sunnuntai 24. joulukuuta 2023

Paluu Keisarinnankivelle


Päivitetty 25.12.2023

Siitä on jo yli yhdeksän vuotta, kun julkaisin ensimmäisen kirjoituksen patsaisiin piilotetusta  esoteerisesta symboliikasta. Kyseinen kirjoitus käsitteli Helsingin Kauppatorin muistomerkkiä nimeltä Keisarinnankivi, jossa on vapaamuurarisymboliikasta tuttu kaksipäinen kotka. 

Jos olen ihan rehellinen, tuon kirjoituksen lukeminen on nykyään hieman vaikeaa, koska se herättää lievää nolostumisen tunnetta. Vähän kuin katselisi jotain vanhaa valokuvaa, jossa on joku naurettavan typerä kampaus. Tuon kirjoituksen kirjoitti aloittelija. Ja se näkyy - ainakin tälle vanhemmalle versiolle itsestäni. Tuon tekstin tehnyt kirjoittaja ei vielä kunnolla tiennyt mitä oli tekemässä, eikä hänellä ollut aavistustakaan siitä, mihin hän oli ryhtynyt. 

Vaikka tämä aloittelijan tekemä kirjoitus onkin minun silmiin haparoivaa ja ehkä vähän huvitusta herättävää, nostan hänelle silti isosti hattua. Se oli juuri tuo aloittelija, joka otti sen vaikeimman askeleen, ja laittoi tämän kaiken liikkeelle. Vaikka hänellä oli vielä tuossa vaiheessa hieman vajaavaiset tiedot ja taidot, hän uskalsi ottaa haasteen vastaan, ja lähteä kohti tuntematonta. Siitä minä olen hänelle hyvin kiitollinen.

Koko tämän yhdeksän vuoden ajan minua on häirinnyt ajatus, että tuossa Keisarinnankivessä on jotain sellaista symboliikkaa, jota en tajua. Joku sellainen intuitiivinen tunne on kaikki nämä vuodet vihjaillut, että jotain on jäänyt ymmärtämättä. Nyt ymmärrän miksi.

Tuo tunne on aina liittynyt tämän Keisarinnankiven kaksipäisen kotkan jaloissaan pitämiin symboleihin. Eksoteerisella tasolla symboliikkapropagandistit puhuvat tämän teoksen yhteydessä aina Venäjän keisarikunnan kaksipäisestä kotkasta, ja siitä miten muistomerkki pystytettiin keisarinnan vierailun muistoksi. Muuten hyvä, mutta virallisella Venäjän keisarillisella kotkalla on jaloissaan aivan eri symbolit kuin tällä muistomerkin kotkalla. Keisarien kotkalla on keisarien symbolit valtikka ja valtakunnanomena. Keisarinnankiven kotkalla on jaloissaan jotain aivan muuta.


Keisarinnankiven kaksipäinen kotka


Venäjän keisarikunnan kaksipäinen kotka


Keisarinnankiven kotkan jaloissa on seppele ja Jupiterin salamakimppu (thunderbolt). Samaa Jupiterin salamakimppua käytettiin antiikin Rooman armeijan kotka-standaardeissa. Kotka oli Jupiterin tunnus, koska hän osasi muuttaa muotoaan (shape shifter) kotkaksi. 


Kotka ja Jupiter, jonka kädessä salamakimppu (thunderbolt)


Rooman armeijan kotka-standaardi, jonka jaloissa Jupiterin salamakimppu


Sain vasta aivan hiljattain tietää, että Keisarinnankiven kotkan oikeassa jalassa on muutakin kuin Jupiterin salamakimppu. Toisesta kulmasta otettu kuva paljastaa, että siellä on myös sauva, jonka molemmissa päissä on liekkejä. En tiedä mikä tuon symbolin virallinen nimi on, mutta käytän siitä tässä kirjoituksessa termiä tulisauva.


Oikea jalka kannattelee Jupiterin salamoiden lisäksi sauvaa,
jonka molemmista päistä tulee liekkejä


Kävi ilmi, että tässä kotkassa ei ole otettu mallia Venäjän keisarillisesta kotkasta, vaan Venäjän keisarillisen armeijan kotkasta. Verratkaa jaloissa olevia objekteja patsaaseen.


Venäjän keisarillisen armeijan kotka


Mutta mitä ihmettä nämä kotkan jaloissa olevat symbolit edustavat? Ja miksi Keisarinnankiven kotkan suunnitellut Magnus von Wright valitsi tähän muistomerkkiin juuri tämän armeijan kotkan? Koska von Wright oli vapaamuurari, hän varmasti tiesi kaksipäisen kotkan olevan vapaamuurarisymboli. Toisaalta hän myös varmasti tiesi, että tämä hänen valitsema kotka ei ollut keisarillinen kotka, vaan armeijan kotka. 

Joten miksi tällainen valinta? Eihän keisarinna ollut sotilas? Minulla ei ole tähän kysymykseen varmaa vastausta, mutta minulla on teoria.


Magnus von Wright ja vapaamuurarien "käsi piilossa"


Venäjän keisarillinen armeija perustettiin vuonna 1721. En tiedä missä vaiheessa tämä armeijan kotkatunnus otettiin käyttöön, mutta voidaan melko turvallisesti olettaa, että joskus 1700-luvulla. Tuohon aikaan oli hyvin tyypillistä, että vähän joka maan armeijan upseeristossa oli todella paljon vapaamuurareita.* Joten minä uskallan väittää, että tuon armeijan kotkan suunnitteli joku vapaamuurari. Perustan väitteeni siihen, että tunnukseen on piilotettu tarot-symboliikkaa, mikä on erityisen tyypillistä vapaamuurareille

*(Suomessakin tunnetaan hyvin sana "aseveli", jonka alkuperä tulee todennäköisesti siitä, että armeijassa on aina ollut paljon vapaamuurareita. Ja kun suomalainen sotilas kuolee sodassa, hän "kaatuu".)

Tarot-symboliikka aukeaa, kun tutkii tuon armeijan kotkan jaloista löytyvän tulisauvan symboliikkaa. Voimme nähdä, että se on ristissä Jupiterin salamoiden kanssa, joten sen täytyy todennäköisesti liittyä jotenkin Jupiteriin. Tuollaista tulisauvaa ei käsittääkseni kuitenkaan löydy mistään antiikin Rooman patsaasta, jossa on kuvattu Jupiter tai kotka salamakimpun kanssa. En ainakaan löytänyt yhtään esimerkkiä kattavasta etsinnästä huolimatta. Mutta löysin kuitenkin jotain, mistä tuo tulisauva on mitä ilmeisimmin kopioitu: 1700-luvun Besançon-tarot.

Besançon-pakoissa Ylipappi/Hierofantti-kortin tilalla oli Jupiter, joka oli roomalaisen jumaltaruston ylijumala. Alla olevassa kuvassa on yksi esimerkki tällaisesta Jupiter-kortista. Kuten kuvasta näkyy, Jupiterin käsissä on salamoiden lisäksi liekkejä. Ilmeisesti tällä viitataan siihen, että roomalaismytologian mukaan suuttunut Jupiter saattoi polttaa rakennuksia salamoillaan. Legendan mukaan näin kävi ainakin Tullus Hostiliukselle.


Jupiter François Herin suunnittelemassa pakassa


Venäjän keisarillisen armeijan kotkan vasemmassa jalassa on roomalainen seppele. Koska Roomassa seppeleet olivat kruunuja, kaikki Venäjän keisarillisen armeijan kotkatunnuksessa olevat symbolit löytyvät Besançon-tarotin Jupiter-kortista: kotka, salamakimppu, tulisauva ja kruunu. Suunnittelija siis tunsi tarotin, ja ujutti armeijan kotkatunnukseen tarot-symboliikkaa. Haisee vähän vapaamuurarien touhulta. 

Vähän veikkaan, että tämä oli se syy, miksi vapaamuurari Magnus von Wright halusi juuri tämän armeijan kotkan Keisarinnankiveen. Tarot on vapaamuurareille hyvin tärkeä esoteerinen oppi, mikä näkyy aika erityisesti suomalaisessa patsastaiteessa. Mutta se ei varmaankaan ollut ainoa syy. Keisarillisen armeijan kotkatunnuksesta nimittäin löytyy myös temppeliritarisymboliikkaa, ja sitä kautta myös vapaamuurarisymboliikkaa. 


Vapaamuurarien kaksipäinen kotka


Venäjän kaksipäisellä kotkalla ja vapaamuurarien kaksipäisellä kotkalla on molemmilla sama historiallinen alkuperä. Symboliikka tulee Rooman keisari Konstantinus Suurelta, joka otti kaksipäisen kotkan tunnuksekseen yhdistettyään Itä- ja Länsi-Rooman. Kotka oli Rooman symboli, ja kun Konstantinus onnistui yhdistämään Itä- ja Länsi-Rooman uudelleen yhdeksi keisarikunnaksi yhden hallitsijan alle, hänen kotka sai kaksi päätä. Usein molemmissa päissä on kruunu (mm. Keisarinnankivi) juuri sen takia, että sillä kuvataan kahden eri valtakunnan yhdistymistä. 

Atonistiselle "Eliitille" Konstantinus on suuri sankari sen takia, että käytännössä hän loi pohjan sille institutionaaliselle kristinuskolle, jonka avulla "Eliitti" on hallinnut kristittyjen maiden ihmisiä jo hyvin pitkään. Ennen Konstantinuksen järjestämää ensimmäistä Nikean kirkolliskokousta vuonna 325 kristinusko oli enemmän tai vähemmän hajanainen uskonto ilman kunnollista keskushallintoa tai edes yhtenäistä oppijärjestelmää. Konstantinuksen ansiosta kirkosta kehittyi vähitellen merkittävä vallankäytöllinen instituutio, jonka avulla "Eliitti" on saanut tehtyä lukuisista kansoista alistuvia mentaaliorjia - suomalaiset muiden joukossa. "Se on Jumalan tahto, että te alistutte ja tottelette ylempiänne!" (Erich Frommin kirjassa Pako vapaudesta avataan hyvin, miten länsimaisen mentaaliorjuuden alkuperä on hyvin pitkälti kristinuskossa.)

Konstantinus johti myös Sol Invictus -kulttia, joka oli atonistinen uskonto. Sulauttamalla tämän kultin kristinuskoon (näkyy mm. siinä, että Sol Invictusin syntymäpäivä on myös 25. joulukuuta) hän sai yhdistettyä kaksi atonistista uskontoa yhdeksi, jonka avulla monoteismi alkoi vähitellen syrjäyttää polyteismiä.

"Constantine had been reared in the pagan religious beliefs of the Sol Invicta [myös Sol Invictus] cult which identified the emperor as the incarnation of the Sun god. This cult was the first attempt in Roman culture to impose a monotheistic structure on the poltheistic pantheon of gods and goddesses worshipped by the ordinary people. It was similar in many ways to the Aton religion of Ancient Egypt created by the heretical pharoah Akhenaton." - Michael Howard (The Occult Conspiracy)


Konstantinuksen suuri merkitys "Eliitille" näkyy temppeliritarien symboliikassa, johon kuuluu olennaisesti Konstantinuksen tarinaan liittyvä lause "In Hoc Signo Vinces"  - "tässä merkissä olet voittava". Vaikka alkuperäisessä tarinassa tuo merkki oli vain risti, temppeliritarien symboliikassa se on risti ja kruunu. Koska vapaamuurarit ovat temppeliritarien jatke, sama tunnus kuuluu myös vapaamuurarisymboliikkaan.


Temppeliritarisymboliikkaa: "In hoc signo vinces" (risti ja kruunu)


"In hoc signo vinces" sekä risti ja kruunu vapaamuurarisormuksessa


Temppeliritarien kruunu edustaa maallista valtaa ja risti hengellistä valtaa. Symboliikka tulee alunperin temppeliritarien ja Cistercian Orderin liitosta. Kun sama "Eliitti" hallitsee valtiokoneistoa ja kirkkoa, tavallinen kansa on täydellisesti alistettu. Toki kuninkaallisten ja kirkon välillä on aina ollut omia keskenäisiä valtataistelujaan, mutta yhdessä asiassa he ovat aina vetäneet yhtä köyttä: "Me olemme tavallisen kansan yläpuolella, ja hallitsemme heitä." 

Jos katsomme uudestaan keisarillisen armeijan kotkaa, näemme siinä saman symboliikan kuin edellä mainitussa temppeliritarien risti ja kruunu -symboliikassa, mutta ovelasti kätkettynä. Molemmissa jaloissa on maallista ja hengellistä valtaa vastaavat roomalaiset symbolit. Seppele vastaa kruunua, ja ylijumala Jupiterin aseet (salamakimppu + tulisauva) vastaavat ristiä. Ne ovat sopivasti vielä keskenään ristissä. Muistetaan tässä yhteydessä, että Besançon-pakan Jupiter vastasi nykyaikaisten tarot-pakkojen Hierofanttia/Ylipappia, joten Jupiter on tässä kontekstissa paavia vastaava "hengellinen johtaja". 

Toisin sanoen keisarillisen armeijan kotkan jaloissa olevat jupiterin aseet ja seppele ovat piilomerkitykseltään In Hoc Signo Vinces -symboliikkaa.

Kun nämä maallisen ja hengellisen vallan symbolit laitetaan kaksipäisen kotkan jalkoihin, kokonaisuutena symboliikka viittaa esoteerisella tasolla paljon enemmän vapaamuurareihin kuin Venäjän keisarikuntaan. Vapaamuurarit ovat temppeliritarien perillisiä.


https://en.wikipedia.org/wiki/Knights_Templar_(Freemasonry)


Palataan lopuksi vielä sinne mistä lähdettiin, eli Keisarinnankiveen. Veistoksen kotka on laitettu pallon päälle. Tämä edustaa hyvin vanhaa symboliikkaa, joka tulee antiikin Roomasta. Roomalaisilla oli tapana laittaa kotka pallon päälle kuvaamaan Rooman asemaa maailman hallitsijana. Tuohon aikaan tiedettiin kyllä, että planeettamme on pallomainen, mutta roomalaiset eivät välttämättä aivan ymmärtäneet kuinka suuresta pallosta on kyse. Joka tapauksessa roomalaisille Rooman valtakunta edusti koko tunnettua maailmaa - tai ainakin hyvin suurta osaa siitä. Omasta näkökulmastaan he olivat maapallon hallitsijoita.

"Another figure used in the standards [kotka-standaardit] was a ball (orb), supposed to have been emblematic of the dominion of Rome over the world; and for the same reason a bronze figure of Victoria was sometimes fixed at the top of the staff, as we see it sculptured, together with small statues of Mars, on the Column of Trajan and the Arch of Constantine." (Wikipedia)


Kotka pallon päällä roomalaisessa kolikossa


Augustuksen ajan roomalaisen kotkaveistoksen jaloissa pallo


Mutta entäs kun vapaamuuraritaiteilija Magnus von Wright laittaa pallon päälle kaksipäisen kotkan, jonka symboliikka viittaa temppeliritareihin ja vapaamuurareihin? Mitä se viestii?

Jokainen käyttäköön järkeään.


Vapaamuurarisymboliikkaa: kaksipäinen kotka pallon päällä


Päivitys 25.12.2023:

Teoksen nimi on Keisarinnankivi. Vähän erikoinen nimivalinta, jos ottaa huomioon, että siinä ei ole mitään sellaista elementtiä, josta normaalisti käytettäisiin termiä 'kivi'. Toki kotkan alla oleva obeliski on tehty kivestä, mutta eihän kukaan miellä sitä kiveksi. "Katso tuota kiveä, jonka päällä on kotka" on virke, jota tuskin yksikään Kauppatorille eksynyt turisti on koskaan käyttänyt. Loogisempi nimivalinta olisi ollut Keisarinnanobeliski, Keisarinnanpylväs tai Keisarinnankotka.

Mutta entäs jos 'kivi' onkin tässä tapauksessa jotain symbolista?

Teoksen symboliikka viittaa Besançon-tarotin Jupiter-korttiin, joka vastaa muissa tarot-pakoissa Hierofanttia. Joissain tarot-pakoissa tuota korttia kutsutaan nimellä Paavi, koska korttiin on kuvattu hyvin paljon paavia muistuttava hahmo. Kristillisen mytologian mukaan ensimmäinen paavi oli Pietari,  joka alunperin tunnettiin nimellä Simon. Jeesus antoi hänelle nimen Pietari/Keefas. Nimi tarkoittaa kalliota tai kiveä.

"And I tell you, you are Peter, and on this rock I will build my church, and the gates of hell shall not prevail against it." - Matthew 16:18


Rider-Waite-pakan Hierofantti


2 kommenttia:

  1. Päivitetty: Lisätty loppuun maininta patsaan nimeen liittyvästä sanaleikistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Piti vähän viilata vielä tuota kohtaa, jossa puhutaan ristin ja kruunun symboliikan alkuperästä. Unohdin mainita sen kannalta olennaisen organisaation Cistercian Order.

      Poista