Tämä on Liisa Väisäsen Symbolien Helsinki -kirjaa käsittelevän kirjoitussarjan seitsemästoista osa. Edelliset osat, jotka kannattaa lukea ensin (erityisesti ensimmäinen):
- Portinvartija Liisa Väisänen
- Harppi ja suorakulma
- Silmä
- Jachin & Boaz
- Hermes
- Pyramidi
- Kaksipäinen kotka
- Lakikivi
- Illuminati
- Aurinko
- Tarot
- Astrologia
- Leijona
- Karhu
- "Kristillinen" symboliikka
- Temppeliritarit ja Siionin veljeskunta
https://www.citylehti.fi/liisa-vaisasen-uutuuskirja-symbolien-helsinki-johdattaa-paakaupungin-historiallisten-rakennusten-salaisuuksiin/ |
Saavumme vihdoin tämän pitkän (liian pitkän!) kirjoitussarjan viimeiseen osaan, jossa käydään läpi esimerkkejä, jotka jäivät syystä tai toisesta esittelemättä edellisissä osissa. Toisin sanoen, katsotaan mitä jämälaarista löytyy, ennen kuin laitamme tämän kirjan kannet kiinni.
Sivulla 41 Väisänen esittelee Hakaniemen Soihtu-veistoksen. Symboliikan tulkinta on taas kunnon väisäslaatua: "Soihtu muodostuu harjakattoisista taloista. Se viittaa suomalaiseen arkielämään ja kotien maailmaan."
Harjakattoisia taloja? Väisänen toistelee robottimaisesti Helsingin taidemuseon höpöhöpöselitystä, jonka mukaan teoksessa olisi mukamas taloja. Jokainen, jolla vähänkään silmät ja järki toimii, voi nähdä, että nämä teoksessa olevat objektit eivät ole taloja. Ne ovat kirjoja - tarkemmin ottaen avonaisia kirjoja. Vähemmän yllättävästi avonainen kirja on osa vapaamuurarisymboliikkaa. Mutta sitähän ei Väisänen tietenkään yleisölleen kerro. Väisäsen kirjassa "hyvien veljien" salaisuudet ovat turvassa.
Myös soihtu on symbolina vapaamuurareille ja Illuminatille merkityksellinen. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Soihtu - Miina Sillanpään muistomerkki.
Sivu 41 |
"Ei ole kirjoja! Ne on harjakattoisia taloja! Uskokaa nyt!" |
Vapaamuurarisymboliikkaa: avonainen kirja |
Sivulla 42 on mielenkiintoinen kuvavalinta. Koko sivun kokoinen kuva on aukeamalla, jossa on Hakaniemeä koskevan luvun esittelyteksti. Minua kiinnostaisi tietää, että miksi tälle aukeamalle valittiin juuri tämä kuva? Kuvassa näkyvä kortteli on nimittäin muodoltaan trapetsoidi. Kyseinen symboli on erityisesti suosittu satanistien keskuudessa. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Austrian World Summit ja symboliikka.
Sivu 42 |
Kuvakaappaus kirjasta The Satanic Apocrypha |
Hakaniemen trapetsoidi Kaisaniemenlahdella (karttaa käännetty 90 astetta) |
Sivulla 74 Väisänen mainitsee kuvatekstissä Rauhankatu 4:n naispatsaat, mutta jostain syystä kuva ei näitä patsaita näytä. (Miten tällainen voi mennä kustantajan tarkastuksesta läpi?) Väisänen kertoo: "Allegoristen naishahmojen käsissään pitämät mittaus- ja työvälineet kertovat talonkäyttötarkoituksesta. Se oli aikanaan maanmittaushallituksen ja rakennushallituksen talo."
Jos kirjassa olisi kuva näistä naishahmoista, lukija voisi nähdä, että heillä on käsissään vapaamuurarisymboliikasta tutut harppi ja mittatikku. Vähemmän yllättävästi taas jää vapaamuurarisymboliikka esittelemättä. Kertomatta jää myös se, että talon suunnitelleen Georg Wasastjernan sukuvaakunassa on vapaamuurarien kaikennäkevä silmä. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Panun talo ja yhdeksän pöllöä.
Sivu 74 |
Rauhankatu 4:n naishahmot: Vasemmanpuoleisella kädessään mittatikku - oikeanpuoleisella harppi |
Wasastjernan sukuvaakunan yläosassa on vapaamuurarien kaikennäkevä silmä |
Sivulla 90 on Yrjönkatu 25:n ikkuna, jonka yläpuolella on kuusisakarainen Daavidin tähti. Väisäsen kuvatekstissä on mielenkiintoinen lause: "Kuusisakaraisen tähden liitämme usein juutalaisuuteen, mutta on hyvä muistaa, että myös kristityt kättävät kahdesta kolmiosta tehtyä tähteä."
Jostain syystä Väisäsen mielestä tässä kohtaa ei kuitenkaan tarvitse muistaa, että myös vapaamuurarit käyttävät kahdesta kolmiosta (33) tehtyä tähteä. Miten yllättävää.
Myös sanan Daavid selitys jää Väisäseltä kertomatta. Aiheesta enemmän kirjoituksessa Daavid.
Sivu 90 |
Vapaamuurarisymboliikkaa: Daavidin tähti (ja avoinainen kirja) |
Daavidin tähti vapaamuuraritemppelissä |
Näin päättyy tutkimusmatkamme Liisa Väisäsen Symbolien Helsinki -kirjaan. Haluan esittää Liisalle lämpimät kiitokset siitä, että hän tarjosi peräti 17 osan edestä mielenkiintoista EES-materiaalia symboliikan kiehtovaan maailmaan. Olemme tämän pitkän yhteisen matkan aikana nähneet, miten monella eri tavalla symboliikka-asiantuntija voi yleisöään kaasuvalottaa. Propagandistina Väisänen on aivan omassa luokassaan - tällaiseen suoritukseen ei moni pysty!
Tämän kirjoitussarjan kaikki 17 osaa näyttävät hyvin selkeästi, miten paatuneen epärehellinen ihminen Liisa Väisänen on. Hän valehtelee, kaasuvalottaa ja harhauttaa yleisöään aina kun kyseessä on "hyvien veljien" symboliikkaa. Ja hyvin usein aivan uskomattomalla röyhkeydellä. Tietynlainen huipennus tälle röyhkeydelle nähtiin osassa 15, kun Väisänen tarjoaa selityksen Kallion kirkon seinämaalauksen symboliikalle. Väisänen puhuu kuvatekstissä "haudan mustasta neliöstä", vaikka kuvasta voi nähdä, että mitään mustaa neliötä ei ole olemassakaan.
Kuten ensimmäisessä osassa näimme, Väisäsellä on vapaamuurareihin hyvin läheiset suhteet. Hän käyttää vapaamuurarien retoriikkaa niin sujuvasti, että voimme melko suurella todennäköisyydellä olettaa, että hän on itse vapaamuurarien jäsen. Kyllä, myös naiset voivat olla vapaamuurareita.
Surullista tämän kirjan tapauksessa on se, että kaikki kirjassa tarjoillut valheet menevät yleisölle sukkana läpi. Ja Väisäsen tapauksessa tuo yleisö ei ole aivan pieni. Hän on tällä hetkellä erittäin suosittu, ja hänen kirjansa myyvät kuin häkä. Tästäkin kirjasta on käsittääkseni myyty useampi painos loppuun. Koska ihmisten symboliikanlukutaito on keskimäärin olemattomalla tasolla, tuolla yleisöllä ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, miten härskisti Väisänen heitä kaasuvalottaa. Voimme vain toivoa, että jonain päivänä edes osa tuosta yleisöstä päätyy tutkimaan kirjaa kriittisellä otteella arvioivaan materiaaliin.
Väisäseltä ilmestyi viime vuonna toinen symboliikkaa käsittelevä kirja nimeltä Salaiset symbolit. En ole tuota kirjaa vielä lukenut, mutta vähän veikkaan, että siitäkin saattaa jossain vaiheessa jotain EES-materiaalia syntyä. Katsotaan miten käy. Mutta oli tämän kirjoitussarjan tekeminen sen verran raskas rupeama, että ihan heti perään en varmaankaan tuohon uudempaan kirjaan tartu.
Trapezoidikorttelissa näkyy myös paljon pyramidien sisään asetettuja oculuksia.
VastaaPoista