torstai 28. joulukuuta 2023

Hahn/Cock


Lontoon Trafalgar Square -aukiolla on Katharina Fritschin vuonna 2013 valmistunut patsas nimeltä Hahn/Cock. Wikipedia kertoo: 

Hahn/Cock is a sculpture of a giant blue cockerel by the German artist Katharina Fritsch. It was unveiled in London's Trafalgar Square on 25 July 2013 and was displayed on the vacant fourth plinth. The fibreglass work stood 4.72 metres (15.5 ft) high and was the sixth work to be displayed on the plinth, on which it stayed until 17 February 2015. It was subsequently acquired by Glenstone, a private museum, and exhibited at the National Gallery of Art in Washington, DC, following its 2016 reopening. In March 2021, Glenstone permanently donated the piece to the National Gallery.

The work is in an edition of two. The second version is in the sculpture garden of the Walker Art Center in Minneapolis, Minnesota, on a pedestal designed by the artist, where it has acquired the nickname The Blue Rooster. (Wikipedia)


Hahn/Cock


Wikipedia tarjoilee teoksen symboliikalle eksoteerisen selityksen, jonka mukaan kyse on feministisestä teoksesta: 

Fritsch says that there are many possible interpretations of the cockerel, which took her two and a half years to create, but calls it "a feminist sculpture, since it is I who am doing something active here – I, a woman, am depicting something male. Historically it has always been the other way around. Now we are changing the roles. And a lot of men are enjoying that." She notes that the surrounding area has a strongly male character, with numerous statues of "male persons standing on pedestals" and the male-dominated culture that goes with London's status as a business centre. The statue is intended to be a humorous counterbalance, contrasting with the very formal equestrian statues on the square's other three plinths: "Humour is always a big thing for me. It stops things from becoming too severe. I like English humour. It is so often very dark."


Symboliikan esoteerinen taso on jotain ihan muuta. Aktiiviset EES-lukijat muistavat varmasti, että kukko on kreikkalaisen Hermes-jumalan symboli. Hermes on vapaamuurareille "perustajaisä", eli tietynlainen vapaamuurariuden henkilöitymä. Yksi Hermeen symboleista on kukko. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Fazerin kukko.

"In all the old manuscript records which contain the Legend of the Craft, mention is made of Hermes as one of the founders of Freemasonry." (masonicdictionary.com)


Hermes ja kukko


Teoksen kukko on sininen hyvästä syystä. Alkuperäisessä vapaamuurariudessa oli vain kolme astetta. Noista kolmesta alimmasta asteesta käytetään nimeä Blue Lodge, eli Sininen Loosi.


Blue Lodge korostettuna


Myös teoksen nimi viittaa vapaamuurareihin. Yksi historian kuuluisimmista vapaamuurareista on USA:n perustajaisiin kuulunut John Hancock, joka toimi USA:n itsenäistymisen aikoihin kongressin puhemiehenä.  Hän on kuuluisa siitä, että hän oli ensimmäinen itsenäistymisjulistuksen allekirjoittaja. USA:ssa ”John Hancock” on synonyymi allekirjoitukselle. 

Mutta miksi Lontooseen pystytettäisiin patsas, jonka nimi viittaa USA:n itsenäistymisjulistuksen ensimmäiseen allekirjoittajaan? Olihan Hancock brittiläisestä näkökulmasta kapinallinen. Vastaus löytyy Michael Tsarionin kirjoituksessa Constitution Con.


John Hancock ja vapaamuurarien "avonainen kirja"


Sama Trafalgar Square, johon Hahn/Cock on sijoitettu, on tunnettu myös toisesta vapaamuurariaiheisesta patsaasta. Aukiolla on amiraali Horation Nelsonin patsas. Nelson oli vapaamuurari ja kuuluisa sotasankari. Hän menetti sodassa oikean kätensä, joten hänen patsaassa oikean käden tyhjä hiha on kiinnitetty takkiin, niin että se näyttää vapaamuurarien "käsi piilossa" -käsimerkiltä. 

Investointiyhtiö Vanguard on nimetty Nelson lippulaiva HMS Vanguardin mukaan. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Vanguard.


Vapaamuurari Horatio Nelson ja "käsi piilossa"


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti