sunnuntai 4. tammikuuta 2015

Melankolikko, sangviinikko, flegmaatikko ja koleerikko


Päivitetty 11.11.2021.

Helsingin ydinkeskustassa Mannerheimintien varrella on rakennus nimeltä Uusi ylioppilastalo. Rakennuksessa toimi vielä 90-luvulla elokuvateatteri Bio Bio, mutta nykyään se tunnetaan paremmin Virgin Oil Co. -ravintolana.

Sisäänkäynnin yläpuolella on neljä patsasta, jotka kiinnittävät symboliikasta kiinnostuneen huomion. Nämä Johannes Haapasalon veistämät neljä hahmoa tunnetaan nimellä Melankolikko, sangviinikko, flegmaatikko ja koleerikko.


Melankolikko, sangviinikko, flegmaatikko ja koleerikko


Eksoteerisella tasolla patsaat edustavat antiikin ajan teoriaa neljästä luonteenpiirteestä tai persoonallisuustyypistä: melankolikko, sangviinikko, flegmaatikko ja koleerikko. Teoria liitetään Hippokratekseen, mutta jopa Wikipedian artikkeli vihjaa sen mahdollisista egyptiläisistä juurista.

Juuret todellakin ovat Egyptissä, koska kyseinen teoria tulee suoraan tarotista. Melankolikko, sangviinikko, flegmaatikko ja koleerikko edustavat tarotin pienen arkanan neljää maata: lantit, miekat, sauvat ja maljat.

Patsaita katsomalla kaksi keskimmäistä ovat ilmiselviä. Kaksi reunimmaista eivät ole ensisilmäyksellä ihan yhtä selviä, mutta symboliikan tarkempi tutkiminen kyllä paljastaa mistä on kyse.


Sangviinikko - Miekat - Ilma - Maskuliini - Pata (tavalliset pelikortit)

Koleerikko - Sauvat - Tuli - Maskuliini - Risti (tavalliset pelikortit)

Flegmaatikko - Maljat - Vesi - Feminiini - Hertta
(Patsaan kädessä oleva malja on melko huomaamaton.)

Melankolikko - Lantit - Maa - Feminiini - Ruutu


Viimeisenä mainittu melankolikko edustaa lantteja. Patsaan yhteys lantteihin ei välttämättä aukea heti, jos ei tunne lanteissa olevan pentagrammin ja patsaan hahmon kädessään pitämän ruusun välistä yhteyttä. Molemmat ovat Venuksen symboleja. 
"The rose has a long and interesting history of symbolic application probably representing a variety of flowers according to the place and time. Its thorns no doubt characterise the shrub. It has been dedicated to Venus, a symbol of love." (rosecroix.com)
"The pentagram of Venus is the apparent path of the planet Venus as observed from Earth. Successive inferior conjunctions of Venus repeat with an orbital resonance of approximately 13:8—that is, Venus orbits the Sun approximately 13 times for every eight orbits of Earth—shifting 144° at each inferior conjunction. The tips of the five loops at the center of the figure have the same geometric relationship to one another as the five vertices, or points, of a pentagram, and each group of five intersections equidistant from the figure's center have the same geometric relationship." (Wikipedia)

Yksi Venus-pentagrammin esitysmuoto - tunnetaan myös nimellä "Venuksen ruusu"

Venus-pentagrammi syntyy Venus-transiiteista


Hyvä esimerkki ruusun ja pentagrammin välisestä yhteydestä näkyy myös heraldisissa ruusuissa, joita löytyy muun muassa Suomen vaakunasta. Ne esiteteään viisilehtisenä tai "viisikulmaisena" ruusuna, joka symboloi pentagrammia. Lanttien kiekoissa on aina pentagrammi. Tämän takia lantit tunnetaan myös nimellä Pentaakkelit.

Sanan melankolikko ja sanan kolikko välillä on mielenkiintoinen yhteys. Wikipedian mukaan kolikon etymologia selittyy näin: "Kolikko on onomatopoeettinen sana, se kuvailee metallirahan kolinaa."

Uskallan haastaa tämän näkemyksen. Jos sana olisi onomatopoeettinen, puhuisimme silloin todennäköisemmin kilikoista. Eihän kukaan sano "rahat kolisevat taskussa" vaan "rahat kilisevät taskussa". Veikkaan, että sanan kolikko alkuperä liittyy enemmän termiin melankolikko, joka edustaa tarotissa lantteja.

9 kommenttia:

  1. Myös melankolikon oikeassa kädessä olevat viisi ruusua korostaa yhteyttä pentagrammiin ja pentaakkeleihin.

    VastaaPoista
  2. Minäkin vähän kokeilen symbolitunnistamista:

    https://www.rovaniemenseurakunta.fi/documents/9928324/13668141/kirkko_puuveistos_1_S.jpg/4609e710-26fd-45a5-816d-9f3dd774263f

    Kohtalonpyörän väittäisin tässä olevan ajatuksena; apostolien jaloissa olevat näyttävät (huonosta kuvasta huolimatta) siivekkäiltä kotkalta, härältä, leijonalta ja mieheltä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nuo kaverit eivät ole apostoleja, vaan neljä evankelistaa Matteus, Markus, Luukas ja Johannes. Se on ihan yleistä tietoa, että heidän symbolit ovat juuri nuo neljä astrologiasta tuttua hahmoa, joilla on kristillisessä kontekstissa usein kirjat (evankeliumit) käsissään.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Evankelista

      Jotenkin huvittavaa, että Rovaniemen seurakunnan sivuilla tuo on nimetty virheellisesti "Neljä apostolia". Apostolit (opteuslapset) ja evankelistat ovat kaksi täysin eri asiaa. Seurakunnat eivät näemmä tunne edes omaa symboliikkaansa.

      https://www.rovaniemenseurakunta.fi/kirkot-ja-tilat/rovaniemen-kirkko/kirkon-taideteoksia

      Jos joku ei sitä vielä tiennyt, niin nämä evankelistoihin yhdistetyt neljä hahmoa ovat eläinradan merkit Leijona, Härkä, Skorpioni (aiemmin kotka) ja Vesimies (kuvataan usein enkelihahmona), jotka ovat eläinradan "kiinteät merkit".

      https://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.com/2015/11/maan-ja-taivaan-valilla.html

      Jos nämä evankelistat tunnuksineen löytyy kirkon seinältä, se on ihan yleistä laajalti käytettyä kristillistä symboliikkaa. Toki siinä on astrologinen pohja, mutta harvemmin ne taiteilijat sitä edes tietävät, koska samaa kuvaustapaa on käytetty jo vuosisatoja. En siis usko, että tässä tapauksessa taiteilija on ottanut lähtökohdaksi tarotia, vaikka Rider-Waite-pakan Kohtalonpyörästä nämä neljä hahmoa löytyvätkin.

      Tuon nelikon voi kuitenkin nähdä quintessence symboliikkana, koska he edustavat neljää elementtiä tuli, maa, vesi ja ilma. Yhdessä he muodostavat viidennen elementin, joka joidenkin kristittyjen keskuudessa tunnetaan nimellä kristustietoisuus.

      http://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.com/2015/03/quintessence.html

      Kristillisessä taiteessa nuo neljä hahmoa laitetaan usein juuri kristuksen ympärille.

      https://1mpkoh2uj7ew36r28p3t8kxt11gl-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2018/10/shutterstock_1112142674-660x350.jpg

      Poista
    2. Kiitos kattavasta vastauksesta ☺️ Ei mennyt kokeilu hukkaan, kirjaimellisesti kepillä koitettu jää hajosi hyvin palasiksi 😅 Huomaan, että on vielä paljon paljon tasoja, joita ottaa huomioon. Jatkan opiskelua.

      Poista
    3. Tuli tästä sivusta mieleen, että Torniosta saattaisi hyvällä tuurilla löytyä muutama harjoituskappale aloittelijalle: https://tietojenkasittely.lapinamk.fi/tornioatlas/tornioatlas/PainuPatsaille/index.html

      Poista
    4. Totta. Kyllähän sieltä voisi jotain kirjoitettavan arvoista löytyä.

      Mikä kiinnitti sinun huomion?

      Poista
    5. Kirkkokuvilla treenatessani törmäsin Tornion kirkon runsaaseen aurinkoiseen tarjontaan, jota kautta eksyin etsiskelemään myös vapaamuuraritilannetta pohjoisen alueella ja löysin, että ilmeisesti ainoastaan Torniosta löytyy Lapin ainoat loossit. Kaivoin sitten tuon patsaslistan, joissa teosten nimet on jo aika vihjaavia, jos ei jopa liian ilmiselviä (Aino kalojen parissa, auringon ja kuun portit, jne.). Samassa yhteydessä osui silmään uutinen obeliskista: https://yle.fi/uutiset/3-6951452

      Say no more.

      Poista
    6. On kyllä omituisin obeliski, jonka olen koskaan nähnyt.

      Poista
  3. Päivitetty: selkeytetty lanttien ja pentagrammin välistä yhteyttä.

    VastaaPoista