perjantai 21. toukokuuta 2021

Appelsiininaiset Maria ja Helena


Päivitetty 11.6.2021.

Helsingissä Aleksanterinkadun ja Mikonkadun kulmassa on melko tunnettu rakennus nimeltä Lundqvistin liiketalo. Talon julkisivun huipulta löytyy mielenkiintoinen maalaus:


(klikkaa suuremmaksi)

Kyseisen maalauksen symboliikka ei voi aueta, jos ei ole perehtynyt Ralph Ellisin tutkimustyöhön. Hän on tehnyt upean työn selvittäessään Uuden Testamentin tarinan todellista historiallista taustaa ja julkaissut aiheesta lukuisia kirjoja. Aihetta on käsitelty EES-artikkeleissa Historiallinen Jeesus ja Historiallinen Maria Magdalena. Tätä kirjoitusta ei voi ymmärtää, jos ei ole perehtynyt ensin näihin kahteen artikkeliin. Kannattaa ehkä myös lukea kirjoitus Kuningas Arthur

Pieni varoitus: tämä kirjoitus kuulostaa aivan varmasti hullulta niille, jotka eivät tunne Uuden Testamentin tapahtumien todellista ja salattua historiaa. Jos uskot vakaasti kirkon tarjoamaan pseudohistorialliseen satuun, ei ehkä kannata lukea pitemmälle. 

Maalauksessa on useita yksityiskohtia, jotka muodostavat kokonaisuuden. Symboliikan arvoituksen ratkaisu vaatii yhteisen nimittäjän seuraaville yksityiskohdille: 

  • Appelsiinipuut
  • Kaksi kuninkaallista kruunupäistä naista
  • Oranssit hiukset
  • Vene (ja lohikäärme)
  • Caduceus (käärmesauva)
  • Ankkuri

Miten nämä kaikki liittyvät yhteen?

Vastaus: Maria Magdalena

Aloitetaan maalauksen yläosasta löytyvistä appelsiineista. Kyseinen hedelmä on englanniksi orange. Orange on myös yksi kuuluisista "Eliitin" kuningassuvuista, joka tunnetaan nykyään parhaiten Hollannin kuningassukuna. (Tämän takia Hollannin jalkapallomaajoukkue pelaa oransseissa.) Suku ei kuitenkaan ole kotoisin Hollannista, vaan Orangen kaupungista eteläisestä Ranskasta.



Kaupungilla on hyvin keskeinen rooli historiallisen Maria Magdalenan tarinassa. Etelä-Ranskassa erittäin laajalti tunnetun legendan mukaan Maria Magdalena saapui Jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeen Jerusalemista Provencen maakuntaan, jossa hän eli loppuelämänsä. Marian tarinan loppuvaiheiden yksityiskohdista ei ole julkista tietoa kovin paljon, mutta se tiedetään, että Marialla on selkeä yhteys Orangen kaupunkiin. 

Kaupungin alkuperäinen nimi oli Aurenja. Tämän nimen alkuperä tulee historiallisen Maria Magdalenan sukupuusta. Hänen isoäitinsä nimi oli Thea Musa Ourania. Oletettavasti myös Maria käytti tätä sukunimeä. (Ellisin tutkimustyö on paljastanut, että nämä historialliset hahmot tunnetaan eri lähteissä monilla eri nimillä.)

Monet renessanssiajan taiteilijat kuuluivat sellaisiin esoteerisiin piireihin, joissa Marian todellinen tarina tunnettiin hyvin. Tämän takia Maria Magdalena kuvataan hyvin usein oranssien hiuksien kanssa. Tämä on taiteilijoiden (tai työn tilaajien) tapa kertoa, että heillä on tietoa todellisesta (esoteerisesta, salatusta) Maria Magdalenan historiasta, ja hänen yhteydestä Orangen kaupunkiin. Jos katsotte Lundqvistin talon maalausta, vasemmanpuoleisella naisella on oranssit hiukset.


Yksi monista renessanssiajan maalauksista,
jossa Marialla (Orangen suvun kantaäidillä) on oranssit hiukset


Maria ja oranssit hiukset

Mutta miksi tämä nainen kannattelee veneen pienoismallia? Liittyisiköhän jotenkin toiseen kuvataiteessa tunnettuun Maria Magdalena -kuvamotiiviin, jossa Maria kuvataan veneessä, joka saapuu Etelä-Ranskaan.


Maria Magdalena saapuu veneellä Marseilleen

Maria veneessä

Maria veneessä

Moni varmasti ihmettelee, että miksi maalauksessa Marian kädessään pitämä vene näyttää niin paljon lohikäärmepäiseltä viikinkiveneeltä. En osaa varmuudella sanoa, mutta veikkaan, että se on ollut keino ujuttaa maalaukseen lohikäärmesymboliikkaa. Yksi termi "Eliitille" ja sen tuhansia vuosia vanhalle sukulinjalle on Dragon court. Toki lohikäärmesymboliikalla on muitakin tasoja.

Jos vasemmanpuoleinen nainen on Maria, kuka se maalauksen toinen nainen sitten on?

Hän on Maria Magdalenan äiti, kuningatar Helena (of Adiabene), Thea Musa Ouranian tytär ja Julius Caesarin ja Kleopatran tyttärentytär. Näillä maalauksen molemmilla naisilla on kruunut päässä, millä viitataan heidän kuninkaalliseen taustaan. Kyseinen Ouranian suku oli äärimmäisen rikas Edessan kuningaskunnan hallitsijaperhe, joilla oli mittaamattoman suuri omaisuus. 

Helena on historiallinen esikuva Raamatun Jeesuksen äiti Neitsyt Marialle. Koska kyseinen hallitsijasuku oli kotoisin Egyptistä, heillä oli tapana solmia avioliittoja perheenjäsenten kesken. Historiallinen Jeesus (King Izas of Adiabene) ja historiallinen Maria Magdalena olivat sekä sisaria että aviopuolisoja. Helena oli heidän molempien äiti.


Kuningatar Helena ja caduceus


Helena kannattelee kädessään caduceus-sauvaa. Tämä on tuttu ja monessa yhteydessä käytetty esoteerinen symboli. Tässä tapauksessa sillä viitataan osittain symbolin historialliseen alkuperään, joka tulee Egyptistä. Sauvan ympärillä olevat kaksi käärmettä edustavat "Two ladies" -jumalattaria Wadjet ja Nekhbet. Myöhempänä aikana se kuvasi jumalattaria Isis ja Neftys. Kristinusko loi tästä vielä kolmannenkin inkarnaation: Maria Magdalena ja Neitsyt Maria - siis samat hahmot, jotka on kuvattu tähän maalaukseen. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Käärme ja sauva.


Alkuperäinen "Two ladies" Nekhbet ja Wadjet Ra:n silmän ympärillä

Kristillinen "Two ladies" - Maria ja Maria


Mytologiassa caduceus tunnetaan parhaiten Hermeen sauvana. Tosiasiassa myös muut jumalhahmot ovat käyttäneet tätä sauvaa. Yksi näistä on astrologisen eläinradan Neitsyt, josta kristillisen mytologian Neitsyt Maria on ilmiselvällä tavalla ottanut vaikutteita. (Aihetta on käsitelty enemmän kirjoituksessa Neitsyestä syntynyt.) Helenan kannattelema caduceus viittaa myös tällä tavalla Neitsyt Mariaan.


"Just as Virgo had wings, so she carried the caduceus."
- David Ovason (The Secret Architecture of Our Nation's Capital:
The Masons and the Building of Washington, D.C)


Huomatkaa miten nämä kaksi naista katsovat toisiinsa, ja koskettavat käsillään toisiaan. Kiinnittäkää myös huomiota siihen, että heidän välissään on ankkuri. Tällä yritetään viestiä jotain. 




Maalauksessa kuvataan jäähyväisiä ja Marian pitkälle merimatkalle lähtemistä. Historiallisen Jeesuksen (ja hänen perheen rahoittaman) epäonnistuneen juutalaiskapinan jälkeen Jeesus vangittiin ja Maria ajettiin maanpakoon Ranskaan. Tuolloin juutalaiskapinaa kukistamassa oli Rooman keisariksi nousseen Vespasianuksen poika Titus, jonka päätöksellä Maria joutui jättämään perheensä kapinan kukistumisen jälkeen. Myöhemmin keisariksi nousseen Tituksen käyttämä tunnus oli ankkuri. Titus siis erotti Marian ja Helenan toisistaan, kuten kuvasta näkyy.


Titus ja ankkuri


On hyvä ymmärtää, että Maria Magdalena on temppeliritareille ja "Eliitille" erittäin tärkeä hahmo - ehkä jopa tärkeämpi kuin historiallinen Jeesus. Maria oli Merovingeille kantaäiti. Kaikki "Eliitin" merkittävät kuningassuvut ovat Merovingien jälkeläisiä, joten monet "Eliitin" valtapyramidin korkeimmilla tasoilla operoivat henkilöt ovat Marian ja Helenan jälkeläisiä. 

Kiitos Prisoner erittäin mielenkiintoisesta vinkistä.

17 kommenttia:

  1. Aivan loistava tulkinta 👍, kiinnitin huomiota naisten ilmeisiin, äidillä huoli lapsestaan kun tietää menettävänsä hänet, tyttärelle uhmakas ja hieman nyreä katse karkotettuna vieraisiin maihin, äiti myös pitää tytärtään kädestä aivan kuin ei haluaisi luopua. Omat havainnot meni nappiin tarinasi mukaan😂

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tästä tulikin hyvä harjoitus aktiivilukijoille, kun tuli ensin kommenteissa pieniä vinkkejä.

      Yrittikö joku muu tulkita itse ennen tämän jutun julkaisua? Miten onnistui?

      Symboliikan tulkitseminen on vähän kuin uuden kielen opettelu. Se vaatii harjoittelua.

      Poista
    2. Ensin luulin tätejä sisaruksiksi joista venemamma on lähdössä jonnekin, kun kyselit appelsiineista alkoi tiuku kilkattamaan ja kävin lukemassa sen Jeesus ja maria magdalena jutut uudestaan siitä se lähti avautumaan, en tohtinut käydä arpomaan kun on niin alussa tässä symbolien maailmassa😂 yleensäkin elämässä intuitio edellä tulee tarvottua😂

      Poista
    3. Yritin tulkita, en onnistunut. :D

      Mutta hieno analyysi, kiitos!
      Ja oli erittäin virkistävää ja mielenkiintoista nähdä pala prosessiakin.:)

      Itsellä kiinnittyi huomio myös pukuihin: onko mahdollista, että naisilla on tarkoituksella erilaiset puvut, jotta korostettaisiin, että vasemmanpuoleinen on raskaana? Hänellä on erittäin löysä mekko, oikean puoleisella on selkeästi vyötärö ja sillä vyö.

      Poista
    4. Tilhi, mietin kyllä kirjoittaessa ihan samaa. Jätin sen kuitenkin pois, koska vatsa ei pullota mitenkään erityisen selvästi.

      Jos sinua kiinnostaa tuo prosessi miten lähden purkamaan tuollaista kuvaa, tässä tapauksessa se meni jotenkin näin:

      Prosessi etenee aina kysymysten kautta.

      1) Kaksi naista joilla on kruunut päässä. Eivät todennäköisesti ole jumalattaria, vaan kuninkaallisia. Keitä he voisivat olla?

      Ensimmäisenä tuli mieleen Maria ja Helena.

      2) Onko nuo appelsiineja? Sopisi Mariaan ja Helenaan. (Ennen tarkkaa kuvaa)

      Oli.

      3) Onko tuo vene? Sopisi Mariaan. (Ennen tarkkaa kuvaa)

      Oli.

      4) Toisella on caduceus, miksi?

      Ai niin.

      Huvittavasti huomasin vasta tämän jälkeen Marian oranssit hiukset.

      5) Miksi siinä on ankkuri?

      Tätä en tajunnut ihan heti. Lähetin kuvan eräälle tutulle, joka tuntee Marian ja Helenan tarinan. Ihan sattumalta hän tiesi tuosta ankkurisymboliikasta jotain mitä minä en vielä tiennyt. Tämä on ollut näissä hommissa aina hyvin tyypillistä. Vastaukset tippuvat kerta toisensa jälkeen syliin hopeatarjottimella. Se on tapahtunut niin monta kertaa, että sitä ei enää edes ihmettele. Tämä koko blogiprojekti on ollut alusta saakka yhtä suurta synkronisiteettien sarjatulta. Ette uskoisi, jos kertoisin.

      6) Miksi naiset pitävät toisiaan kädestä tuolla tavalla?

      Ai niin.

      7) Miksi tuo vene on juuri viikinkivene?

      Saattaisi johtua tuosta lohikäärme-viittauksesta. Toki tämän suhteen olen itsekin hieman epäileväinen. Syy saattaa olla joku muukin. Minulla on vähän sellainen intuitio, että tämän suhteen on jotain mitä minä en vielä tiedä. En osaa selittää sitä tarkemmin. Sen vain tuntee. Vähän kuin kitara jossa on yksi kieli epävireessä. Ei soi puhtaasti.

      Minulle tällaiset kuvat tuottavat aina suuren määrän kysymyksiä. Yritän tavallaan päästä taiteilijan pään sisään. "Miksi tämä yksityiskohta? Miksi tällainen kokonaisuus?" Joskus vastaukset löytyvät nopeasti, joskus hitaasti. Olen huomannut, että näiden asioiden suhteen minulla on melko hyvä kärsivällisyys, mikä varmasti auttaa asiaa. Hätäilystä ei ole mitään hyötyä. Helsingissä on yksi patsas, jonka symboliikkaa en vieläkään tajua. Esitin sen suhteen noita samankaltaisia kysymyksiä jo kuusi vuotta sitten. Odotan edelleen vastausten ilmestymistä. Sitkeä pirulainen.

      (Turha kysyä mikä patsas, en kerro.)

      Poista
    5. Kiinnostaa kyllä, iso kiitos tästä, piristi mieltä! :)
      Prosessit ovat kiehtovia ja intuitiivisina, kuten sinulla, erityisen kiehtovia.
      Sanotaan, että "prosessi on aina tärkeämpi kuin päämäärä". Silloin välivaiheille ja niiden nyansseille tulee omat merkityksensä, jolloin kokonaislopputuloksesta tulee upea 5D-kaleidoskooppi yhden 2D-still-kuvan sijaan - jos tuota nyt jotenkin sanoittais. :) Vai kitara. :)

      "Tämä koko blogiprojekti on ollut alusta saakka yhtä suurta synkronisiteettien sarjatulta. Ette uskoisi, jos kertoisin." Arvaa mitä? Uskoisin!
      Vaikuttaa siltä, että kun ollaan tekemisissä Totuuden ja sen Etsimisen kanssa elämästä tulee sellaista. Mulla on hereillä olevien ystävieni kanssa ryhmäkeskustelu, jossa juuri viime viikolla yksi totesi, että "kysymysten esittäminen tällä palstalla on liioittelua, koska vastaukset tulee muutenkin" - jo kymmeniä kertoja on käynyt niin, että joku juuri ehtii vastaamaan kysymykseen, jota toinen on aikeissa esittää. Esimerkiksi.
      Tai jos nyt ollaan ihan tarkkoja, niin varmaan synkronisiteettien sarjatulet liittyy Totuuden Etsimisen lisäksi Omaan Aitoon Polkuun ja Kutsuun. Silloin kun ollaan tekemässä just sitä mitä meidän kuuluukin, asiat etenee loksahdellen ja toisinaan valmiina putoillen. No news here, mutta pakko oli tähän nyt todeta. :D

      Tuosta puvusta vielä: mitä mieltä olet siitä, että puvun väri on sama kuin puun lehdet? Eikös se voisi myös alleviivata raskautta, koska juuri sen puvun sisällöstähän lopulta on kyse, juuri siitä koko sukupuu kasvaa? Että ei haluttu tehdä liian ilmeistä raskauspömppää, vaan kertoa se viitteellisemmin puun muodossa...? Sellaista tyylimokaa kuitenkaan ei tehdä, että valitaan taustaan samaa väriä kuin primadonnan puku - joten sillä lienee oma viestinsä myös?

      Ja seuraavaksi alan toivoa, että kuullaan siitä patsaasta pian! Ja ehkä mahdollisesti myös hankalasta matkasta vastaukseen :)

      Poista
    6. Ja vielä yksi synkronisiteetti tähän kyseiseen polkuun: juuri kun oli nuo ensimmäiset keskustelut näistä kuvista, keskustelussa ystävieni kanssa eräs yhtäkkiä kysyi, että mitähän kaikkea mahtaa sisältyä marimekon 70 -vuotis -kuvaan https://www.marimekko.com/eu_en/world-of-marimekko/marimekko-70-years (scrollaa hiukan alaspäin siihen, missä mansikat ja taivasta)
      Ensinhän siitä tietenkin pomppaa silmille m, sitten 7 kuution sisällä ja viimeisenä - tadaa: appelsiini!! Käsittämätöntä, että sain juuri siihen täältä vastauksen samaan aikaan! :)
      Oman pikaisen ja harjaantumattoman analyysini perusteella pystyin appelsiinista pongaamaan kolme isompaa lohkoa, joita 33 yhteensä - ja tietynlainen "korostus" nimenomaan lohkon 22 kohdalla. Ja kuution (sekin täältä opittua :) sisällä oleva 7 ohjaa tietty aloittamaan klo 7 kohdalta, jolloin tuo 22 korostuu.

      Ja apropoo: mitä muuta sanoisit tästä kuvasta? Mikä symboliikka mansikoilla, taivaalla yms. on? Alhaalla mansikat vaikuttaisi muodostavan vuoret. Kuva ja sen asettelu luultavasti ei ole sattumaa sekään, ainakaan tuon keskipisteessä olevan tekstin symboliikan perusteella.
      Kiitos, jos avaat! :)

      Poista
    7. En oikein näe tuossa appelsiinia.

      Tuo tyyli muistuttaa näitä kukkateemoja, joita Marimekko käyttää paljon. Vertaa:

      https://www.marimekko.com/media/catalog/product/cache/276e9a8dcc5cf40641aff3a45fa9559a/0/6/066680-194_X78447_10_1598369350.jpg

      Marimerkon symboliikka pyörii usein Dionysos-teeman ympärillä.

      http://eliitinesoteerisetsymbolit.blogspot.com/2015/01/astro-teologia-osa-10-dionysos-kultti.html

      En osaa sanoa mitä tuo seiskan oikealla puolella oleva ympyrä esittää, mutta mieleen tulee voikukka, joka on valmis puhallettavaksi. Tällä olisi symbolinen yhteys Dionysokseen, mutta se on sen verran synkkä ja sairas, että en nyt lähde sitä tässä avaamaan. Liittyy satanistisiin rituaaliuhreihin.

      Poista
    8. Wow, kiitos!
      Siis tässä menin appelsiini-lankaan ihan ohjelmoinnin mukaan: https://www.mariannecoveney.com/store/p124/%22Appelsiini%22_Marimekko_Cotton_Place_Mat%2C_Color_221%2C_Yellow%2C_Finland.html#/
      Ja kiinnitin huomiota ainoastaan noihin isonnettuihin lohkoihin, joista isoin seiskan kohdalla, jotka ei ole alkuperäisessä.
      Mutta kiitos silmien avaamisesta tässäkin! Eihän appelsiinissa edes ole tuommoista määrää lohkoja... aaarrrgh.

      Poista
    9. ...ja siis aika jäätävää todellakin, jos jo eksoteerinen taso on appelsiini ja viittaamassa siihen, mihin viittaa, ja esoteerinen on jotain niin pimeää, että edes AaVee et suostu avaamaan.
      Kaikesta päätellen ei mitenkään ohimennen valittu muodostamaan nollaa tuohon lukuun 70.
      Kiitos vielä kerran!

      Poista
    10. Ai se on nimetty appelsiinikuosiksi? Tätä minä en tiennyt. Mutta ei tosiaan ihan hirveästi appelsiinilta näytä. Ehkä etäisesti.

      https://muija.fi/tuote/marimekko-appelsiini-verhokappa-52x186/

      https://zadaa.co/fi/tuotteet/naiset/vaatteet-takit-jakut/marimekko/1895940/

      Tuo on siis se eksoteerinen taso. Onko se sitten esoteerisella tasolla appelsiini on kokonaan toinen kysymys. Ei välttämättä ole. Enemmän se voikukalta näyttää minun silmään.

      Poista
    11. Voin minä sitä voikukkaa vähän avata. Michael Tsarionin mukaan voikukka on koodi satanististen rituaalien lapsiuhreille. Voikukan puhaltaminen tarkoittaa lapsen viattomuuden tuhoamista. Päätelkää itse mitä se käytännössä tarkoittaa. Tämä Rolling Stonesin kappale kertoo hänen mukaan juuri tästä:

      "Dandelion"

      Prince or pauper, beggar man or thing
      Play the game with ev'ry flow'r you bring
      Dandelion don't tell no lies
      Dandelion will make you wise
      Tell me if she laughs or cries
      Blow away dandelion

      One o'clock, two o'clock, three o'clock, four o'clock chimes
      Dandelions don't care about the time
      Dandelion don't tell no lies
      Dandelion will make you wise
      Tell me if she laughs or cries
      Blow away dandelion, blow away dandelion

      Tho' you're older now its just the same
      You can play this dandelion game
      When you're finished with your childlike prayers
      Well, you know you should wear it

      Tinker, tailor, soldier, sailors lives
      Rich man, poor man, beautiful, daughters wives
      Dandelion don't tell no lies
      Dandelion will make you wise
      Tell me if she laughs or cries
      Blow away dandelion, blow away dandelion

      Little girls, and boys come out to play
      Bring your dandelions to blow away
      Dandelion don't tell no lies
      Dandelion will make you wise
      Tell me if she laughs or cries
      Blow away dandelion, blow away dandelion

      Poista
    12. En minäkään pysty sitä nyt enää appelsiinina näkemään, vaikka yritän.

      Mulla oli menneisyydessä itseäni vanhempi naapuri, jonka kanssa tutustuttiin, ja jopa käytiin yhdessä lenkkeilemässä. Hän oli napannut kopin ideasta, jota silloin markkinoitiin vahvasti, että jokaisen tulee tehdä elämässään muutos vielä kun voi. Oli asunut pohjoisemmassa Suomessa ja omistanut kirjakaupan. Varoja oli ilmeisesti vähän kertynyt, ja lapset oli jo isoja.
      Oli päättänyt kokeilla toteuttaa nuoruuden unelmansa, vielä kun voi, ja opiskellut sairaanhoitajaksi. Muuttanut pk-seudulle ja päässyt Kolmen sepän asemalle työterveyteen.
      Lenkeillä hän avautui, kuinka katkerasti katui kokeiluaan: ison asunnon myymistä ja ennenkaikkea työtä, joka oli ilmeisen silmiä avaavaa. Muistan, että häntä ahdisti erityisesti se, miten isojen firmojen julkisivu ei vastannut mitenkään kulissien takaista toimintaa. Vaikka valitettavan vähän muistan mitään, mitä kertoi, jäi kuitenkin mieleen, kuinka hän erityisen kauhuissaan puhui Marimekon työntekijöistä. Sanoi, että ne ihmiset olivat käytännössä kaikin tavoin aivan lopussa, sekä fyysisesti että psyykkisesti, kun heidän vastaanotolleen lopulta saapuivat. Ihmetteli, että mitä ihmettä siellä firmassa oikein tapahtuu. Se oli sitä aikaa kun Kirsti Paakkanen omisti ja johti lafkaa.
      Asuttiin pari vuotta naapureina, mutta sitten muutin muualle, enkä tiedä miten hänen elämänsä on sen jälkeen edennyt.

      Poista
  2. Hei Antero,
    olisi kiva jos voisit lisätä blogiin tabletteille ja kännyköille sopiva teema. Niin että blogi tarkistaa minkä laite lukijalla on käytössä ja jos lukija käyttää tabletia, niin blogin ulkoasu mukautuu siihen. Tällä hetkellä sun blogi tarjoa vaan "desk-top" teema, jossa fontti on niin pieni, että sitä on vaikea lukee tabletilla. Kiitos!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikös niissä tableteissa ole zoom-toiminto juuri tuota varten?

      Poista
  3. Mahtava kirjoitus, kiitos! Ja mukavaa lukea kommentointiakin, aktiivista ja asiallista, kiitos!

    VastaaPoista
  4. Päivitetty: lisätty maininta Neitsyen yhteydestä caduceukseen.

    VastaaPoista