maanantai 26. tammikuuta 2015

Kalevala - osa 2: Kauris, koira ja sammakko

Elias Lönnrot ja vapaamuurarien "käsi piilossa"


Vapaamuurari Elias Lönnrotin kirjoittama Kalevala on hyvin mielenkiintoinen teos. Se on täynnä esoteerista symboliikkaa. Esoteeriset aiheet on piilotettu taitavasti, joten ne jäävät helposti huomaamatta. Jos tuntee symboliikkaa, riveiltä ja rivien väleistä voi poimia monia viittauksia tarotiin, astrologiaan ja muinaisiin jumaltarustoihin.

Edellisissä kirjoituksissa käsitelty Kullervon tarina kätkee yhden erikoinsen teeman. Kullervo on aikeissa lähteä sotaan kostamaan kärsimiänsä vääryyksiä, kun hänen äitinsä varoittaa häntä näin:

"Älä, poikani poloinen,
lähde kauheaan taisteluun,
mene miekkojen melskeeseen!
Joka menee syyttä sotaan, tahallaan taisteluun,
hänet surmataan sodassa, tapetaan taistelussa,
tuhotaan miekalla, kaadetaan omaan aseeseensa.
Jos lähdet vuohella sotaan, kauriilla taisteluun,
pian vuohi voitetaan, kauris sontaan kaadetaan
ja tulet koiralla kotiin, saavut sammakolla pihaan."

Kauriilla taisteluun? Koiralla kotiin? Sammakolla pihaan? Mitähän näillä eläinvertauksilla tarkoitetaan?

Saturnus-kulttia käsitelleessä kirjoituksessa mainittiin vanha egyptiläinen astrologinen uskomus Elämän portista ja Kuoleman portista. Sielut tulevat maailmaan Elämän portin, Ravun merkin kautta. Kun ihminen kuolee, hänen sielunsa astuu Kuoleman portin, Kauriin merkin, kautta tuonpuoleiseen. Kauris edustaa siis kuolemaa. (Ravun ja Kauriin kääntöpiirien juuret juontavat tähän vanhaan astrologiseen uskomukseen.)

Kullervon äidin varoitus puhuu kuolemasta ja kauriista samassa yhteydessä. Mielenkiintoisesti runo jatkuu tämän jälkeen "tulet koiralla kotiin". Koira oli Egyptissä Anubis, kuolleiden opas tuonpuoleisessa, joka käytti vaakaa kuoleman jälkeisessä sielun sydämen punnituksessa. "Koiralla kotiin" tarkoittaa sielun paluuta sielujen kotiin, eli henkimaailmaan.


Anubis käyttämässä vaakaa - "koralla kotiin" palannut sielu vasemmalla


Runo päättyy sanoihin "saavut sammakolla pihaan". Sammakko oli Egyptissä Heqet-jumalttaren tunnus. Heqet oli hedelmällisyyden ja synnyttämisen jumalatar, joka oli Khnum luojajumalan puoliso. Khnum "loi sieluja kuten savenvalaja loi ruukkuja". Sammakolla pihaan saapuminen on sielun paluu fyysiseen maailmaan uudessa kehossa.


Sammakkopäinen Heqet - synnyttämisen jumalatar


Kauris, koira ja sammakko ovat kuolema, tuonpuoleinen ja jälleensyntyminen.

Kullervon äidin varoitus tarkoitaa sitä, että on turha lähteä turhaan sotaan kuolemaan. Siitä seuraa vain alusta aloittaminen. Muinaisten egyptiläisten tapaan Kullervon äiti tietää, että jos antaa egolle vallan lähteä tuhoisaan taisteluun, se ei ole sielun näkökulmasta kehitystä. Egon sotaan lähtevä, ja egon sodassa kuoleva, joutuu vain palaamaan lähtöruutuun. Sielu joutuu syntymään uudelleen uuteen kehoon, jotta voi jatkaa matkaansa fyysisessä maailmassa. Se on paikallaan polkemista, joka ei edistä sielun halua kasvaa ja kehittyä.


4 kommenttia:

  1. Terve pitkästä aikaa Antero V. Tuo Kullervon näkemyksesi on kiinnostava ja siitä mielelläni juttelen kanssasi joskus enemmän. Tulen pitämään esitelmän hänestä syksyllä ja varmasti tuon myös näkemystäsi esiin sinun näkemyksenäsi noilta osin. Olen nyt Egyptissä ja olen vielä muutaman kuukauden joten pelipaikalla. Se aiempi mistä juteltiin eli neitseestä syntyminen, Niili ja Sirius jne ja sen esiintulo Seppo Tanhuan jutun yhteyteen tulee sen oikeasn aikaan eli olikos se uusivuosi 25.7 �� en sitä nyt kysy vaan silloin se kirjoitukseni jutustasi tulee sivuilleen. Seppo laittaa sen mulle ensin nähtäväksi ja voin laittaa sen sinullekkin jos mietin asiavirhe mahdollisuutta sanoisssni. En muista oliko mulla sun maili os jos voit laittaa sen mun mailiin niin olis helpompi kommunikoida. Ja jos niin laita vaikka kaupunki jonka lähettyvillä asustelet jos voitas joskus tavata. Mie Taipalsaarella 6.5 läksien taas. Käsittääkseni voit olla laittamatta tätä yleiseen, ei haittaa vaikka näkyiskin mutta enemmän henk koht. Moikka bro

    VastaaPoista
  2. Luin juuri Martti Haavion Suomelaisesta mytologiasta, että hänen käsityksensä mukaan sampo(i) on sammakko sanan johdos (tulee saamenkielestä cuobbu) ja sammakolla tarkoitetaan myllynkiven keskimmäistä napaa. Samaa napa-sammakkoa kutsutaan idässä kilpikonnaksi, joka kannattelee maailmaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. http://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.fi/2016/03/kalevala-osa-12-sammon-sirpaleet.html

      Poista
  3. Sammakkosymboli on ilmestynyt elintarvikkeisiin merkkinä vastuullisuudesta kasvatuksesta. Piilomerkityksiä voi olla ùseita kenties hedelmättömyyttä lisääviä aineita lisätään tuotteisiin🤔

    VastaaPoista