  2. Kolme S:ää, 555. Liian kaukaa haettua?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis että ne suut olisivat symboleja S-kirjaimille, koska sana "suu" alkaa S-kirjaimella?

      En ihan osta tuota, mutta ihan hyvä kela. Juuri tuolla tavalla noita selityksiä täytyykin "kokeilla". Riittävän monta kertaa kun kokeilee, jossain vaiheessa joku osuu niin hyvin kohdalle, että se näyttäytyykin ihan itsestäänselvältä.

      Poista
  3. Katso kuvaa patsaan tekijästä
    https://www.google.com/search?q=susanna+sivonen&client=ms-android-samsung-ss&prmd=ivmxn&sxsrf=AOaemvKJIYEr5jCjS72q6kNXMQQdIW4-mg:1637841214805&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiN1rn-ubP0AhXn-SoKHZLKBW0Q_AUoAXoECAIQAQ&biw=412&bih=777&dpr=2.63#imgrc=G-Dd0Sdpe2GbOM

    Mikäs silmä siellä kaulassa roikkuukaan

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kappas! Hieno löytö. Kiitos.

      Ai että tämä on hienoa, kun lukijoilta tulee tällaista apua. Arvostan suuresti.

      Poista
  4. Päivitetty: Lisätty kuva Sivosen käyttämästä silmäsymboliikasta.

    VastaaPoista